Het is niet voor iedere fietser weggelegd, maar ook niet iedere fietser heeft er zin in; klussen aan zijn fiets. Wij doen dat wel graag, maar de fiets op de kop zetten zoals vroeger is uit den boze; daar zijn montagestandaards voor. En daarvan geven we er ook één weg!

Wij bij Racefietsblog werken graag aan onze fiets, of fietsen, beter gezegd. Alleen als er heel specialistisch gereedschap nodig is moet er uitgeweken worden naar de lokale fietsenmaker. Dat doen we niet omdat het goedkoper is, maar omdat we het leuk vinden. Maar dus niet iedere fietser heeft zin, tijd of de kunde om aan zijn eigen fiets te werken, tot vreugde van de fietsenmaker natuurlijk. Voor degene die dat wel doen is montagestandaard eigenlijk onmisbaar. Hiermee kan je op bijna elke plek makkelijk aan je fiets werken.

Maar wel type standaard is dan het beste om te gebruiken? Kijk maar eens naar de mecaniciens van de profs, die werken ook allemaal met een verschillend type. In principe kunnen we drie verschillende types onderscheiden;

  1. De uitklapbare standaard waarbij de fiets met het bracket en onder onderbuis op de standaard rust
  2. De uitschuifbare standaard waarbij de fiets vast wordt gezet met een klem aan zadelpen of het frame
  3. De eveneens uitklap- of uitschuifbare standaard waarbij de fiets met het bracket op de standaard rust en waarbij de voorvork wordt vastgezet

Er bestaat eigenlijk ook nog een vierde type, maar dat is niet echt een standaard; haken voor aan het plafond. Hiermee hang je je fiets makkelijk op een geschikte hoogte. Kan ook heel goedkoop al. Alleen voor de bofkonten met een schuur of garage!

De Duitse postordergigant Rose was bereid twee standaards voor de test ter beschikking te stellen. Helaas niet alle drie de soorten, dus als iemand deze ter beschikking kan stellen, neem dan even contact met ons op! We kregen standaards van het merk Xtreme waarvan Rose nog heel veel meer producten in hun assortiment heeft. We kregen de Xtreme X-Stand II (type 1) en de Xtreme S 3000 (type 2) opgestuurd.

Eerste indruk
De X-Stand II lijkt zo uit een Chinese zeecontainer te komen terwijl de S 3000 wel een herkenbare verpakking van Xtreme heeft. Beide hebben ze een behoorlijk gewicht, maar is ook wel te verwachten. In eerste instantie associeer je dat toch met kwaliteit en verwacht je dat de standaard solide is. Bovendien hoef je zo’n standaard niet in je tas te kunnen doen, dus dat is prima. Beide dozen zitten vol losse onderdelen dus veel kunnen we er nog niet over zeggen.

In de praktijk
Beide dozen vereisen een sessie zoals je gewend bent bij de Zweedse meubels. Hierbij is het in elkaar zetten van de X-Stand II echt een eitje, deze heeft maar weinig losse onderdelen terwijl de S 3000 er beduidend meer heeft. Dat komt door de klem. Met de handleiding erbij is het echter zo gepiept en bovendien doe je dit maar één keer. Wanneer beide standaards in elkaar gezet zijn valt op hoe solide ze zijn. Er zit nergens iets van speling, alles zit goed in elkaar. Hoog tijd om er een fiets in te zetten!

Bij de S 300o moet je de fiets dus vastklemmen. Een logische en makkelijke keuze is de zadelpen. Ondanks dat die van ons van carbon is gemaakt is het toch geen probleem als je de fiets laat hangen. Toch kozen we eerst voor de zitbuis, zit de fiets ook meteen wat hoger. Je kan er ook nog voor kiezen om de liggende bovenbuis te gebruiken bijvoorbeeld. Bij de echte aero frames met sterk ovale buizen zal de klem moeilijk of misschien wel niet te gebruiken zijn. Iets om rekening mee te houden dus. Wij konden de klem bij een Specialized Tarmac bijvoorbeeld wel op de zadelpen en zitbuis gebruiken, maar niet om de liggende bovenbuis.

Het vinden van de juist hoogte en positie is in het begin misschien een beetje een gepriegel, maar je hebt dit vrij snel in de vingers. Je hebt redelijk wat ruimte om met de hoogte te variëren. Wanneer je de klem om de zadelpen doet hangt de fiets alsnog redelijk laag in de hoogste stand. Door de klem om de zitbuis te doen komt de fiets automatisch wat hoger. De standaard maakt gebruik van snelspanners die instellen eenvoudig maken. Ook het bakje voor je gereedschap is daarbij handig en is in hoogte verstelbaar.

De X-Stand II is een totaal andere standaard maar nog makkelijker in gebruik. Uit elkaar klappen, op de grond zetten, klaar. Je plaatst vervolgens de fiets met het bracket op de standaard en zet hem vast met de klem. De kwaliteit van het veermechanisme laat hier wel wat te wensen over; de binnendiameter van het ringetje dat de veer tegen moeten houden is iets te ruim. Ook zonder goed functionerende veer werkt de klem overigens prima. Past de fiets goed in het bracket dan heb je een behoorlijk stevige constructie waardoor je ook best wel wat kracht kan zetten. Wanneer je de standaard uitklapt lijkt het alsof deze heel laag is, maar met de fiets erop kan je overal makkelijk bij. Er zit ook nog een bakje op één van de armen maar deze zit wel wat laag. Wel handig dat het erop zit.

Pluspunten
S 3000
+ Klein op te vouwen, daarom ook makkelijk mee te nemen
+ Ruime instelmogelijkheden

X-Stand II
+ Je kan wanneer nodig wat meer kracht zetten dan bij de S 3000
+ Relatief laag gewicht met ongeveer 11,5kg
+ Goedkoop! En daarmee een heel goede prijs/kwaliteit verhouding
+ Als de fiets goed past staat het geheel heel solide

Minpunten
S 3000
– Je kan bij het klussen niet heel veel kracht zetten. Dus als iets echt vast zit moet je hem even van de standaard af halen
– Relatief zwaar met ongeveer 14kg
– Frames met ovale – aero -buizen zijn moeilijk of niet te bruiken met de klem

X-Stand II
– Niet elke fiets kan er stabiel op staan. Wij hadden tijdelijk een SRM sensor onderop het bracket waardoor de standaard eigenlijk niet te gebruiken was.
– Uitvoering van de klem laat te wensen over. Ook zonder het veertje is het echter nog prima te gebruiken.

Conclusie
Na beide standaards een aantal keer gebruikt te hebben om de te klussen aan de fiets of om wat te poetsen en wat wikken en wegen gaat onze voorkeur uit naar de X-Stand II. Het solide geheel gaf de doorslag. De fiets staat lekker stevig wat prettig is als je bijvoorbeeld met het afstellen van je achterderailleur bezig bent. Er zit echter wel een risico aan de X-Stand; als je fiets niet lekker met het bracket op de standaard past kan je hem eigenlijk niet gebruiken. De S 3000 heeft dit eigenlijk ook, als de klem niet om de buis kan door de vorm kan je hem ook niet goed gebruiken. Je kan vrijwel elke fiets vastklemmen en je kan overal goed bij. Zeker in vergelijking met een aantal andere merken die dergelijke standaards in hun assortiment hebben is de prijs van Rose heel scherp. Dit geldt overigens ook voor de S 3000. Met 60 euro voor de X-Stand zal je niet snel een miskoop doen.

Details
Rose Xtreme montagestandaard S 3000 – link – a EUR 90,50

Onze keuze; Rose Xtreme montagestandaard X-Stand II – link – a EUR 60,96

We geven er één weg!
Het allerbeste nieuws staat helemaal onderaan. In samenwerking met Rose gaan we één van deze twee standaards weggeven! Reageer bij dit artikel op de blog (dus niet via Facebook!) met een foto hoe jij aan je fiets klust. De leukste, mooiste of origineelste foto kiezen we eruit en diegene krijgt een van de standaards van ons!

Hier moet je je wel even voor registreren, maar dat gaat heel makkelijk. Dit kan onderaan het artikel bij commentaarveld via Disqus d.m.v. gebruikersnaam met wachtwoord of via een gekoppelde service als Facebook, Twitter en Google. Heel makkelijk dus. We zijn benieuwd!

DE WINNAAR IS BEKEND: MARTIJN SYTSMA (Zie foto in de comments) 

 

Eerst de S 3000 (ook hierboven te zien):

rose-x3000-standaard

 

en dan de X-Stand II:

rose-xstand rose-xstand2

 

En allebeide:

rose-xtreme-montagestandaard