Nadat Cannondale haar eerste LAB71 uitvoering had gepresenteerd, was het even wachten op de volgende fiets in de LAB71 uitvoering. We hoefden niet heel lang te wachten want vandaag wordt officieel de Cannondale Topstone LAB71 getoond. Het is dus de gravelbike geworden. Nou, feitelijk is het een frameset die je zelf of door je fietsenmaker kan laten opbouwen tot complete gravelbike.
160 gram lichter
Zoals je misschien al weet laat de toevoeging LAB71 zien dat het om het absolute topmodel van de serie gaat. In dit geval is het dus het topmodel van de Topstone lijn. Het frame heeft een speciale carbon-layup. Hierdoor is het frame 160 gram lichter geworden zonder dat het aan prestaties inboet, zo zegt Cannondale. Het frame heeft ook de typische achtervering die we al kenden van de Topstone.
Ze noemen het de Kingpin vering wat in het kort inhoudt dat de staande achtervork met een scharnier aan de zadelbuis zit. Samen met de flex in de liggende achtervork kan het achterwiel op en neer bewegen voor extra comfort. Je krijgt er ook betere grip door omdat na het inveren, wanneer je over hobbel rijdt, je achterwiel weer naar beneden wordt gedrukt. Daardoor heb je iets eerder contact met de ondergrond en dus betere grip. Dit principe van een rebound kennen we maar al te goed in het mountainbiken. De maximale veerweg is 3 cm.
Deze gravelbike heeft redelijk wat nokjes om er mee te kunnen bikepacken. En als je naar het design kijkt ziet het er erg chic uit. Een mooi design dat we al eerder hebben gezien bij de LAB71 uitvoering van de nieuwe SuperSix.
Frameset om zelf af te bouwen
Nog even wat technische details. De maximale bandbreedte is 45 mm of als je kiest voor 27,5 inch wielen, dan passen er maximaal 2.1 inch banden in. De geometrie het hetzelfde als de andere Topstone uitvoeringen. Zoals gezegd kan je een frameset kopen. Dat is dus het frame, voorvork zadelpen, balhoofd en steekassen. Nou, feitelijk krijg je alles wat je op onderstaande afbeelding ziet. Dat alles kost je € 4.199,-. Dan moet je erna alleen nog bedenken met welke onderdelen je hem het liefst afbouwt.
Meer info via Cannondale