Je ziet ceramische lagers steeds vaker voorbijkomen. Deze lagers zijn vaak niet zichtbaar doordat ze gebruikt worden in de trapas, het balhoofd of in de wielen. Alles wat rolt of draait, gaat soepeler met ceramische lagers. Waar het gebruik van ceramische lagers wel goed zichtbaar is, is bij de achterderailleur.

Oke, de lagers zelf kan je nog steeds niet zien maar de lange derailleurkooi met grotere derailleurwielen vallen wel op. Dat geeft vaak weg dat het om een derailleurkooi met ceramische lagers gaat. Dat geldt ook voor het CPC System van Split Second. Deze zwarte derailleurkooi met metallic rode derailleurwieltjes is voor de SRAM Rival AXS derailleur, die ik op m’n crosser heb. Er zijn verschillende versies beschikbaar voor zowel SRAM als Shimano groepsets.

Soepel en licht

Het eerste dat ik doe als ik de derailleurkooi uit de verpakking haal, is aan het derailleurwieltje draaien en kijken hoelang dat duurt. Het meest voor de hand liggende en volgens mij iets wat iedereen doet die zo’n kooi in handen heeft. Je merkt meteen dat het echt lekker soepel rolt, want met een kort tikje aan het onderste wieltje blijft hij al gauw 15 seconden draaien. Volgens Split Second zal hun CPC systeem 4 tot 5 watt per omwenteling schelen. Bij het draaien zie je direct dat het soepeler loopt en langer blijft draaien en dat dit 4 tot 5 watt is nemen we aan van Split Second. De kooi zelf is van carbon en de wieltjes zijn van aluminium en hebben 14 en 17 tandjes. Een stukje groter dan de gebruikelijke 12 tandjes van een SRAM Rival AXS derailleur. De kooi weegt 81 gram op onze weegschaal.

In het doosje zit naast de derailleurkooi, een verlengstukje voor je gereedschap en een kleine handleiding. Daar staat op welke gereedschappen je nodig hebt, en hoe je de kooi moet installeren. Om dit nog duidelijker te maken wijzen ze ook op de instructievideo die ze op hun website hebben staan. Dit maakt het nog duidelijker, want het installeren van het CPC System is geen ‘plug and play’. Bij het installeren van het CPC System moet je er rekening mee houden dat je ook een nieuwe ketting nodig hebt. Dit omdat je huidige ketting waarschijnlijk te kort is voor deze kooi. Split Second geeft aan dat deze ketting minimaal 112 schakels lang moet zijn, en uiteraard zal de verhouding van je tandwielen en cassette daar bepalend in zijn. Ons CPC System van Split Second is geschikt voor een cassette met als maximale grootte een 33-tands tandwiel. Dat verschilt per groepset.

Een beetje handigheid is gewenst

De handleiding geeft in 8 stappen aan hoe je het systeem installeert. Ik ben visueel ingesteld dus vind het ook handig om het filmpje erbij te hebben. Om het CPC System te installeren moet je de hele derailleur van je fiets halen, de kooi demonteren en ook het CPC System moet je eerst uit elkaar schroeven voordat je deze aan je derailleur kan monteren. Dit vergt toch wel wat handigheid en met twee linkerhanden zou ik er zeker niet aan beginnen. Je kan natuurlijk altijd je dealer vragen dit voor je te doen.

Bij het monteren van het CPC System heb je keuze uit drie verschillende opties, wat betreft de veerspanning. In de kooi zitten drie openingen waar je de veer van de derailleur in kan haken. De bovenste opening zorgt voor een strakke veerspanning. Het schakelen zal dan iets rauwer gaan, dan wanneer je kiest voor wat minder veerspanning waardoor de ketting wat makkelijker naar een kleiner of groter tandwiel springt. Omdat ik een enkel voorblad heb en de kooi op mijn crosser monteer, kies ik voor de strakkere veerspanning. Als je de veer in de opening haakt, moet je hem iets aandraaien en tegen de veerspanning in draaien zodat de veer op spanning komt. Vervolgens draai je de kooi vast en kan je de derailleurwieltjes weer monteren.

Als de derailleur weer op je fiets zit is het tijd om je nieuwe ketting te monteren, met het juiste aantal schakels. In de handleiding staat hoe je de juiste lengte van de ketting bepaald. Als je alles gemonteerd hebt moet je niet vergeten je derailleur opnieuw af te stellen. En net als het monteren van het CPC System vergt dat ook wat handigheid.

Eerste indruk van het Split Second CPC System

Zo’n grote derailleurkooi blijft een opvallende verschijning en veel andere renners vragen er naar of maken er een opmerking over. De kooi van Split Second ziet er netjes en mooi afgewerkt uit, en qua prijs is hij met € 264,99 toch een stukje goedkoper dan veel concurrenten. Ik vind het een mooi gezicht, maar uiteindelijk gaat het bij zo’n systeem toch ook om de efficiëntie. Als ik na het monteren mijn crankset met de hand achteruit draai, merk je wel degelijk dat dit soepeler gaat. Het draait makkelijker en kost minder weerstand.

Als ik er mee ga rijden, heb ik niet door dat ik met een CPC System onderweg ben. De derailleur reageert hetzelfde bij het schakelen, en het is niet zo dat ik nu ineens veel harder fiets. Ook aan mijn vermogens valt niets opmerkelijks te zien. Nu is dat ook wel logisch, want een verschil van 4 of 5 watt is heel minimaal. Tijdens je ritten buiten, spelen invloeden als weer en wind altijd mee waardoor je dit ook niet kan meten. Split Second heeft dit natuurlijk wel uitgebreid getest in een lab en als je het verschil gaat doorrekenen naar de inmiddels bekende ‘marginal gains’, zal 4 a 5 watt zeker een positief effect hebben. Maar onderweg merk ik het niet bewust.

Neemt niet weg dat ik het er gewoon gaaf uit vind zien, en stiekem werkt het dan wel weer goed voor je moraal. Het valt ook op bij andere renners en dan heb je toch een beetje voorsprong op de rest. De kooi is zo’n 4 cm langer dan de oorspronkelijke SRAM Rival AXS kooi, waardoor je in het bos iets beter moet oppassen voor obstakels en takken.

Specificaties

Split Second CPC System SRAM Rival AXS
Kleur: Zwarte kooi met rode derailleurwieltjes (ook verkrijgbaar in zwart, goud of zilver)
Gewicht: 81 gram (zelf gewogen)
Prijs: € 264,99

Conclusie

Het CPC System van Split Second ziet gaaf uit en als je er met de hand aan draait of je crank achteruit draait merk je dat het soepeler gaat dan bij een reguliere derailleur. Met een prijs van € 264,99 valt het CPC System van Split Second in de minst dure categorie van ceramische derailleurkooien. Als je aan het fietsen bent is dit verschil niet merkbaar voelbaar. En daar zit ook wel de kracht van het CPC System, want de lagers zie je niet, maar ze zijn er wel. Maar als je het op een testbank legt of het het met de hand test valt dit verschil wel op. Een winst die je volgens de berekening van Split Second tot 5 watt per omwenteling kan schelen. Als je wekelijks een wedstrijd verliest op een halve seconde, zal dit wellicht het verschil maken. Maar het Split Second CPC System is vooral om de looks van je fiets te tunen wat mij betreft.

Meer info via Split Second