Vorig jaar introduceerde Giant hun gravelracer, de Revolt. Een fiets met carbon frame die ons goed beviel. Ze introduceren nu een aluminium variant.
Je moet er wel even goed naar kijken, want zo op de foto’s zijn de carbon en alu uitvoeringen nauwelijks uit elkaar te houden. De Revolt range wordt uitgebreid met twee modellen met aluminium ALUXX frames die ook veel technologiën delen van de carbon modellen. Dit geldt ook voor de – gravel-specifieke – geometrie.
Het gaat om de Revolt 0 die € 1.599,- gaat kosten en de Revolt 1 van € 1.299,-. Ze delen dezelfde carbon voorvork, Giant S-X2 wielen maar bij de Revolt 0 krijg je een 105 groep (Met Praxis Works cranks) en bij de Revolt 1 een Tiagra groep.
De alu Revolt heeft ook de D-Fuse zadelpen. Deze heeft een ronde voorkant en afgeplatte achterkant waardoor de zadelpen, ook dankzij het carbon, volgens Giant zo’n 12 mm veerweg krijgt.
Ook bij het stuur wordt gebruik gemaakt van D-vormige buizen in het Contact XR D-Fuse stuur. Het moet schokken en vibraties beter wegfilteren ten opzicht van de traditionele ronde sturen, maar toch ook meer opwaartse stijfheid moet bieden.
Het frame is van aluminium, maar wel met een (Giant) Advanced-Grade composite voorvork in combinatie met een OverDrive stuurbuis. Frame en voorvork zijn geschikt voor banden tot 45c en natuurlijk schijfremmen. Beide modellen zijn standaard voorzien van tubeless wielen en banden. Zeker bij gravel biedt het veel voordelen door de lagere rolweerstand, rijeigenschappen en minder kans op lekrijden en stootlekken. De fietsen hebben montagepunten voor drager en spatborden.
Alle info bij Giant