Mer de Áspero had Cervélo al een gravelbike die je als echte racebak kon classificeren. Nu is afgelopen jaar ook de Áspero 5 gepresenteerd. Die deed daar nog een schepje bovenop. Wij mochten er eventjes aan ruiken en hebben er kort op kunnen rijden. Met de toevoeging 5 geeft Cervélo aan dat het de wedstrijdversie van het model is. Je kan het ook hun topmodel in die serie noemen.
Purple Sunset is de kleur, en wat voor een!
Laten we eens beginnen met de kleur die de naam Purple Sunset heeft meegekregen. Wow, wat een opvallende kleur. Soms lijkt hij paars en dan weer groen en dan weer gelig. Al deze kleuren met heel veel glitters. Het is maar net hoe het licht op de fiets valt. Bij het eerste rode verkeerslicht, en dan bedoel ik letterlijk het eerste verkeerslicht dat ik na 150 meter fietsen tegenkwam, werd een wat oudere heer op een stadsfiets door de kleur uitgenodigd er iets positiefs over te zeggen. Om maar even aan te geven hoe de kleur opvalt. Tegenwoordig heb je wel vaker van die kleuren die subtiel, als je goed kijkt een iets andere gloed geven. Nou, bij deze hoef je daar niet heel veel moeite voor te doen, zoals je op de foto’s ook ziet. Een heel bijzonder kleurtje! De fiets is er ook in het Lime Shimmer en Five Black mocht je de Purple Sunset te opvallend vinden.
Verschil Áspero met de toevoeging 5
Het verschil met de eerder door mij geteste Cervélo Áspero is los van de afmontage (waar ik zo nog even op terugkom) het gewicht. Het frame is namelijk zo’n 100 gram lichter. Dat hebben ze voor elkaar weten te krijgen door een andere carbon-layup. Die gewichtswinst is vooral handig als alle beetjes helpen en het hoort ook bij een topmodel. Voor mij zit het mooiste verschil in de cockpit. Deze Áspero 5 heeft geen zichtbare kabels bij het stuur. De kabels zijn geïntegreerd. En dat maakt de fiets niet alleen meer aero maar er vooral nog strakker uitzien.
Het stuur hebben we ook gezien op de nieuwe Cervélo R5. Behalve dat deze een lichte flair heeft van 16 graden. Iets wat tijdens het gravelen erg fijn is. Je hebt vooral meer controle onder in de beugels omdat het stuur wat breder is. Het is een aero-stuur waarvan je het gevoel hebt dat hij verkeerd om zit. Dat komt door de bovenkant, waar je met je handen op het stuur fietst. De aero druppelvorm van die bovenkant loopt naar voren terwijl je bij veel andere fietsen de druppelvorm dus naar achteren ziet lopen. Je oog went eraan en het fietst heel erg fijn moet ik zeggen. Door het brede oppervlakte geeft het veel steun en verdeelt het de druk op je handen. Dat geeft weer iets van comfort. De zadelpen heeft ook iets van flex waardoor je daar ook wat extra comfort krijgt. De spacers hebben ze zo gemaakt dat je deze kan verwijderen of toevoegen zonder dat je de kabels opnieuw hoeft te trekken. Handig al wissel ik in de praktijk niet zoveel met spacers wanneer ik de goed zithouding heb gevonden.
Stijf en erg direct met beetje comfort
Het stuur staat naar de zijkanten een kleine 4% naar beneden waardoor je net even dieper zit als je echt het koersen bent. Dat geeft ook aan dat deze Áspero 5 geen rustige cruiser is. Dat vond ik al niet toen ik de standaard Áspero testte. Maar deze is nog mee gericht op race. Meer aero en lichter helpen daar ook bij. Het karakter van het frame is dat het erg stijf is en ook erg direct stuurt. Dit is zo’n fiets waarbij je na elke bocht wil aanzetten. Meer kan je ook lezen over de Cervélo Áspero Apex 1 die qua geometrie hetzelfde frame heeft.
Het verschil van 100 gram in het frame moet ik eerlijk bekennen, merk je tijdens het rijden niet bewust op. Dit komt ook omdat de onderdelen van deze fiets al lichter zijn dan die Apex 1 versie. Die 100 gram is voor degene die het maximale van de Áspero wil en ergens scheelt het energie als je elke keer weer aanzet. In deze versie is het nog steeds een echte gravelracer waarbij de hele scherpe hobbels en bobbels worden afgezwakt door de flex in de zadelpen en het stuur dat van carbon is en waar iets van flex in zit. De wielen komen uit hun eigen stal, namelijk de Reserve 32 mm met een DT350 naaf. Ze zijn hard, maar ook erg degelijk. En vooral dat laatste wil je ook wanneer je toch veel gravel rijdt.
Trailmixer
De trailmixer die bij de vooras zit, kan je in twee standen zetten. Je kan de trail of vorksprong korter of langer maken. Zo pas je het rijgedrag van de fiets aan, doordat de wielbasis iets langer (of korter) wordt. Wanneer je de as naar voren zet wordt de fiets iets stabieler en stuurt hij vloeiender. Wanneer je de as naar achteren zet, gaat hij iets directer sturen. Minimale verschillen maar zeker merkbaar en het verandert het karakter van de fiets. Wanneer je wisselt van 700c naar 650b wielen, kan je het karakter van de fiets behouden door de Trailmixer om te draaien. Het veranderen van stand doe je het liefst thuis al. Onderweg is niet handig daarvoor.
Je kan kiezen uit een frameset of een complete gravelbike. De afmontage is Sram Force AXS, Sram Red AXS of deze Shimano Grx Di2. En mijn voorkeur is toch deze Grx Di2. Een heerlijke gravelgroep! Scheelt je weer iets als je voor de Red AXS wilde gaan. Voor de kleur twijfel ik. Deze kleur is echt bijzonder, maar saai als ik ben vind ik de zwarte versie ook wel heel erg gaaf. En ben ik in de bossen tussen alle takken minder bezorgt om krasjes op het frame. Zoals je ziet op de foto’s zit er op deze testfiets een 4iiii vermogensmeter, alleen zit deze er niet op als je hem in de winkel koopt. Alleen bij de twee Sram uitvoeringen zit een vermogensmeter.
Specificaties
Cervélo Áspero 5 gravelbike
Frame: Cervélo All-carbon
Voorvork: Cervélo Áspero 5 met trailmixer
Achterderailleur: Shimano GRX 815 Di2
Shifters: Shimano GRX 815 Di2
Remmen: Shimano GRX 815 disc
Crankstel: Shimano GRX 810 48/31
Cassette: Shimano HG800 11-34T
Wielen: Reserve 32 mm DT350 carbon
Banden: Panaracer Gravel King SK 38 mm
Stuurpen: Cervélo ST32 alu
Stuur: 16 graden flare carbon
Zadelpen: Cervélo SP19 carbon, 27,2 mm
Zadel: Prologo Dimension
Adviesprijs: € 8.599,-
Verkrijgbaar in de maten 48, 51, 54, 56, 58 en 61
Kleur: Purple Sunset of Five Black of Lime shimmer
Conclusie
Ik vond de Cervélo Áspero al een hele fijne gravelbike. Gravelracer is een betere benaming. Niet alleen de looks springt hij eruit, want hij is in deze versie wel heel erg strak. De fiets wil ook gewoon vooruit. Je hebt met de trailmixer ook nog de optie om het rijgedrag iets aan te passen. En in deze afmontage is hij echt top. Carbon wielen en de Shimano Grx Di2 maken de fiets af. Ik kan zo niet bedenken wat ik zou veranderen aan de fiets. Ja misschien de prijs als ik het voor het zeggen had. Net boven mijn budget met een adviesprijs van 8.599,-. Misschien maar gaan sparen.