Het Spaanse fietsenmerk BH brengt een volledig vernieuwde versie van hun bestaande GravelX gravelbike op de markt, en eigenlijk kunnen we wel spreken van een nieuw model. Het frame is compleet vernieuwd. Een serieuze transformatie. De nieuwe GravelX is gemaakt voor de fanatieke gravelfietser. Wat ons direct opvalt aan de fiets zijn de uitsparingen in de liggende achtervork.

Zelf ontwikkeld Smooth Riding System van BH

Het frame ziet er snel uit en er zijn een paar dingen die opvallen. Als eerste dus de uitsparing in de liggende achtervorken, die deel uitmaken van het SRS (Smooth Riding System) van BH. Een trillingsabsorptiesysteem, dat er voor zorgt dat er flexibiliteit in de driehoek van de achtervorken en zitbuis is gecreëerd. Afhankelijk van het gewicht van de rijder en de impact die de fiets te verduren krijgt, is de “veerweg” maximaal 5 mm. Uniek is het niet, want bijvoorbeeld de gravelbike van Cannondale is uitgerust met een vergelijkbaar systeem.

Het frame weegt 1.050 gram en dat is netjes, zeker als je bedenkt dat het trillingsabsorptiesysteem ook in het frame is verwerkt. De fiets is verkrijgbaar in vijf verschillende kleuren en je kunt met het BH Unique-programma ook nog een eigen kleurenpalet samenstellen. Op de onderbuis, de liggende achtervork en op het balhoofd staat het logo van BH en op de bovenkant van de bovenbuis komt de typeaanduiding GravelX terug. De kabels zijn intern weggewerkt en op de voorvork zien we mounts om bikepacking tassen te monteren.

De voorvork is geïnspireerd op de voorvorken die ook op de wegfietsen van BH worden gebruikt, zoals op de BH Aerolight waar we onlangs over schreven. De Airbow Gravel voorvork valt op door de kromming aan de bovenkant en is gemaakt om trillingen van het wegdek te absorberen. Het frame is geschikt voor banden met een breedte van maximaal 45 mm. De wielen zijn voorzien van snelspanners, maar die zijn keurig weggewerkt in de as zelf. Je trekt ze uit de as en dan kun je het wiel los of vast maken. Leuk detail!

In totaal zijn er vier verschillende uitvoeringen van de nieuwe GravelX. Zo zien we ook twee uitvoering met Shimano GRX Di2 waarvan eentje met een geveerde voorvork. De andere twee uitvoeringen zijn afgemonteerd met een Shimano GRX groepset. Ook qua cockpit zien we een combinatie van een losse stuurpen met een traditioneel stuur én een versie met een geïntegreerde cockpit.

Extra opbergruimte in de onderbuis

Een ander kenmerk van de BH GravelX is de handige opbergruimte die in de onderbuis is gecreëerd, bij het bottom bracket. De opbergruimte valt nauwelijks op, maar biedt volgens BH toch voldoende ruimte om items als een mini-pomp, CO2-patroon of een binnenband mee te nemen. Het open- en dichtmaken van de opbergruimte kan aan de onderkant van de buis eenvoudig zonder dat er gereedschap voor nodig is.

De BH GravelX is verkrijgbaar vanaf € 3.299,99.

Meer info via BH.

Shimano RS wielen, de mechanische Shimano GRX groepset en een single FSA crankstel
Vision 30 wielen en een mechanische Shimano GRX groepset met dubbel voorblad
Vision 30 wielen en de elektronische Shimano GRX Di2 groepset
De GravelX met een geveerde Fox voorvork en de elektronische Shimano GRX Di2 groepset