Liv heeft de EnviLiv vernieuwd en dat werd gisteren officieel wereldkundig gemaakt. De EnviLiv is zeg maar de tegenhanger van de Giant Propel maar dan voor vrouwen. Maar als je denkt dat het hetzelfde frame is met wat andere decals, dan heb je het mis. Liv ontwikkelt echt haar frames specifiek voor vrouwen. Dat resulteert in een andere geometry. Zo ook met deze nieuwe Liv EnviLiv die in drie uitvoeringen bij ons op de markt komt, de Liv Enviliv Advanced 1, de Advanced Pro en de Advanced Pro AXS.
De nieuwe Liv wordt gereden door de rensters van Liv Racing TeqFind en Team Jayco AlUla. Hij is ook ontworpen als wedstrijdfiets. De fiets ziet er aero uit en dat kan ook wel kloppen want ze hebben bij Liv hard gewerkt aan een betere aerodynamica. De framebuizen maar ook de onderdelen hebben ze geprobeerd zo aero mogelijk te maken. Zelfs de bidonhouders zijn aangepast om zo aero mogelijk te zijn, net als we hadden gezien bij de Giant Propel.
Het resultaat? De nieuwe Advanced Pro hebben ze in de windtunnel in Immenstaad getest en daar kwam een verbeterde luchtweerstand uit van 9,21 watt vergeleken met de vorige versie. Dat is 40 seconden winst als je een uur lang 40 km/u fietst.
Verschil tussen Advanced Pro en Advanced Pro AXS
De goedkoopste van de twee Advanced Pro’s is die zonder AXS als toevoeging. Voor een adviesprijs van € 5.999,- krijg je een Advanced-Grade frame van carbon. Uiteraard geschikt voor schijfremmen. Voor de groepset is hier gekozen voor een Shimano Ultegra Di2. En de wielen zijn uit de Giant stal, namelijk de SLR1 50 van carbon.
De duurdere Adavanced Pro AXS (€ 6.999,-) is op twee punten na gelijk aan de Advanced Pro. Hij verschilt in kleur en in groepset. Voor deze AXS versie is gekozen voor de nieuwe Sram Force eTap AXS groepset. Voor de rest is de afmontage hetzelfde. De frameset is overigens 205 gram lichter dan het vorige model.
Advanced 1
De Advanced 1 is de goedkoopste van de drie met een prijs van € 4.799,-. Deze verschilt met de andere twee door de Sram Rival eTap AXS groepset. Deze zit net onder de Force eTap maar ook bij enkele onderdelen zoals het stuur, stuurpen, wielen en de voorvork krijg je een downgrade. Het frame daarentegen is exact hetzelfde als de andere twee. Deze racefiets ziet er nog steeds dik uit wat mij betreft. Ook de Giant SLR 2 50 carbon wielen helpen daar bij. Dit frameset is 292 gram lichter dan het vorige model.
SL-Grade Frameset maar niet voor ons
Drie opties dus waarbij opvalt dat er geen Dura Ace of Sram Red versie is. Liv heeft daarvoor nog de Advanced SL frameset. Deze is gemaakt van het SL-Grade carbon in de teamkleuren waar onder andere ook de profs mee rijden. Deze kan je dan afmonteren met welke onderdelen je wil. Dit model wordt bij ons helaas niet gevoerd maar toch even het vermelden waard.
Geometrie Liv EnviLiv
Wel leuk dan om even de geometrie van de EnviLiv en de Propel naast elkaar te zetten. Want dan zie je dat er echt een totaal ander frame uit is komen rollen. Zo is de horizontale framelengte bij de Liv korter en balhoofdbuis is langer. Ook komen de hoeken niet overeen. Als je dan naar de stack en reach kijkt dan valt op dat de stack wat hoger is terwijl de reach ietsje korter. De Liv is kort door de bocht genomen iets korter en hoger. Minimaal, maar in de data zie je dat terug. Liv ontwerpt en ontwikkelt alleen voor vrouwen. Ze doen dat trouwens door alle testdata en input te halen uit vrouwen, waaronder dus die van de twee prof teams.
Meer info via Liv