Fietsendragers, we zien ze dagelijks. Meestal voor 2 fietsen die dan achter of op je auto worden gemonteerd om zo eens elders je rondjes te kunnen fietsen. Ook ik heb er een gehad, maar toch zat ik nooit lekker in de auto wanneer mijn fiets ergens aan de buitenkant van de auto ‘bungelde’. Vanwege het feit dat in de winter de fiets 2 a 3 keer per week vervoerd moet worden ben ik dan ook overgestapt op een auto met wat meer ruimte zodat ik de fiets niet compleet hoef te demonteren om deze in de auto te krijgen. De fietsen staan tijdens vervoer in de auto op een zelfgemaakte voorvork steun. Voorwiel eruit, fiets vastzetten en je kan op pad. Op zich een prima idee totdat ik tijdens het surfen Fix-Fork tegen kwam. Een gepatenteerd systeem om je lieftallige fietsen op een oerdegelijke manier te vervoeren, tenminste zo lijkt het als we de site bekijken.

Kijkend naar referenties als Specialized, Trek en het mountainbike team van Bart Brentjens zijn ook wij van Racefietsblog erg nieuwsgierig geworden. Na een goed contact met de bedenker van Fix-Fork kregen we een set opgestuurd om dit aan een uitgebreide test te onderwerpen. De set die we gaan testen bestaat uit een profiel incl. bevestiging (afgestemd op de breedte van de laadruimte), 2 voorvorksteunen (een hoge en een lage steun) en een steun voor 2 wielen.

Het Fix-Fork systeem
De filosofie van Fix-Fork is het veilig en intern vervoeren van de fietsen dat aangepast kan worden voor elk voertuig. Hierbij is de interne fietsendrager op maat te maken en kan ten allen tijde worden aangepast of uitgebreid met los te bestellen onderdelen. De basis is hierbij het profiel dat voorzien is van 2 gootjes. Hierop kan je de verschillende hulpstukken van Fix-Fork vrij eenvoudig monteren. In ons geval is dat een tweetal voorvorksteunen. Een van de 2 steunen staat op een bijgeleverd ‘bokje’. Voordeel hiervan is dat de fietsen op verschillende hoogtes komen te staan zodat ze smaller weggezet kunnen worden. Wanneer je ze op de zelfde hoogte monteert ben je afhankelijk van de breedte van het stuur. Middels dit bokje komen de sturen boven elkaar waardoor ze dichter bij elkaar komen te staan. De voorvorksteun is voorzien van 2 rode hendels die je open draait voordat je de fiets op de steun zet. Vervolgens draai je de hendels dicht en klem je de voorvork vast. Je kan de rode hendels vervolgens iets uittrekken en bijdraaien zodat ze allebei dezelfde richting op wijzen. In eerste instantie lijkt dit overbodig, echter is er op deze manier een slot op te monteren zodat ze niet open gedraaid kunnen worden. Dit slot is uiteraard alleen van belang wanneer je het systeem op een open aanhanger o.i.d. gebruikt. De wielsteun is gemaakt zodat er 2 wielen in gemonteerd kunnen worden. Je zet het wiel met de snelspanner in de steun, draait deze iets aan en vervolgens klem je deze op dezelfde manier als dat je het wiel in je frame klemt. Enige verschil is dat deze maar aan een kant klemt, terwijl je voorvork altijd twee klempunten heeft. In dit geval praten we over racefietsen (en cyclocrossers), maar mocht je ook nog een mountainbike (al dan niet met Lefty voorvork of 15 mm as) willen vervoeren; ook daar zijn steunen voor. Je kan gaan voor losse steunen voor verschillende types, echter zijn er ook duo steunen. Deze heeft aan elke kant een ander montage ‘beugeltje’ zodat zowel mountainbike als racefiets geplaatst kan worden.

In de praktijk
Voordat de Fix-Fork in gebruik genomen kan worden is het handig om even te passen en meten hoe je het profiel in de auto wilt monteren. In mijn geval boor ik twee gaten in de (houten) bodemplaat waar plugjes met schroefdraad ingedraaid worden. Hierdoor komt het profiel met vleugelmoeren vast te staan op de bodemplaat. Uiteraard kan je dit wel aanpassen maar om te voorkomen dat je bodemplaat veranderd in een vergiet is het handig om het de eerste keer meteen goed te doen. Overigens zijn er meerdere mogelijkheden om het profiel te monteren, niet elke auto heeft nl. een houten bodemplaat. Zo kan je er ook voor kiezen om een klemsysteem aan te brengen aan de zijkant van het profiel, of met klittenband (velcro) waarmee je deze op de mat bevestigd. De mensen van Fix-Fork hebben vaak genoeg met dit bijltje gehakt om voor elke auto de perfecte combinatie te maken mocht je er zelf niet uitkomen. Nadat het profiel in de auto is gemonteerd kan je zelf bepalen in welke volgorde je de steunen monteert. Te zien op de foto’s is dat ik meerdere combinaties heb geprobeerd. Verhoogde steun in het midden, of juist aan de zijkant. In principe maakt het voor het vervoer niet uit, echter moet je even rekening houden met het inpakken van de auto. De fiets die in de lage steun komt te staan kan je er makkelijk overheen tillen. Wil je echter je fiets in de verhoogde steun monteren zal je eerst de fiets er aan de zijkant langs moeten schuiven, omdat overheen geen optie is i.v.m. de hoogte van het dak. Dit is uiteraard weer afhankelijk van type auto en welk soort steunen van Fix-Fork je tot je beschikking hebt.

Wanneer de fietsen gemonteerd zijn kunnen ook de wielen gemonteerd worden. Aan het uiteinde van de beugels zit een verdikking zodat je de snelspanner van je wiel niet helemaal dicht hoeft te draaien. Let er wel op dat je de hendel van de snelsluiter aan de buitenkant hebt, anders krijg je er maar 1 wiel in. Ook hiervoor geldt dat je eventjes handigheid moet hebben in het vastzetten en de bijbehorende volgorde.

Alles staat klaar om op pad te gaan. Voorzichtig de wijk uit want de nodige drempels zorgden eerder altijd voor een wat wankelende fiets. Ook menig fietsendrager op andere auto’s schudden bij het nemen van drempels. Kijkend in de spiegel zie ik enkel de wielen draaien en een beetje wiebelen. Het zijn overigens niet de wielen die wiebelen, maar de gehele steun en dat is een prettig idee. De wielen staan goed vast in de steun. De fietsen blijven stevig op de plek staan. Ook op de snelweg staan de fietsen stevig in de Fix-Fork en wanneer ik tijdens de rit een drempel over het hoofd zie beweegt er veel in de auto, maar de fietsen niet.

Details
Fix-Fork montageprofiel: 100 cm EUR 45,-
2 x Fix-Fork voorvorksteun: EUR 85,-
Fix-Fork verhoogstuk: EUR 29,60,-
Fix-Fork wielhouder: EUR 33,70,-
Fix-Fork draaiknoppen: EUR 15,60,-
Totaal: EUR 208,90,-


Pluspunten
+ Stevig
+ Gebruiksvriendelijk
+ Mobiel (gebruik je de steun niet, kan je deze simpel uit je auto halen.
+ Flexibel (Veel verschillende opties en mogelijkheden)
+ Prijs

Minpunten
– De eerste paar keer kost het wat gepuzzel qua volgorde en afstelling. (uiteraard is het soort auto, fiets en ruimte hier erg belangrijk)
– Wielsteun wiebelt
– Uiteinden van wielsteun hadden wat dikker gemogen (Na contact met Fix-Fork blijkt dat dit is gedaan vanwege het verschil in voorvorken. Wellicht heb ik smalle vorkeinden waardoor ik redelijk veel moet draaien om het wiel vast te zetten)

Conclusie
Het Fix-Fork systeem is wellicht luxe, maar een prima investering voor mensen die zuinig zijn op hun fiets(en). De auto die je hebt moet wel de nodige ruimte hebben om e.e.a. fatsoenlijk te kunnen monteren. Er zijn overigens voorbeelden van fietsen die met behulp van Fix-Fork zijn gemonteerd in een Opel Corsa. Zoals gezegd zijn de mogelijkheden met het systeem bijna eindeloos en weten ze voor elk voertuig wel een passende combinatie te maken. De fiets staat super stevig en ook de wielen kunnen geen kant op. Het is met name in het begin even puzzelen, passen en meten om het systeem zo gemakkelijk mogelijk in de auto te monteren. Daarnaast is in het begin de volgorde nog even zoeken, maar naar verloop van tijd weet je precies op welke manier en welke volgorde je de fietsen er snel in en uit kan krijgen. Ook is het een welkome aanvulling dat je de steun op slot kan zetten. Mocht je nl. je Fix-Fork op een aanhanger monteren is het wel prettig om te weten dat de fietsen veilig staan. De wielsteun had wellicht wat dikker gemogen zodat de wielen niet wiebelen. Ook het uiteinde mag wat dikker zodat je minder met je snelspanner hoeft te draaien. Hierdoor kan je die wielen sneller en makkelijker vastzetten en/of losmaken. De prijs van het totaalpakket zoals wij dit getest hebben is EUR 208,90,-. Dat lijkt in eerste instantie veel, echter wanneer je een ‘oldschool’ fietsendrager koopt zit je qua bedrag in de zelfde categorie. Echter vervoer je dan je fiets achter of op de auto en zijn ze vele malen kwetsbaarder dan bij een systeem van Fix-Fork. Naast het gebruik in de auto lenen de accesoires van Fix-Fork zich ook perfect voor een werkplaats/schuur om je fiets en materialen netjes en stevig op te bergen.

Voor meer info: www.fix-fork.com
Wil je het systeem van dichterbij bekijken; op 13 en 14 juni is Fix-Fork aanwezig op de expostand van ‘Limburgs Mooiste’.

fix-fork6

fix-fork5

fix-fork4

fix-fork2

fix-fork3