Als je een beetje een fietsnerd bent zoals wij kan je je hart ophalen tijdens Eurobike. Het aantal grote merken neemt elk jaar af, maar daarmee geven ze wel weer ruimte aan anderen om in te stappen. Misschien gaat het niet allemaal om primeurs, naar nieuwigheden waren er voldoende.
Hieronder een overzicht van wat we zoal tegenkwamen.
Vorig jaar was CeramicSpeed een van de highlights op de show met hun extreem efficiënte Driven aandrijving. Dit jaar waren ze weer een stap verder, maar nog niet klaar. Hier een afgeleide daarvan met cardanas en een 12-30T ‘cassette’ achter. Lees vooral ons stuk over Driven van vorig jaar om te zien wat ze proberen te realiseren. Ja, ook met tubeless kan helaas nog steeds met een lekke band komen te staan. Er waren veel merken aanwezig die daar reparatiemiddelen voor hebben, waaronder Topeak met verschillende tool. Een van de tools van Topeak is de Tubi-Bullet waarmee je alles bij je hebt om snel een lek in je tubeless band te repareren. DMT liet op hun stand die ze delen met MCipollini hun nieuwe KR1 schoenen zien. Ze hebben een volledig 3D knit bovenwerk van verschillende diktes. De schoen weegt 240 gram in maat 42. Voor het schakelen kan je nog altijd niet om ‘de grote drie’ heen, maar voor de remmerij zijn er wel degelijk alternatieven. Zoals deze bijzonder fraaie C21 remmen van het Duitse Trickstuff De remmen zijn er in post- en flatmount, 8 verschillende kleuren en DOT of mineraalolie uitvoering. Ook de remschijven zijn van Trickstuff Ze zouden geschikt moeten zijn voor zowel de Shimano, SRAM als Campagnolo weg-/cross-/gravelgroepen. Voor eenieder die graag eens wat anders wil op zijn fiets. De fiets met Trickstuff onderdelen had ook componenten van Beast. Eveneens Duits, maar zij zijn juist weer goed met (lichtgewicht) carbon. (maar wat minder goed met het tapen van stuurlint) De speciale lak geeft de componenten chique, maar ook erg uitgesproken uitstraling. En zonder wielen ben je nergens. Deze Beast RR40 wielset van 1.400 gram in het rood kost je € 2.599,- Tune heeft een 30-jarig bestaan te vieren dit jaar. Dat doen ze met veel nieuwe spullen, waaronder deze Princess naven. Niet High-End, maar Ultra High-End van luchtvaart-niveau aluminium dat ook bij Airbus toestellen gebruikt wordt. Heel duurzaam en heel stijf. Voor 69,5 gram, achter 161,9. Hybrid-keramische lager en carbon eind kapjes. Ook nieuw is deze carbon zadelpen van 129 gram met flax vezels voor meer comfort. Meer carbon van Tune in de vorm van dit nieuwe “Geweih” racestuur. 185 gram. Nieuwe Xpanda expander van Tune. Slecht 6,9 gram. De bovenkant voorkomt dat de expander in de vorkbuis kan glijden. Vorig jaar melden wel al dat Good Year fietsbanden ging maken . We horen er maar weinig over, al waren ze wel op de beurs Sidi Wire 2 Ltd Edition ziet er mooi uit zo! POC gebruikt NFC via een RFID chip in hun helmen. Bij een valpartij kan de hulpdienst je gegevens inlezen door de helm ‘uit te lezen’. SPIN beschermt je hoofd aan de binnenkant. Meer over het gebruik van NFC staat ook bij ons artikel over de Aspire bril Het Noorse Kindernay lieten hun versnellingsnaaf zien. Er zijn maar weinig spelers in die markt (denk aan Rohloff en Shimano met name) dus iets nieuws is altijd welkom. Het heeft 14 versnelling met een bereik van 543%. Schakelen gaat hydraulisch. Uniek aan Kindernay is dat het binnenwerk er eenvoudig uitgehaald kan worden voor bijvoorbeeld onderhoud maar ook om verschillende wielen in 1 fiets gebruiken zonder een heel nieuw (en kostbaar) binnenwerk aan te hoeven schaffen. Carbonworks is maar klein maar ze doen wel leuke dingen. Vorig jaar lieten ze een bidonhouder van 5 (!) gram zien. Deze front mount is 5x zo zwaar, maar nog steeds slechts een kleine 25 gram. De Cockpit Mount heeft titanium boutjes (M15 of M16), is leverbaar met verschillende inserts en kost € 119,80 Het is een minimalistisch maar slim systeem die je verschillende mogelijkheden geeft en te gebruiken is op elke stuurpen waarbij de boutje in het verlengde van de stuurpen zitten. Cane Creek’s eeWings titanium cranks zijn nog altijd bijzonder fraai en nu ook in een allroad uitvoering met een Q-factor van 160 mm. 395 gram, zonder kettingbladen of spider. Vergelijkbaar met carbon cranks, maar ze zouden wel nog zo’n 30% stijver moeten zijn. En ook verkrijgbaar met de vermogensmeter van Stages Cane Creek’s Hellbender bottom bracket (rechtsonder) viel ook op. Net als de eeWings cranks moeten ze extreem sterk en duurzaam zijn… …niet in de laatste plaats door het gebruik van SKF’s MTRX lagers. De lagers bevatten een olie gevulde polymeermatrix, wat SKF “Solid Oil” noemt. Het is gemaakt voor lagers die veel te verduren krijgen als het gaat om vuil en dergelijke. Het merk kennen we, maar deze betreffende band nauwelijks. De Maxxis High Road is er in 25 en 28 mm en is – natuurlijk – Tubeless Ready De 32mm Maxxis Re-Fuse heeft een lichte zijwang. Mooi, maar waarschijnlijk ook erg besmettelijk? Muc-Off gaat helemaal voor tubeless met een heel arsenaal aan producten. En ze denken met je mee want ze complete kits voor elk soort wiel en discipline. Hierboven zie je bijvoorbeeld hun Ultimate Tubeless Setup Kits voor lage velgen, hoge velgen, mtb xc en zo hebben ze er nog een paar. Hun tubeless velglint zit standaard in een Setup Kit, maar ook los verkrijgbaar in verschillende breedte in deze creatieve verpakking. De tape is semi-transparant om het ventielgat makkelijk te kunnen vinden (voor zover dat het een probleem was voor je) Als je al eens opgedroogde latex of lijmresten van een tube hebt moeten verwijderen dan zal je dit aanspreken. Muc-Off’s Glue & Sealant Remover is een niet-aggressief middel om al die restje van je velgen te verwijderen. De geanodiseerde tubeless ventielen deden mij weer denken aan de mountainbikes in de jaren ’90 Muc-Off’s Bottle-Air-Magic, of BAM, is een noodoplossing voor onderweg. Die noodoplossing zijn er ook al voor tubes. Dit busje zet je bij een lekke band op je ventiel. Het dicht gaten tot 4 mm en blaast meteen je band op. Met een apart verkrijgbare strap kan je hem aan je fiets vastmaken. We zijn er toch benieuwd naar. Je fiets schoonmaken zonder water. De Waterless Wash zou het moeten kunnen doen. Onderschat niet het gevaar van zweet als je veel binnen fietst. Ook daar heeft Muc-Off wat voor. Een middel om je fiets te beschermen tegen zweet en een middel om alles weer schoon te maken (zoals de vloer of mat) Birzman is fabrikant van degelijke tools en accessoires die er vaak ook nog eens goed uitzien. Met deze Rotor Wear Indicator kan je controleren of je remschijven niet versleten zijn.