Hij werd op 2 maart dit jaar gepresenteerd en inmiddels zie ik de helm regelmatig voorbij komen. De POC Ventral is evenals zijn voorganger, de Octal, een opvallende en populaire verschijning. Op TV zie je de nieuwe Ventral voorbij komen in het knalroze van team Education First – Drapac en sinds de lancering was het de mat-zwarte uitvoering die vaak op mijn hoofd was te vinden. Destijds hebben we al geschreven over de kenmerken van de POC Ventral, en daarbij konden we ook al de eerste foto’s laten zien.

Mat-zwart
Bij het openmaken van de doos komt er een geheel mat-zwarte helm uit de verpakking, of Uranium Matte Black, zoals POC deze kleur noemt. Qua kleur een van de minst opvallende uitvoeringen van deze Ventral, maar de vorm maakt dat de helm alsnog opvalt.

Ik ben erg verrast door de looks, want afgaande op de foto’s was ik in eerste instantie nog niet heel enthousiast. De helm oogt compacter dan zijn voorganger. Als ik ze ter vergelijk naast elkaar leg blijkt dit overigens echt alleen optisch te zijn, want qua grootte zijn ze nagenoeg gelijk. De Ventral is zelfs nog ietsjes hoger aan de achterkant. Het verschil zit dus echt in de vorm en de hoeveelheid van de luchtgaten. Aan de achterkant is de vorm wat platter maar ook hier zit het grootste verschil in de positionering en vorm van de luchtgaten. Vanaf de zijkant is de helm dichter en aan de binnenkant kan je goed zien hoe de vijf luchtkanalen zorgen voor de verkoelende luchtstroom.

De schaal van de helm heeft verschillende hoogtes. Het verschil is minimaal, maar dit moet ervoor zorgen dat ook de luchtstroom langs de helm optimaal verloopt. Deze ‘lijnen’ die hierdoor ontstaan geven de helm wel een snelle look. De twee buitenste ventilatiegaten aan de voorkant zijn voorzien van de ‘eye garage’. Een stukje rubber dat de bril op de plek houdt.

SPIN i.p.v. MIPS
Aan de binnenkant is de grootste verandering de blauwe padding. Niet zozeer de vorm en de plaatsing, deze is gelijk aan die van de Octal. De blauwe padding is POC’s eigen SPIN systeem en deze is iets dikker en wat breder. In doos van de helm zit ook een kleine sample van deze padding, zodat je kan voelen wat het effect van dit systeem is. Tussen je vingers kan je deze padding alle kanten opdraaien, maar dat zegt me eigenlijk nog niet zoveel. Wanneer ik dit in de padding van de helm probeer gaat dit ook prima, maar wanneer ik dit bij de padding van andere helmen doe is daar geen beweging in te krijgen. Ik heb het bij meerdere verschillende merken geprobeerd, en bij alle helmen is de padding zacht maar niet te bewegen.

Een ander verschil aan de binnenkant van de helm is de manier waarop de bandjes zijn vastgemaakt. Deze zitten aan de binnenkant van de helm, zodat deze wat strakker langs je hoofd lopen. Het retentiesysteem heeft ook een kleine wijziging ondergaan. Het afstelwieltje is iets groter en zit nu aan de buitenkant.

Comfortabel en veilig
Ik voel direct dat de helm erg comfortabel zit. Het retentiesysteem even op de juiste hoogte zetten en het kinbandje afstellen en ik kan veilig op pad. Het kinbandje is voorzien van een soort sokje dat over het losse uiteinde zit. Dit voorkomt dat dit gaat wapperen onder je kin. Het valt me wel op dat het bandje niet heel lang is. Ik kan hem prima op mijn maat afstellen maar dan blijft er maar 1,5 centimeter spelingsruimte over. De dikkere padding geeft je het gevoel dat de helm overal goed aansluit op je hoofd. En dat zonder dat er ergens drukpunten ontstaan. Overigens merk je pas echt wat de SPIN padding aan comfort bijdraagt wanneer je de Octal en de Ventral na elkaar opzet. Waar de Octal al prettig zit is dit bij de Ventral nóg iets prettiger.

De rotatie die het SPIN systeem biedt merk je overigens niet wanneer je de helm op hebt. Dit komt pas aan de orde wanneer je valt met de helm, waarbij de rotatie van de impact wordt opgevangen doordat de helm onafhankelijk van het hoofd kan bewegen.

De grote luchtkanalen doen goed hun werk. Ik merk dat de wind zijn weg vind door de helm. De ruimte tussen het hoofd en de schaal van de helm is op deze plaatsen best groot waardoor er merkbaar veel wind doorstroomt. In deze tijd van het jaar is er weer merkbaar meer ongedierte en deze willen, zeker met deze grote openingen, nog wel eens in de helm vliegen. Zo snel als ze erin gaan, vliegen ze er ook aan de achterkant weer uit. Als ik tijdens een avondrit mijn bril in de helm wil steken bedenk ik me achteraf pas dat dit uit automatisme goed ging. Waar ik bij verschillende helmen nog wel eens moet zoeken naar de juiste gaten of de plek van de ‘eye garage’ gaat dit bij deze helm als vanzelf.

Je kijkt zo door de helm heen, dus veel ruimte voor de lucht om door de helm heen te gaan

De plaatsing van de bandjes vind ik prettig. Doordat ze wat strakker langs het gezicht lopen kan ik de pootjes van de bril over de bandjes steken. Voor sommigen een issue uit het oogpunt van soigneren, maar het grootste voordeel vind ik dat er daardoor naar mijn idee minder geruis ontstaat vanwege rijwind.

Nog wel een kleine kanttekening over het gewicht, want POC claimt dat de Ventral ‘extreem lichtgewicht’ helm is. Met 259 gram zit hij op een vergelijkbaar gewicht met andere aero helmen en in vergelijking met de Octal is hij toch ruim 50 gram zwaarder. Dus hij is zeker licht te noemen, maar niet extremer dan andere aerohelmen en niet lichter dan de eigen Octal.

Specificaties
POC Ventral SPIN
Getest in maat M
Gewicht: 258 gram (zelf gemeten)
Prijs: € 299,-
Alle info bij POC

Pluspunten:
+ Comfortabel
+ Interne luchtstroom
+ SPIN Padding
+ Sokje om kinbandje
+ Looks

Minpunten
– Geen

Conclusie
De POC Ventral is de meest comfortabele helm die ik heb gebruikt. De iets dikkere padding is voelbaar zacht en laat de helm goed aansluiten rondom je hoofd. Zeker wanneer ik, om te testen, nog even de nodige helmen afwissel merk ik de verschillen in comfort. Ook de verkoeling door de goede interne luchtstroom voor mij een reden om de helm veel te dragen. De verkoelende werking is ook bij temperaturen van 30 graden nog goed en daarmee onderscheid hij zich ten opzichte van zijn concurrenten. Deze helm kan naar mijn mening ook prima gebruikt worden in de bergen, waar er bij weinig rijwind veel verkoeling nodig is. Mat-zwart valt goed te combineren en als ik foto’s terug zie van mezelf met de helm vind ik de helm er mooi uitzien. Het sokje dat om het kinbandje zit is een simpele maar slimme oplossing. De prijs van de Ventral helm is met € 299,- fors, al krijg je daarvoor wel een helm die niet alleen veel veiligheid biedt, maar ook nog eens erg comfortabel is.

Tags: