Ruim twee jaar geleden introduceerde 3T met de RaceMax Boost de eerste gravel e-bike van het merk en nu heeft deze bike een upgrade gehad. Het doel van 3T is om een fiets aan te bieden met trapondersteuning die niet te onderscheiden is van een standaard fiets met een vrijwel identiek weggevoel. Of dat haalbaar is betwijfel ik maar het feit dat deze e-bike maar 3 kilo meer weegt dan de standaard variant is een grote stap in de goede richting.
De elektrische aandrijving
Laten we eens beginnen met misschien wel het belangrijkste onderdeel van deze fiets; de elektrische aandrijving. Op de bovenbuis zit het compacte bedieningspaneel en de accu van de fiets zit ‘verstopt’ in de onderbuis. De Mahle X20 motor heeft een koppel van 55 Nm en zit in de naaf van het achterwiel. De nieuwe accu heeft een capaciteit van 350 Wh en opladen gaat via een klepje op de bovenkant van het bracket. Er is de mogelijkheid om een extra 173 Wh accu op de fiets te plaatsen, op de plek van de bidonhouder op de onderbuis.
Het Mahle-systeem is via Bluetooth en ANT+ te koppelen met bijvoorbeeld een fietscomputer of hartslagmeter. Maar het kan ook de power output aanpassen op basis van de ontvangen data, door bijvoorbeeld de output van de motor aan te passen op basis van de hartslag van de berijder. Best wel een coole feature.
Persoonlijk ben ik altijd heel enthousiast over fietsen van 3T. Het merk maakt strakke, vaak aero frames en weet de designs altijd eenvoudig maar wel stijlvol te maken. En dat is ook nu weer het geval. De fiets is verkrijgbaar in het wit en in het zwart. De zwarte fiets heeft een witte strook op de onderbuis met daarop het 3T logo en bij de witte fiets is de strook rood. Verder zien we het logo terug op de voorkant van het balhoofd en onderaan op de voorvork.
En ook de andere specificaties zijn prima in orde, zoals we gewend zijn van 3T. De gravel e-bike is afgemonteerd met Sram Rivel XPLR AXS en is voorzien van een 40-tands voorblad, gecombineerd met een 12-speed cassette met een verhouding van 10-44. Het zal je niet verbazen dat de stuur- en zadelpen van het merk 3T zelf zijn. De De gravelbike is voorzien van Pirelli banden met een bruine zijkant.
700c of 650b?
Je hebt bij de Ultra Boost naast de kleur nog een keuze te maken, namelijk die van de velgen. Je kunt namelijk kiezen voor een Rodi Alloy set in de maat 700C of 650B. 650B is net iets kleiner, en daardoor heb je ruimte voor een bredere band. Met de 700c wielen heb je ruimte voor banden tot 42 mm en met de 650b wielmaat kun je zelfs tot 60 mm gaan. Een flink verschil dus!
Net als de vorige versie, de Racemax Boost, is deze variant ook weer verkrijgbaar met een recht stuur. Die versie is afgemonteerd met Sram Force D1 AXS 1×12 en ook verkrijgbaar in het wit en zwart. Beide uitvoeringen kosten € 5.999,-.
Meer info via 3T.