Tijdens de lancering van de nieuwe teamkit en fietsen van Education First viel het mij niet meteen op, maar de helm die ze dragen blijkt wel degelijk iets nieuws te zijn: de nieuwe POC Ventral Air.
Aan de voorkant lijkt hij op de Octal en de achterkant meer op de Ventral, wellicht dat ik het daarom niet meteen door had. De Octal is een lichtgewicht en koele helm, waar de Ventral meer is gericht op aerodynamica. De naam van de nieuwe helm geeft wat dat betreft prima aan waar deze voor is. De Ventral Air is een combinatie van een aerodynamische helm die ook zorgt voor voldoende koeling.
Aan de voorkant heeft de Ventral Air de herkenbare ventilatiegaten zoals we die ook bij de Octal zagen. Dit geldt voor de gehele open structuur van de helm. Het verschil met de Octal is dat de achterkant van de helm is overgenomen van de Ventral. Deze specifieke achterkant zorgt voor meer luchtstroom, stellen ze. De openingen van de helm vormen aan de binnenkant verschillende luchtkanalen waardoor (rij)wind door de helm gaat en zo je hoofd koel moet houden.
Een ander verschil met de Octal is dat de helm minder hoekig is bij de ventilatie gaten. Ook zit er hoogteverschil in de schaal van de helm. Dit heeft POC ook toegepast bij de Ventral. De rondere vormen en het hoogteverschil in de schaal zorgen voor een verbeterde luchtstroom aan de buitenkant van de helm.
Door de meer open structuur van de helm is de Ventral Air wat minder aerodynamisch dan de Ventral. Daar tegenover staat dat hij wel beter ventileert dan de Ventral en meer aerodynamisch is dan de Octal. Het opgegeven gewicht voor deze helm is 230 gram voor maat M en ook daarmee zit hij tussen de Ventral en de Octal in.
De Ventral Air is voorzien van SPIN, POC’s eigen variant op het MIPS systeem. Ook de ‘Eye Garage’ is op deze helm aanwezig en het afstellen gaat met hetzelfde systeem zoals je dat kent van POC. De prijs van de Ventral Air is € 250,- en hij is beschikbaar vanaf maart 2019.