Trek vroeg ons eens een kijkje te gaan nemen in één van hun Trek Bicycle Stores. Ze hebben nu zeven van deze winkels verspreid over Nederland en België. Winkels vol met fietsen en spullen van Trek en Bontrager, maar naar personeel moet je soms zoeken. Nou ja, zo erg is het nou ook weer niet natuurlijk, maar ze zijn voor nagenoeg elke winkel hard op zoek naar mensen, en die liggen niet voor het oprapen.
Wij gingen naar de dichtstbijzijnde Trek Bicycle Store, en voor ons zit die in Utrecht aan de Koningsweg. Daar zitten ze nu sinds juni 2018. Niet heel lang nog dus, maar wel naar alle tevredenheid. Ik sprak er Store Manager Lukas Lamberechts. Hij is niet de eigenaar, dat is namelijk Trek zelf. Dat is een belangrijk gegeven, want het zijn dus geen franchises of popup of concept stores. Het komt vanuit Trek zelf en iedereen in de winkel is dan ook in dienst van het Amerikaanse fietsenmerk.
Lukas komt zelf uit België waar hij bij eerder bij de Trek Bicycle Store in Kortrijk werkte. Zodoende kwam hij in de gelegenheid om Store Manager te worden in Utrecht, een verhuizing had hij daar graag voor over. Dit voorbeeld geeft meteen aan hoe kan het lopen in zo’n organisatie. Je werkt niet alleen bij zo’n winkel, maar je maakt onderdeel uit van een veel grotere organisatie.
Groot familiebedrijf
Trek mag je gerust een groot bedrijf noemen, maar het is geen enorme multinational met honderdduizenden mensen in dienst. Het is een familiebedrijf en er werken wereldwijd ongeveer 6.000 mensen. Niet beursgenoteerd dus en daarmee zijn er ook geen aandeelhouders die tevreden gehouden moeten worden. De lijnen zijn kort en er is veel ruimte voor eigen initiatief.
De lijnen worden veelal uitgezet vanuit het hoofdkantoor van Trek in Waterloo, Wisconsin, maar toch is die afstand niet zo groot als hij misschien lijkt. De CFO van Trek, Chad Brown, is nauw betrokken met alle winkels en kent ook de mensen die er werken. Initiatieven en bijzondere verrichtingen, met name richting de klant, gaan niet onopgemerkt voorbij. En je kan er ook voor beloond worden. Een mooi (en heerlijk Amerikaans) voorbeeld hangt achterin de winkel bij “de eerste-lijns werkplaats”, een ijshockeyshirt met nummer 24 en de naam “Wink” erop. Bij deze werkplek komen klanten met een probleem aan hun fiets als eerste terecht en beoordeeld een technicus wat de volgende stappen zullen zijn.
Het streven is om iedere fiets binnen 24 uur weer klaar te hebben. Dat is niet altijd even makkelijk dus het werk moet goed ingeschat worden. Zo handelde ook Thomas Wink, de chef werkplaats in de winkel, en dat ging niet onopgemerkt voorbij. Als blijk van waardering kreeg hij dit ingelijste ijshockeyshirt (Trek heeft een soort personeelsclub in Waterloo) met zijn naam erop. En er hangt er ook één op het hoofdkantoor in Waterloo.
Elke week krijgt men ook een video met updates van Trek wereldwijd en daarin komen dan ook dit soort bijzonderheden weer in terug. Het is dan misschien niet direct een reden om er te gaan werken maar het laat wel aan dat men vanuit ‘hogerop’ betrokken is, en ook iedereen erbij wil betrekken.
Niet alleen goed voor Trek zelf
Een van de dingen die ik graag wilde weten, was waarom Trek winkels als deze heeft. Er zijn toch de dealers en de lokale fietsenmaker die hun fietsen verkopen? Het antwoord is minder ingewikkeld dan je misschien zou denken. De winkels zijn onderdeel van Trek en de mensen in de winkel werken bij Trek. Het is daarmee een ideale plek om hun boodschap uit te dragen zoals ze dat het liefste zien. Ze willen hun bestaande dealers hier niet mee wegjagen. Sterker nog, ze stellen dat de winkels bijdragen aan de naamsbekendheid van het merk waardoor er ook ‘om de winkels heen’ meer Trek-fietsen verkocht worden. Goed voor Trek en goed voor die dealers dus. En nog goed om te vermelden is dat je niet enkel met een Trek welkom bent, maar ook met elk ander merk fiets. Of dat nou een racefiets, mountanbike, stadsfiets of e-bike is.
Je favoriete fietsenwinkel
Een van de speerpunten van de winkel is ervoor te zorgen dat ze de “favoriete fietsenwinkel” van de lokale fietsgemeenschap worden. Een winkel waar men graag heen gaat en dat ook graag deelt met anderen. Dat bereik je alleen met gemotiveerde mensen die blij zijn met waar ze werken. Dan straal je vanzelf iets positiefs uit. Dat gevoel krijg ik ook als in de winkel ben en iedereen aan het werk zie. Niet dat het er allemaal zo dik bovenop ligt, zoals Amerikanen dat zo goed kunnen soms, maar heel ontspannen en oprecht plezier in wat ze doen.
Er wordt dan ook nog eens onderstreept dat iedereen die er werkt op zijn eigen manier een passie voor het fietsen heeft. Klinkt wellicht logisch, maar zo simpel is het niet altijd. Wat mij ook opvalt is dat men ook verschillende achtergronden heeft en niet per se hiervoor opgeleid is. Met een rechtenstudie, de drive en liefde voor de fiets kan je ook goed werk verrichten, om maar een concreet voorbeeld te noemen.
Community bouwen, binnen en buiten de winkel
Je merkt in de winkel dat er aandacht is voor de consument. Logisch ja, er staan fietsen en kleding en dergelijke, maar bijvoorbeeld ook een bord met routes in de buurt. Er is een koffiehoek en je bent welkom om voor, na of tijdens je rit langs te komen en een ‘bakkie’ te komen doen. Dat doet Ellen van Dijk ook nog weleens, naar het schijnt, die niet al te ver van Utrecht woont. Er worden ritten georganiseerd, maar het personeel gaat er zelf ook regelmatig op uit.
Een van de dingen die Lukas tijdens onze gesprek onderstreept is dat je als werknemer bij Trek veel ruimte krijgt om jezelf te ontplooien. Zo is hij ook als Store Manager in Utrecht terecht gekomen. De kansen zijn er, maar je moet ze wel zelf grijpen of initiëren. Heb je een goed idee, al dan niet met goede business case erachter, dan is er vanalles mogelijk.
Personeel gezocht!
Er zijn nu 7 van deze Trek Bicycle Stores verspreid over Nederland en België. In Kortrijk en Utrecht dus, maar ook in Eindhoven, Nijmegen, Rotterdam, Ede en Zwolle. En er zijn plannen om er nog een aantal te openen. Ze hebben nu al heel wat mensen nodig, in de winkels, maar ook op kantoor van Trek Benelux in Harderwijk en in het distributiecentrum in Wijchen. Zo staan er vacatures open als Service Technician en Service Lead, maar ook die van B2B Coördinator op de Customer Care afdeling. Een open sollicitatie sturen mag ook via hr_bikeurope@trekbikes.com.
Hieronder de openstaande vacatures op onze Fietsbanen pagina. Een actueel overzicht van alle vacatures is te vinden is op de vacature pagina van Trek Bikes.
- Service Lead Utrecht
- Service Center Technician (Wijchen)
- Service Technician Rotterdam
- B2B Coördinator (Harderwijk)
- Service Technician Ede
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Trek Bikes.