Een “escape ready drop bar bike”, noemt Moots de nieuwe Routt ESC. Met ruimte voor 2.4″ banden (61 mm!) moet je met zo’n ontsnapping ook wel een heel eind kunnen komen.
De Routt voor het onverharde werk
De Moots Routt fietsen kennen wel al langer. Het is de gravel/adventure afdeling van het merk, als je het zo mag zeggen. De naam “Routt” is ook de naam van de county in Colorado, de thuisbasis van Moots in Steamboat Springs. Een gebied dat rijk is aan onverharde wegen die zich goed lenen voor een gravelbike. Maar daarin valt ook nog wat te kiezen en maken ze onderscheid in modellen die meer performance, danwel endurance georiënteerd zijn. Zoals de Routt YBB bijvoorbeeld, waarbij ze 20 mm veerweg hebben ingebouwd in de achtervork.
Routt ESC voor het grove werk
Als een gravelbike 29″ banden met een breedte van 2,4″ aan kan, dan weet je eigenlijk al dat het niet om een fiets voor sportieve prestaties gaat. De ‘ESC’ in de naam staat dan ook voor ‘escape’. Hij is gemaakt om alles te kunnen doen. Dus van het asfalt naar gravel naar een single track. En naast de brede banden is hij daar verder ook op ingericht met drie plekken voor bidonhouders aan het frame en extra nokjes op de poten van de voorvork.
Altijd titanium
Het was nog niet genoemd, maar de fiets is van titanium. En dat mag bij Moots geen verrassing meer zijn. Ze maken als sinds 1981 fietsen, tegenwoordig enkel nog van titanium en dat is ook hun handelsmerk. Zo ook deze Routt ESC dus. Maar hij krijgt ook een titanium stuur- en zadelpen en voorvork, allemaal uit eigen huis. De fietsen hebben standaard dan ook de titaniumkleur, maar ze bieden ook nog optioneel zogeheten Signature en Premium finishes waarbij je mogelijk krijgt als anodiseren, polijsten en graveren.
De Routt ESC kan je als complete fiets kopen in SRAM AXS en ‘Neo Retro’ uitvoering. Die kosten resp. USD 12.000,- en USD 9.796,- per stuk. Waar bij de eerste alles modern elektrisch en draadloos is, zal bij de Neo Retro zowel het remmen als het schakelen mechanisch zijn. Alle info bij Moots.