Sinds Cadex nieuw leven is ingeblazen is de naam niet zomaar als een marketing tool gebruikt. Nee, want bijna ieder nieuw gepresenteerd product in de Cadex-lijn valt op door zijn lage gewicht, stijfheid en overall prestatie. Het nieuwe Cadex stuur met een gewicht van 160 gram past op papier ook weer in dat rijtje. En dat gewicht is niet voor het smalste stuur dat ze hebben, maar gewoon voor de veelgebruikte maat van 42cm.
Hoe kunnen ze zo’n licht stuur maken? En leveren ze nergens op in? Als we Cadex moeten geloven is dat niet het geval. Het stuur wordt uit één stuk gemaakt. De meeste carbon sturen bestaan namelijk uit drie delen die aan elkaar worden verlijmd. Door het stuur als één geheel te maken ontloop je de mogelijke zwakte of flex op de gelijmde punten. En kun je dus een stuur maken dat zowel licht als stijf is.
Het stuur heeft een ‘compact’ vorm met een reach van 68mm voor een 38 cm breed stuur. Voor de andere maten is dat 72mm. De drop is 120mm voor het smalste stuur en 125mm voor de bredere sturen. De bovenkant van het stuur is licht gebogen en is aan de achterkant afgeplat. Deze vorm moet comfort geven aan de handen doordat je handen in meerdere posities op het stuur kunnen, maar ook doordat carbon in deze vorm in staat is om trillingen te absorberen. Waardoor je uiteindelijk minder vermoeid wordt. De stuurbocht heeft een elliptische vorm om de stijfheid hoog te houden en zodat je handen een goede grip op het stuur hebben.
Bij het stuur heb je de keuze uit 4 maten: 38, 40, 42 en 44 cm. Wil je het stuur hebben, dan zul je € 399,95 mee moeten nemen. Dat is natuurlijk een behoorlijk bedrag, maar voor een stuur van dit gewicht is het in proportie. Sturen van de concurrentie in dezelfde prijsklasse zijn zwaarder of als je een lichter stuur weet te vinden is deze vaak duurder. Cadex stuurt met het nieuwe racestuur de concurrentie dus terug de tekenkamer in.
Meer info via Cadex