Het poetsen van de ketting en tandwielen blijft toch altijd weer een heerlijk discussiepunt in de wielerkantine.

Waar de een in de weer is met teflon en een tandenborstel, verkiest de ander de ‘kettingreiniger’  met zeepsop. Er zijn 1000 en 1 verschillende manieren om je ketting en tandwielen te reinigen, en verwacht dan ook niet dat hieronder een conclusie staat welke het best is!

Toch is het vaak leuk en leerzaam om er over te lezen of te discussiëren. Zo werd mij ooit ingefluisterd dat een ultrasone reiniger wel een verduiveld handig apparaatje is om de boel goed mee te reinigen! En dus werd er eentje besteld op het wereld wijde web. Voor €25,- heb je al een ultrasone reiniger in huis! Daarnaast is het handig de ketting met een powerlink op je fiets te hebben, dan krijg je deze er immers ook simpel en snel op en af.

In de ultrasone reiniger doe je lauw-warm water, en daar voeg je een scheut ontvetter aan toe. Een fles ‘Dasty’  van de Wibra kost nog geen €2,- en werkt perfect! (maar waag het niet je fiets er mee te poetsen, want het is niet bevorderlijk voor de lak!). Ketting erin, en na een minuutje of 5 kan hij er weer uit gehaald worden. Daarna maak je de ketting goed droog (compressor/poetsdoek) en wat het poetsen betreft is deze klaar! Heb je nu het juiste gereedschap, en ben je een beetje handig kun je de cassette ook gerust even in de ultrasone reiniger leggen!

Het mooie van het reinigen op deze manier is dat niet alleen de buitenkant van de ketting schoongemaakt wordt, maar ook tussen de schakels het zand weg is! Wanneer je nu gaat ‘wringen’ met de ketting zul je weinig tot geen gekraak meer horen. (hoor je nog teveel gekraak, een extra rondje in de reiniger is geen probleem!) Echter is er ook geen olie meer aanwezig tussen de schakels, dus zorg dat je na afloop van het reinigen de ketting goed smeert! (en daar begint het discussiëren weer van vooraf aan…..)

Hier nog een voor en na foto: