Een nieuwe gravelbike, met een oude naam. Dat is de nieuwe Cannondale SuperX. Want deze SuperX is de opvolger van de Cannondale SuperSix Evo SE en dat is de snelle race gravelbike die ook gebruikt wordt in de cyclocross. Reden van de terugkeer van de oude vertrouwde naam SuperX is om meer duidelijkheid te scheppen in de verschillende modellen. Cannondale SuperSix Evo is namelijk ook de naam van de racefiets waardoor er soms verwarring ontstond of het nu gaat om de gravelbike of juist de racefiets. Dat is nu met de nieuwe SuperX, verleden tijd. En daarbij is het ook meteen duidelijk dat deze fiets naast een snelle gravelbike dus ook een crosser is.

Geïntegreerde kabels en aerodynamische vormen

Het frame voor de SuperX is helemaal opnieuw ontwikkeld, waarbij de technieken die uit de eerder genoemde SuperSix Evo racefiets zijn meegenomen. Zo maken ze bij de SuperX gebruik van de Delta Steerer stuurbuis, zodat alle kabels volledig geïntegreerd zijn. Zeker in combinatie met de MOMODesign carbon cockpit is dat een heel strak geheel. Dit stuur wordt alleen gebruikt bij het Lab71 topmodel.

Het frame is ten opzichte van zijn voorganger een heel stuk slanker geworden. De buizen zijn meer aerodynamisch vormgegeven en de bovenbuis is platter. Naast dat dit meer aero is, zal het frame ook prettig op je schouder liggen bij het crossen. Als je het frame bekijkt, zie je goed dat er is gekeken naar de SuperSix Evo racefiets qua vormen. Daarnaast zijn de chainstays platter van vorm, waardoor er meer flex mogelijk is. Dit is een techniek die we ook al bij de mountainbikes van Cannondale zagen.

SuperX Lab71 en bredere banden

Bij de lancering van de SuperSix Evo in 2023 presenteerde Cannondale hun eerste premium Lab71 frame. Dit zijn de topmodellen waarbij er gebruik gemaakt wordt van lichtgewicht en extra stijf ‘series 0’ carbon. Ook bij de nieuwe SuperX is het topmodel de Lab71 uitvoering, waarbij een frame in maat 56 volgens Cannondale minder dan 900 gram weegt. Voor de Super X 2 en Super X 3 modellen maakt Cannondale gebruik van ‘SuperX Carbon’. De geometrie is gelijk, maar de Lab71 is lichter van gewicht doordat er minder carbon nodig is. Bij de SuperX maakt Cannondale ook gebruik van de D-tube zadelpen die aerodynamisch is. Deze vorm zorgt voor meer flex ten opzichte van een ronde zadelpen.

Alle frames worden gemaakt volgens Cannondale’s zogeheten Proportional Response Construction. In gewone taal houdt dat in dat de carbonconstructie per framemaat verschillend is, om de rij-eigenschappen bij alle frames gelijk te hebben. Hierdoor zal een framemaat 61 hetzelfde aanvoelen als een maat 54. Het frame heeft op de bovenbuis nokjes om een top-tube tas te monteren. Als je deze niet nodig hebt, zit er een afdek-kapje op. Het frame biedt ruimte aan banden tot 48 mm aan de achterkant. Bij de voorvork is er ruimte voor banden tot 51 mm. Qua geometrie zijn de verschillen ten opzichte van zijn voorganger minimaal, en is het vooral de vormgeving van de buizen die zorgt voor meer comfort en strakker stuurgedrag, volgens Cannondale.

Drie modellen en een frameset

De Cannondale SuperX komt er in drie verschillende modellen. Daarnaast is het ook te koop als los Lab71 frameset. Het Lab71 frameset van de SuperX kost € 5.499,-. Een complete fiets is verkrijgbaar vanaf € 4.499,- voor de SuperX 3 met mechanische Shimano GRX 820 en DT Swiss G1800 wielen. Het Lab71 topmodel heeft een heel stevig prijskaartje van € 14.999,- en is afgemonteerd met de nieuwe SRAM Red XPLR AXS 13-Speed groep inclusief powermeter. Het frame van deze uitvoering is dus gemaakt van het lichte Series 0 carbon en hij rolt op een set Reserve GR 40/44 carbon wielen met DT Swiss 180 naven met ceramische lagers. Tussen deze twee modellen zit de SuperX 2 en deze kost € 6.899,- en komt met Shimano GRX Di2 en de Reserve GR 40/44 carbon wielen met DT Swiss 370 naven.

Via Cannondale

Cannondale SuperX 3
Cannondale SuperX 2
Cannondale SuperX Lab71

Cannondale SuperX Lab71 frameset