Koga presenteerde onlangs de nieuwe baanfiets waarop de Nederlandse baanselectie tijdens de olympische spelen in Tokyo medailles moet gaan winnen. De fiets krijgt de naam TOKYO mee en het lijstje met verbetering ten opzichte van de vorige Kimera Track is indrukwekkend! De fiets moet 35% stijver, 15% lichter en 24% meer aerodynamisch zijn. Dat is niet mis! Als je het in tijd moet uitdrukken zou je op een 0,5 seconde verbetering komen op de teamsprint. In het baanwielrennen is dat een verschil tussen winst of verlies.

Zo’n verbetering komt natuurlijk niet in één dag tot stand. En ook niet alleen. Al sinds 2017 is er een team van specialisten bezig om de ultieme baanfiets te maken voor Tokyo. Er is samengewerkt met de baanselectie, KNWU, TU Delft, Actiflow en Pontis Engineering. De meeste van het rijtje kent iedereen wel, maar Actiflow en Pontis Engineering zijn wat onbekender. Actiflow is een bedrijf gespecialiseerd in aerodynamica en Pontis is actief in de markt van composiet materialen. Beide kan je natuurlijk goed gebruiken in het maken van een carbon frame dat zeer aerodynamisch moet zijn.

We zitten nu op iets meer dan een jaar af van de olympische spelen in Tokyo en de fiets is nu echt klaar voor gebruik. Ze hebben dus een jaar de tijd om aan de fiets te wennen. Voor iedere renner wordt er een custom model gemaakt afgestemd op de persoonlijke zithouding. Op de baan in Apeldoorn showde Jeffrey Hoogland, Roy van den Berg en Harrie Lavreysen de fiets al even. Nu hopen dat alle tijd en moeite ook resulteert in die gouden medailles! Aan de fiets kan het haast niet liggen.