Vuurrood, agressief, clean en super strak. Dat is wat er bij mij te binnen schoot toen ik afgelopen dinsdag de nieuwe Madone van Trek mocht bekijken tijdens de presentatie in Zeist.
Was Trek vroeger vaak een beetje voorzichtig en veilig in haar design uitingen, met deze Madone laten ze zien dat ze echt wel stoer kunnen doen. Wat een opvallende fiets! Helemaal de rode uitvoering die met het witte logo op het rode frame en de strakke eenvoudige witte letters op de wielen. Die wist bij mij, maar bij volgens mij iedereen die er aanwezig was, precies de goede snaar te raken.
Voordat we naar de foto’s gaan, eerst nog kort even iets over deze Madone 9.
De nieuwe Madone
Dit is de echte aeroracefiets van Trek. Een paar opvallende punten; Aan de voorkant is geen kabel te vinden., alles gaat binnendoor. Zelfs bij de voorrem heeft deze Madone de kabels weggewerkt achter zogenaamde vectorwings. Deze vleugels bewegen iets bij het sturen zodat hetgeen erachter ruimte heeft. Het stuur is ook helemaal clean en super aero.
Omdat aero fietsen vaak de eigenschap hebben om keihard te zijn, hebben ze dit bij Trek willen voorkomen door het gebruik van Isospeed. Het werkt met een extra binnenbuis in het frame waar de zadelpen in zit. Deze binnenbuis en daarmee dus ook de zadelpen kan daardoor licht veren. Wat ook erg mooi gedaan is, is de ruimte in de onderbuis waar de controlunit voor het electronisch schakelen in weggestopt is. Niet meer zo’n stom kasje ergens op je fiets (vaak onder de stuurpen). Ze hebben de fiets zo goed uitgedacht dat er een hele berekening is geweest waar de bidonhouders precies op het frame moeten komen voor de minste weerstand. Super. Jens Voigt werd gevraagd om zijn mening omdat hij een tijdje op de fiets heeft mogen fietsen en zijn reactie was dat hij misschien wel te vroeg gestopt was met wielrennen.
Het absolute topmodel is de rode Limited met de officiële naam: Madone RSL (Race Shop Limited) H1, waarbij de H1 staat voor de meest sportieve geometrie. Deze heeft een prijs van € 12.999,- en is gemaakt van het 700 Carbon.
Het model er direct onder is de Madone 9.9 H2. Deze is vooral verschillend in geometrie die net even minder agressief is. Hier is er gebruik gemaakt van 600 Carbon. De prijs is 1000,- minder dan de Madone RSL. De dames versie De Madone 9.9 WSD (Women’s Specific Design) heeft een dames geometrie en kost net zoveel als de 9.9 H2.
Dan zijn er nog twee modellen in de collectie; De Madone 9.5 H2 voor € 7.999,- en de Madone 9.2 H2 voor € 5.999,- Voor de liefhebbers is er ook nog de mogelijkheid om de 9.9 en de RSL als frameset te kopen. De prijs is dan respectievelijk € 5.499,- en 4.499,-. Later dit jaar zullen de modellen ook via Project One te bestellen zijn waar je de fiets kunt personaliseren qua kleur en onderdelen.
Eerste rij indruk
Zo’n 94 kilometers heb ik op de 9.9 H2 mogen fietsen en het is een erg snelle fiets, maar dat was natuurlijk ook de verwachting. Wat vooral erg opvalt is de stijfheid in bochten. Bij het volgas een rotonde nemen, voelt de Trek enorm strak. Heerlijk! De demping van de Isospeed doet erg goed z’n werk. Na een tijdje fietsen bedenk je je opeens dat hij helemaal niet zo hard is over hobbels. Het gaat meer vanzelf. Natuurlijk is het geen endurance fiets, maar in vergelijk met verschillende andere aerofietsen is dit verreweg de meest comfortabele! Puik werk van Trek, ik kan niet anders zeggen. Nu alleen nog even sparen.
Dank aan Geoff voor de rijfoto’s
En natuurlijk kwam het team ook nog even langs.
Via Trek