Op de tweede rustdag van de Tour postte Daniel Oss een foto op zijn social media, waarbij hij aangaf niet te kunnen wachten om op zijn nieuwe fiets te rijden. En daarmee doelde hij niet op de Tarmac SL7, die op dat moment net 1,5 maand oud was. Twee weken daarvoor mochten wij al kennis maken met de Aethos. We werden uitgenodigd in Valkenburg, maar waarvoor we precies gingen was op dat moment nog geheim. Fietskleding mee, route op de fietscomputer en afwachten dus.
S-Works Aethos
Na het inchecken werd al vrij snel duidelijk waarvoor we kwamen. Er stond een hagelnieuwe fiets midden in ‘mijn’ kamer. Een fiets zonder opvallende logo’s, een chique kleur, Roval Alpinist wielen en een Shimano Dura-Ace Disc Di2 groepset. De S-Works Aethos dus. Een heel ander type fiets dan ik gewend ben van Specialized.
Het idee achter de Aethos is dat ze een fiets wilden ontwikkelen waarbij ‘Ride Quality’ voorop staat. Daarbij zijn ze vanaf nul begonnen met ontwerpen zonder te kijken naar eerdere gegevens over stijfheid, aerodynamica en gewicht. Met de Aethos heeft Specialized een fiets gemaakt voor de ‘fijnproevers’ van de fietsbeleving. Of, zoals ze dat zelf noemen, voor de Sophisticated Rider.
Lichtgewicht frame
Wat meteen opvalt, is het lage gewicht. Het frame weegt maar 585 gram in maat 56. Het frame heeft een bovenbuis die ver naar beneden loopt en ook de andere buizen en het bracket zijn erg dun. Met behulp van computersimulaties en 20 daadwerkelijke prototype frames, zijn ze op het klassiek ogende Aethos frame uitgekomen. Het frame is zo vormgegeven dat de krachten goed over het hele frame worden verdeeld. Er zijn geen stresspunten rondom het bracket, balhoofd of bij de zadelpenklem. Hierdoor is er minder materiaal nodig zonder dat dit ten koste gaat van de stevigheid en de stijfheid van het frame. Want ondanks het lage gewicht, is het frame stevig genoeg om tijdens een pauze ‘gewoon’ op de bovenbuis te zitten en leunen. In gesprek met de engineers gaven ze aan dat de dikte van het carbon gelijk is aan de Tarmac SL6. Het frame heeft het UCI-keurmerk en voldoet aan de veiligheidseisen, maar je mag er niet mee koersen want een complete fiets weegt maar 6 kg.
Roval Alpinist
Door het lage gewicht van het frame weegt de fiets met ‘gewone’ onderdelen dus 6 kg. Je hebt geen exotische onderdelen nodig voor een lichtgewicht fiets, al zijn we natuurlijk wel benieuwd hoe ver je kan gaan wat gewicht betreft. Ik sta op de foto met een fiets die 6,2 kg weegt in maat 54. Deze is opgebouwd met Shimano Dura-Ace Di2 Disc, Roval Alpinist wielen en een S-Works zadel met carbon rails. De voorbouw is een regulier carbon stuur met aluminium stuurpen. Tegelijk met de ontwikkeling van het Aethos frame, zijn ze ook bezig geweest met lichtgewicht Alpinist componenten. Een tijdje terug werden de Roval Alpinist wielen al gepresenteerd en dit assortiment wordt nu uitgebreid met een zadelpen en cockpit. De zadelpen van 136 gram zit al gemonteerd in de Aethos die ik reed. De cockpit weegt 274 gram en als je die op de Aethos monteert, wordt de fiets nog lichter.
Looks
Opvallend is dat de fiets zo onopvallend is. Een bewuste keus omdat de Aethos een fiets is voor een ander type renner. Bij het zien van het frame heb ik het idee dat het precies het tegenovergestelde is van wat Specialized de laatste jaren heeft laten zien. Slank, dunne en ronde buizen in een frame met een klassieke look, in plaats van futuristische dikke buizen met druppelvormen en weggewerkte kabels. Op het frame zijn maar twee subtiele logo’s te vinden, waaronder de bekende ‘S’ op het balhoofd. Deze S-Works versie heeft een apart mooie kleurstelling. Een donkerpaars frame met goud-koperen gloed, al verandert dat vrij snel als je hem weer van de andere kant bekijkt. Carbon Red/Gold Chameleon/Bronze noemt Specialized het zelf. Naast deze kleur zijn er nog vier andere kleuren verkrijgbaar, waarbij het design hetzelfde is. De andere kleurstellingen zijn, net als deze uitvoering, ook erg gaaf waarbij ik zelf denk ik het donkergroen/gouden frame zou kiezen.
Aethos collectie & Founders edition
Vanaf vandaag zijn de eerste drie uitvoeringen van de Aethos verkrijgbaar. De topper in het assortiment is de limited ‘Founders Edition’ die een gewicht heeft van 5,9 kg voor de complete fiets. De kleur van deze fiets is erg tof gedaan, want het lijkt wel of het frame van geborsteld staal is gemaakt. Dat deze uitvoering lichter is dan de andere S-Works uitvoering komt omdat hier de Roval Alpinist cockpit is gemonteerd. De Founders Edition kost € 12.999,- en heeft een oplage van slechts 300 stuks wereldwijd.
De S-Works uitvoering van de Aethos is verkrijgbaar voor € 11.799,-. Voor dat geld kan je kiezen voor een Aethos die is afgemonteerd met SRAM eTap Red AXS groepset, of Dura-Ace Di2. Hier zit geen verschil in qua prijs en komt neer op je persoonlijke voorkeur wat het schakelen en remmen betreft. Beide fietsen worden verder opgebouwd met de Alpinist wielen en zadelpen, en een combinatie van een carbon stuur met aluminium stuurpen.
Naast deze drie opgebouwde frames, is er ook een frameset te bestellen die je naar eigen wens kan opbouwen. Zo’n frameset kost € 4.499,- en is er in vijf verschillende kleuren. Klein detail bij het frame is dat het nokje van de voorderailleur te demonteren is. Mocht je geen voorderailleur gebruiken oogt dit veel mooier en je bespaart er weer een paar grammen mee :).
Voor nu is er dus de keuze uit de verschillende opties met het S-Works frame. Op 22 oktober wordt de collectie van de Aethos nog verder uitgebreid met de Specialized Pro en Expert modellen. Deze frames hebben dezelfde vorm en eigenschappen maar ze zijn een fractie zwaarder (699 gram) doordat ze gemaakt zijn van Fact 10 carbon, in tegenstelling tot het Fact 12 carbon van de S-Works.
Eerste indruk S-Works Aethos
Als je op een lichtgewicht fiets mag rijden, dan is Valkenburg een perfecte plek in Nederland. Een route waarbij de bekende klimmen van de Amstel Gold Race elkaar in rap tempo opvolgen. De eerste meters zijn altijd even wennen en aftasten hoe de fiets reageert. Hij lijkt in het begin wat aan de nerveuze kant, maar al snel merk je dat dit komt doordat je gewicht ‘mist’. Het lichte frame heeft direct impact op het rijgedrag. Hij is enorm wendbaar en laat zich heel makkelijk en licht sturen. Na een paar kilometer voelt het vertrouwd en reageert de fiets zoals je dat verwacht bij een full carbon fiets. Qua geometrie lijkt hij op de Tarmac SL7, waar ik momenteel zelf op rijd.
Nu hoef je in de omgeving van Valkenburg niet lang te zoeken naar een weg die omhoog loopt en dan heb je echt plezier van de Aethos. Het is apart om te voelen hoeveel het scheelt wanneer een fiets ongeveer een kilo minder weegt dan je gewend bent. Dit bleek al in de eerste meters bij het sturen, maar als je gaat staan op de pedalen merk je meteen dat de fiets, ondanks de dunne buizen, erg stijf is en direct reageert als je aanzet. Voor mijn gevoel doet de Aethos niet onder voor de Tarmac SL7 als het op stijfheid aankomt.
Dat gevoel wordt echt duidelijk bij het dalen, waarbij de Aethos geen krimp geeft. Waar ik in eerste instantie verwacht had dat hij bij hoge snelheden nerveus zou reageren, blijft hij erg stabiel. Ook bij snelheden van 70 km/h reageert hij vertrouwd en kan je de bochten strak aansnijden. Waar het klimmen al leuk was met deze fiets, is het dalen helemaal genieten.
Beleving en gevoel
De Aethos is niet een fiets waar je profs op gaat zien rijden. In eerste instantie om dat hij simpelweg te licht is om te koersen. Nu kan er vrij eenvoudig gewicht worden toegevoegd, maar in dat geval is een Tarmac SL7 interessanter vanwege de aerodynamische voordelen. De Aethos is een fiets voor renners waarbij het draait om de beleving en het gevoel met de fiets. En dat is ze wat mij betreft erg goed gelukt, zowel qua looks maar ook zeker wat betreft de rij eigenschappen. Strak, stijf, heel licht en wendbaar! Een klassiek ogend frame met een heel chique kleurstelling zonder opvallend grote logo’s en merknaam. Iets wat je niet gewend bent van Specialized en daarom wat mij betreft een aangename verrassing!
Meer info via Specialized