Met de nieuwe Pinarello F en Pinarello X hebben de Italianen een flinke update voor hun collectie. Deze twee nieuwe modellen vervangen de Pinarello Prince racefiets en de Pinarello Paris endurance racefiets. Het Italiaanse paradepaardje is de Pinarello Dogma F en bij de ontwikkeling van de nieuwe F en X series hebben ze deze kennis meegenomen.
Pinarello F series voor de serieuze racer
Deze nieuwe Pinarello F vervangt de Pinarello Prince en is een echte racefiets, met dezelfde geometrie en features als de Dogma F. Daarmee wil Pinarello dat de racefiets voor een brede publiek beschikbaar wordt. Het verschil voor deze Dogma F serie wordt gemaakt door een ander type carbon voor het frame . Er zijn drie verschillende frames, te weten F5, F7 en F9. De F5 wordt gemaakt van TorayCa T700 carbon. Dit type carbon heeft de eigenschap dat het beter trillingen absorbeert, aldus Pinarello. De F7 en F9 frames zijn gemaakt van het TorayCa T900 carbon dat volgens Pinarello een ideale balans heeft tussen demping, stijfheid en gewicht.
Al deze frames hebben de kenmerkende Onda voorvork, de assymetrische achterbrug, interne kabels en de aerodynamisch gevormde buizen zoals je dat ook bij de Pinarello Dogma F al zag. Ook de titanium 3D geprinte zadelpen klem wordt gebruikt om gewicht te besparen. De F7 en F9 frames zijn qua materiaal identiek, maar het verschil zit hem bij deze twee in de afmontage. De F7 kan worden besteld met Shimano Ultegra Di2 of SRAM Force AXS daar waar de F9 het topmodel uit deze serie is met Shimano Dura Ace Di2 en SRAM Red AXS. De F5 zit daar dus onder met een ander carbon, maar ook met een Shimano 105 Di2 of mechanische Shimano Ultegra afmontage.
De Pinarello X is de comfort-racer
Naast de wedstrijdrenners zijn er natuurlijk ook heel veel fietsers die lekker willen genieten van mooie ritten door de omgeving of in de bergen. Daarbij staat comfort hoger op het prioriteiten lijstje dan een ultiem stijve racer en dat is precies wat de X serie van Pinarello is. Zoals gezegd is dit de opvolger van de Pinarello Paris. Het grootste verschil in de geometrie met zijn voorganger zit in de hoogte van het balhoofd, waardoor je nog iets meer rechtop zit voor een comfortabele rit.
Ten opzichte van de bovengenoemde F series zijn de langere seatstays die zorgen voor meer comfort. De Onda voorvork en de balhoofdhoek van 72 graden moeten er voor zorgen dat hij wel lekker direct blijft sturen, ondanks het endurance karakter van de fiets. Het frame heeft een asymmetrische achterbrug en ook de vorm van de buizen van het frame zijn lekker herkenbaar als een echte Pinarello. Het carbon dat gebruikt is voor de X series is T600 carbon, dat schokken goed kan absorberen voor een comfortabel geheel.
De X serie bestaat uit drie modellen, waarbij de frames identiek zijn. Het verschil zit in de opbouw ervan en daarbij is de X1 uitgevoerd met een mechanische Shimano 105 groepset. De X3 is te koop met een Shimano 105 Di2 groepset of SRAM Rival AXS groepset.
Via Pinarello of de verdeler van Pinarello