Gravel is er in heel veel verschillende soorten en maten. Als je ooit Strade Bianche, Unbound of over de Veluwe hebt gereden dan weet je dat je met heel veel verschillende ondergronden te maken krijgt. Van fijne schelpenpaadjes tot het ruigere werk met scherpe stenen. Bij Schwalbe zijn ze al zo’n zeven jaar actief in het gravelwereldje en met de nieuwe G-One Overland hebben ze een assortiment met ook zeven verschillende gravelbanden. De afgelopen weken reden wij met deze band rond en over de gravelpaden in Twente.

Duurzaam en stevige G-One Overland

De serie banden van Schwalbe die bedoeld zijn om mee te gravelen kan je herkennen aan de term G-One. Lekker overzichtelijke want banden met X-one in de naam zijn dan weer geschikt voor de cross. De afgelopen twee jaar heeft het Duitse merk met de G-One R en de G-one RS twee echte gravel racebanden op de markt gebracht. Een soepel karkas met technieken die ook in hun snelle racebanden worden toegepast. Bij deze nieuwe G-One Overland ligt de nadruk juist meer op een duurzame en sterke band die op alle vlakken inzetbaar is. Van een e-bike voor in de stad tot een stevige graveltrip over rotsachtig terrein, volgens Schwalbe. De band is verkrijgbaar in drie verschillende breedtes namelijk 40 mm, 45 mm en 50 mm. Aan deze maten kan je wel zien dat de band voor meer doeleinden gebruikt kan worden dan alleen gravel.

Voor de stevigheid en duurzaamheid gebruiken ze technieken die ze ook in het mountainbiken gebruiken. De Overland banden hebben het Super Ground Karkas dat drie lagen heeft. Het Snakeskin weefsel dat aan de zijkant wordt gebruikt geeft extra bescherming tegen lekrijden en insnijdingen. Het profiel van de Overland heeft heel veel gelijkenis met de race gravelbanden, maar met de toevoeging van een extra nop op de schouder van de band.

Bij het uitpakken van de band voel je de stevigheid van de band goed. In vergelijking met de G-One R voelt dit karkas sterker en dat komt door het Superground karkas dat uit drie lagen bestaat. Een van deze lagen is de Snakeskin, waarmee de band een extra beschermlaag heeft tegen scherpe stenen of doorns. Het rubber dat is gebruikt voor de compound van deze band is Schwalbes Addix Speedgrip. Deze heeft volgens Schwalbes eigen gegevens iets meer rolweerstand, maar een betere lekbescherming en vooral een langere levensduur.

Tubeless gravelen

Het is misschien wel overbodig om te vermelden maar ik doe het toch, want deze band is gemaakt om tubeless te rijden. Bij het monteren kost het iets meer moeite om de band over de velg te leggen, maar bandenlichters heb ik niet nodig gehad. Door de stevige zijkant moet ik meer kracht zetten om het laatste stukje van de band om de velg te krijgen. Als de band er op zit kan ik deze vervolgens met een handpomp oppompen.

Verrassend genoeg blijft hij ook goed op druk, nog zonder toevoeging van latex. Aangezien ik pas de volgende dag met de band ga rijden, laat ik ze een nachtje staan zonder dat ik latex toevoeg. Ik zet ze wel vast op 1.8 bar wat voor mij een goed uitgangspunt is voor 40 mm brede banden. De volgende ochtend staan de banden nog steeds op dezelfde bandendruk. Kanttekening daarbij is dat de velgen al eerder gebruikt zijn in combinatie met tubeless banden en de ventielen al luchtdicht waren. Voordat ik op pad ga voeg ik de latex toe zodat de band wel gedicht kan worden mocht er een lek ontstaan onderweg.

Eerste indruk – dat rolt lekker!

Als ik de oprit afrijd, merk ik meteen dat de band lekker licht rolt over het asfalt. Ik kom makkelijk op gang en als ik de benen stilhoudt kan ik lekker uitvieren zonder dat ik heel snel veel snelheid verlies. Nu geeft Schwalbe zelf aan dat dit compound iets meer weerstand aan de band geeft, maar daar merk ik in de praktijk niet direct veel van. Ik vind dat hij opvallend licht rolt voor een band met een stevig en duurzaam compound.

Als ik de eerste onverharde stroken meepak, rolt de band er ook lekker overheen. Het voelt iets minder comfortabel dan ik gewend ben van de G-One R banden maar je kan makkelijk snelheid houden. Bij het aansturen merk ik dat ik bij bochten op snelheid wat begin te schuiven. Nu zijn we met een groepje flink op tempo aan het rijden en willen we elkaar het liefst te snel af zijn, maar dan merk je dat deze band daar niet het beste bij past. Ook niet vreemd, want daar hij is ook niet voor bedoeld. Bij de rustige ritten met de handjes op het stuur heb je veel grip en kan je zeker en stabiel de bochten insturen.

Specificaties

Schwalbe G-One Overland
Maat: 40 mm (ook verkrijgbaar in 45 mm of 50 mm)
Tubeless ready
Adviesprijs: € 64,90

Conclusie

De G-One Overland is een hele stevige en betrouwbare band, waar je lang mee op pad kan. De technieken die ze uit het mountainbiken hebben meegenomen zorgen voor een duurzame band die tegen flink wat stootjes kan. In onze testperiode heb ik er niet mee lek gereden. Door het compacte profiel en het Addix compound rolt hij soepel en gaat vooral lekker rechtdoor op verharde en onverharde wegen. Dat maakt hem ideaal voor lange tochten en bikepacking trips, waarbij je veel verschillende ondergronden tegenkomt. Dat zijn ook de tochten waarbij je niet hard door de bocht wil, want daar is deze band iets minder voor geschikt. Net als bij de andere G-One banden doet ook deze Overland de term ‘Tubeless Easy’ zijn naam eer aan. Makkelijk en snel monteren, en zelfs met een vloerpomp kan je hem tubeless zetten. Dat doen ze toch altijd erg goed bij Schwalbe!

via Schwalbe