Dat de nieuwe Ridley Noah Fast een aerobike is, hoef ik je niet te vertellen. De bovenstaande foto laat is wat dat betreft duidelijk genoeg. Het is de derde generatie van de Noah Fast waarbij ze helemaal vanaf scratch zijn begonnen met ontwerpen.
Het meest opvallende is het balhoofd, dat vanaf de zijkant flink aan de maat is. Doordat de UCI regels regelmatig veranderen kunnen merken meer extremer zijn in hun ontwerpen. Zo ook met deze Ridley Noah Fast. Het doel was uiteraard dat hij sneller zou zijn dan de vorige versie. En dat is gelukt. Volgens Ridley is de fiets 8,5 watt sneller. Deze waarde blijkt bij een snelheid van 50 km/u. Dat is misschien voor jou best hard, maar de renners van Uno-X Mobility rijden er ook mee. Zij gaan hier dus zeker wel voordeel uit halen.
Van voren is het oppervlak natuurlijk zo aero mogelijk. Dat zie je duidelijk terug aan bijvoorbeeld de voorvork en de achtervork. Deze zijn relatief langer en smaller. De typische aero-vormen zeg maar. De geometrie is progressiever geworden zodat je wat meer racey op je fiets zit. Vanzelfsprekend is de cockpit ook aero en lopen alle kabels binnendoor. Er is ruimte voor maximaal 34 mm banden. Ridley geeft aan dat je bij het klimmen (vanaf 20 km/u bij 7 graden of steiler) sneller bent met hun Falcn RS. Dat is namelijk de klimfiets van Ridley.
Een frameset van de Ridley Noah Fast kost € 5.499,-. Wil je een volledig afgemonteerde versie met Ultegra Di2, dan kost je dat € 8.799,-. Het topmodel afgemonteerd met Sram Red AXS kost € 12.499,- Als dat allemaal te duur voor je is, heeft Ridley ook nog de gewone Noah. Deze heeft dezelfde geometrie met een eenvoudigere carbon lay-up. Daardoor is deze gewone Noah wat goedkoper. Vanaf februari/maart zijn de fietsen beschikbaar.
Meer info via Ridley