De naam Torch kenden we al van Specialized maar dit is toch een hele nieuwe schoen die de opvolger wordt voor de S-Works 7 fietsschoen. Geen S-Works 8 qua naam dus maar S-Works Torch. De schoen is op heel veel punten veranderd en die lopen we zo dadelijk even met je door. Je hebt de schoen misschien al in het wild gezien bij verschillende renners van de teams die Specialized sponsort.
Met deze nieuwe S-Works Torch probeert Specialized de lat weer hoger te leggen wat betreft fietsschoenen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik de laatste jaren met veel plezier rondreed op de S-Works 7 fietsschoenen. Toch hebben ze gekeken of ze de schoen nog beter konden maken. En dat hebben ze gedaan, althans dat is het doel geweest van deze nieuwe S-Works Torch schoenen. Eerst naar de veranderingen.
Bijna de hele schoen is aangepast
Als je snel kijkt, lijken de nieuwe en de oude versie redelijk op elkaar. Iets minder branding en een iets meer cleane, strakke look. Maar als je dan goed gaat kijken, vallen een aantal dingen direct op. De klittenbandsluiting bij de tenen is verdwenen. Uit ervaring bleek dat veel rijders hier eigenlijk nooit aanzaten. Maar voor de groep die er toch gebruik van maakten om het voorste deel van de schoen vast te zetten hebben de ze het materiaal bij de voorvoet en ook routing van de Boa-draad zo aangepast dat je je voorste deel nu strak trekt met de voorste Boa. De Boa die ze gebruiken is niet veranderd, dit is nog steeds de S3.
In het bovendeel van de schoen zitten nu ook veel meer gaatjes voor de koeling. Het bovenmateriaal van de schoen is sowieso soepeler gemaakt. Je ziet dat ze het Dyneema materiaal niet meer gebruiken en een eigen oplossing met laagjes hebben bedacht. Sommige plekken zijn stug voor de ondersteuning en sommige plekken zijn heel soepel waar de schoen moeten kunnen rekken.
Bij de achterste Boa zie je dat de draden door twee nieuwe lusjes op de tong lopen. Dit is gedaan omdat bij sommige rijders met een hogere wreef de draad precies daar een snijdend gevoel gaf. Daar had ikzelf nooit last van maar dat verschilt dus per voet. De lusjes leiden de draad iets meer naar de voorkant van de schoen, minimaal maar volgens Specialized precies genoeg om dat probleem bij sommigen te verhelpen. De tong zelf is aan de zijkanten iets dunner gemaakt waardoor hij soepeler over je wreef moet aansluiten.
Bredere zool
Dan komen we bij de zool. Deze is hebben ze zo’n 20 gram lichter kunnen maken zonder in te boeten op stijfheid. Dit hebben ze gedaan door een intern balkje dat ze I-Beam noemen, over de lengte van de zool te plaatsen. Maar ook door aan randjes iets minder materiaal te gebruiken terwijl misschien wel de belangrijkste aanpassing de breedte van de zool is. Deze is 4 mm breder dan bij de S-Works 7. Daarnaast hebben ze nog een versie voor de extra brede voet. Deze zool is dan zelfs 8 mm breder dan die van de S-Works 7. Het gewicht van de schoen is 242 gram voor maat 44. Dat is maar 4 gram zwaarder dan de S-Works 7 Lace versie.
Waarom een bredere zool? Omdat voeten allemaal anders zijn, kwamen ze er achter dat veel voeten iets breder zijn dan de zool en dat het bovenmateriaal van de schoen om je voeten kan gaan knellen, zeker wanneer je de Boa’s strak aandraait. Met een bredere zool heb je minder knelling aan de zijkant van je voet. Met als gevolg meer comfort.
Dan is de hielcup ook iets aangepast door dat hij iets minder strak bij je achillespees zit en bij het botje aan de buitenkant van je enkel is de rand iets lager. Allemaal minimaal maar vooral om de schoen comfortabeler te maken. Dan nu maar eens kijken of je ook de verschillen merkt.
Eerste indruk van de S-Works Torch
Vandaag worden de nieuwe S-Works Torch fietsschoenen officieel gepresenteerd. Ik heb er gelukkig al een aantal keren op kunnen rijden. Wat mij direct opvalt tijdens het aantrekken is dat het materiaal soepeler is geworden. Door het veranderen van plek hoe de voorste Boa-sluiting de schoen aantrekt mis je de klittenband-sluiting niet. De voorvoet sluit in deze schoen gewoon lekker aan. Door de soepele delen van het materiaal kan bijvoorbeeld het uitstekende botje bij je grote teen meer ruimte krijgen. Een bijkomstig vreemd gevoel tijdens mijn eerste ritjes is dat de tenen heel veel ruimte hebben. Ze voelen alsof ze los in de schoen zitten terwijl ze bij de vorige schoen toch meer op z’n plek werden gehouden door het materiaal.
Sprinten doe je niet met je tenen
Zoals Fabio Jakobsen die meefietste het zo mooi verwoorde: “sprinten doe je niet met je tenen”. Daarover nadenkend valt het inderdaad op dat de schoen overal goed strak zit dus die losse tenen moet geen nadeel zijn. Bij het fietsen en sprintjes die ik trok blijkt dat de schoenen erg stijf zijn en goed zitten. De losse tenen maken het vooral comfortabel.
Ook de extra ruimte bij de hiel is duidelijk merkbaar als ik voor de test de nieuwe schoen aan mijn linkervoet heb en de oude aan mijn rechtervoet. Meer comfort, dat is duidelijk het resultaat van de aanpassingen.
Dan de stijfheid van de zool. Specialized noemt nergens meer de stijfheidsindex van 15 die de vorige zool had, maar geeft aan dat ze niet op stijfheid ingeboet hebben. Tijdens het sprinten is er geen beweging te krijgen in de nieuwe zool. Wanneer ik er mee loop, merk ik dat de voorkant wel iets meer flex heeft maar daar merk je tijdens het fietsen niets van. Iets wat je bij off-road schoenen wel vaker ziet.
Het is uiteraard de wedstrijdschoen van Specialized. De schoen voelt erg fijn aan de voet. Naast dat de schoen vooral comfortabeler is geworden en voor meer verschillende voeten passend is, is het topmodel helaas weer duurder geworden. De adviesprijs is nu € 440,-. Mocht dit echt buiten je budget liggen, dan is de gedachte dat de techniek van de topmodellen vaak over een tijdje terug te vinden is in de goedkopere modellen. Alleen moet je dan nog een tijdje wachten. Voor de S-Works Torch kan je nu wel terecht bij de dealers. Je kan kiezen uit een witte, een zwarte of een oak kleur.
Meer info via Specialized