Fietsen is schitterend, maar wat ik misschien nog wel mooier vind is het samenstellen en opbouwen van een mooie custom fiets. Laten we het er maar op houden dat de hobby van het wielrennen een beetje uit de hand is gelopen wat dat betreft. Racefiets, crosser en mountainbike staan al in de schuur, maar een gravelbike ontbrak nog. Nu zie ik dagelijks veel mooie fietsen voorbijkomen en dan zijn er toch altijd een aantal frames en/of merken die blijven hangen. Na het artikel van The Draft Comet-Eater wist ik dit frame wel eens de basis zou kunnen worden voor mijn eigen gravelbike.
Lean Candy Red Comet – Eater
Toen er ruimte kwam voor een gravelbike was de eerste beslissing dan ook snel genomen: Er komt een Comet-Eater frameset! Maar dan komt misschien wel het meest lastige punt en dat is de kleur. Dat is toch wat het eerste en ook het meeste opvalt als je mij vraagt. Het heeft een paar slapeloze nachten gekost maar uiteindelijk kwam ik uit op Lean Candy Red in combinatie met Silver decals. Een metallic-rood frame met zilveren accenten en een glanzende laklaag moest het worden.
Om het geheel af te maken zijn ook de zadelpen en stuurpen mee gespoten in deze kleuren. Uiteraard komen er de nodige twijfels net nadat je de kleuren definitief hebt doorgegeven. Ik weet dat het als een cliché klinkt, maar in het echt is hij (nog) mooier. Maar dat is natuurlijk een inkoppertje als het je eigen fiets is:)
Ik schreef net al dat de zadelpen en stuurpen in dezelfde kleur zijn gespoten. Bij het frame heb ik ook de afmontage besteld, zodat dit tegelijkertijd de spuitcabine in kon. De fiets is opgebouwd met Zipp onderdelen waarbij het SL 70 XPLR stuur ook specifiek voor de gravelbike is gemaakt. De basis van de fiets is er en dus werd het tijd om de verdere opbouw uit te gaan zoeken.
Shimano GRX Di2 en FFWD wielen
Voorgaande jaren heb ik regelmatig graveltochten gedaan met mijn crosser. Dat ging prima, maar voor deze gravelbike wil ik graag wat meer comfort. Dit omdat ik ook van plan ben om de fiets uit te rusten met tassen en er mee op avontuur te gaan. Voor de lange ritten en avontuurlijke tochten staat comfort dus op één en dat was voor mij de reden om voor brede banden te kiezen. Met 650b wielen kunnen er banden in van 50 mm breed en in dit geval zijn dat de WTB Venture’s. Lekker comfortabel en ik vind het er ook nog stoer uitzien, dus win-win. Bijkomend voordeel is dat het ook wat speelser stuurt en er ook prima een singletrack meegepakt kan worden. De 650b FFWD Outlaw wielen zijn gemaakt voor in de mountainbike, maar dit gaat ook prima in een gravelbike.
Mijn voorkeur als het gaat om schakelen en remmen is Shimano en dan kom je in dit geval snel uit bij de GRX groepset. Ik heb gekozen voor de Di2 uitvoering omdat ik de vorm van de shifters erg fijn vind. In de cross rijd ik al jaren met een 1X aandrijving en ook met graveltochten heb ik nooit een tekort aan versnellingen gehad. Een 42-tands voorblad in combinatie met een 11-36 casette is voor mij perfect en het oogt clean. Daarbij is het ook handig met schoonmaken, want je kan overal toch net wat makkelijker bij.
De laatste details zijn drie stalen bidonhouders, waarvan ik de bidon onder het frame gebruik voor een bidon met gereedschap en een reserve band. Het zadel waarmee ik rij is de Fabric Line-S Flat waar ik lekker op zit.
Comfortabel staal!
Het was weer even geleden dat ik op een stalen fiets heb gereden maar na de eerste rit op deze The Draft wist ik direct weer waarom ik daar zo enthousiast van wordt. De combinatie van het frame, wielen en banden maken dit een enorm comfortabele fiets. Het uitzoeken en opbouwen van zo’n fiets is gaaf om te doen en als het dan ook uitpakt zoals je het in gedachten had, maakt dat het af. Het plan van een comfortabele en avontuurlijke fiets is wat mij betreft dan ook geslaagd!
Meer info via The Draft