Een fiets die minder weegt dan 6 kg is erg licht, maar niet meer uitzonderlijk. Volgers van ons blog hebben al vaker fietsen voorbij zien komen waarbij het gewicht ver onder het UCI-minimumgewicht van 6,8 kg zat. Wat dat betreft, is deze custom English niet direct uniek. Wat hem wel uniek maakt, is dat het frame van staal is! Custom stalen frames zijn perfect op maat en wens te maken, maar kunnen normaal gesproken niet tippen aan het lage gewicht van carbon. Rob van English Cycles bewijst met deze Sub6 het tegendeel.

Custom Reynolds 953

Het doel van deze fiets was het bouwen van een stalen fiets onder de 6 kg. Om dat voor elkaar te krijgen hebben ze voor de Reynolds 953 buizen gekozen, die van zichzelf al erg licht zijn. Maar deze buizen kunnen ook worden bewerkt tot een wanddikte van slechts 0,3 mm. Minder materiaal is minder gewicht. De custom geometrie voor deze klant heeft een hoog balhoofd, die ze hebben verstevigd met een carbon insert. Dit geeft een tof effect, maar is ook functioneel. Hierdoor hebben ze de wanddikte daar erg dun kunnen maken, maar verliest het frame geen stijfheid vanwege het carbon gedeelte.

Het frame is geschuurd en het zelf ontworpen logo is er met een laser in gegraveerd. Het zal geen verrassing zijn dat er verder geen verf en lak op het frame is aangebracht, aangezien dat zo een paar honderd gram aan gewicht is.

Weightweenie

De eigenaar van deze English Sub6 is in dit geval een echte weightweenie en heeft een mooi lijstje met lichtgewicht onderdelen waarmee de fiets is opgebouwd. De wielen heeft hij zelf gebouwd met een setje velgen van Farsports en Extralite naven. De wielen hebben samen een gewicht van 835 gram, zonder snelspanners. Het crankstel van Lightning carbon heeft een gewicht van 405 gram en daar komen twee Extralite voorbladen op, die samen 94 gram wegen. Deze zijn dan weer gemonteerd met Extralite schroefjes die samen 9 gram wegen.

Om de fiets compleet te maken is hij verder afgemonteerd met onderdelen van Darimo carbon en een Shimano Dura Ace Di2 groep voor velgremmen. De remmen zijn de EEBrakes van Cane Creek (169 gram). Darimo is het Spaanse merk waarvan het stuur (128 gram), de stuurpen (80 gram) en de zadelpen (88 gram) afkomstig zijn. Het zadel (73 gram) is dan weer afkomstig uit Slovenië uit de fabriek van Berk.

Totaal geeft de weegschaal 5,44 kg aan voor deze volledig functionele fiets en ik ben erg benieuwd hoe deze fiets rijdt. Naast de rij eigenschappen kan ik niet ontkennen dat ik ook wel nieuwsgierig ben naar het prijskaartje van dit project. Hoe dan ook is het een erg gave fiets geworden en is het wat mij betreft een geslaagd project!

Meer info via English Cycles