Met een fulltime baan blijft het lastig om buiten het weekend toch je kilometers te kunnen maken. Met de fiets naar het werk kan niet altijd.

Voor mijzelf zou dat op dit moment 60km heen en terug betekenen, en dan heb ik als ‘externe’ ook nog eens geen beschikking over een goede fietsenstalling en is er geen douche. Moeder natuur doet er in de winter nog een schepje bovenop, door in de middag het al donker te laten worden, waardoor je door de week je ritje op je buik kan schrijven.

Maar er is hoop! Niets nieuws, maar zo makkelijk; verlichting! Het weer wordt er niet beter van maar opeens kan je na je werk toch nog je rondje doen. Dat wilde ik zelf ook en na een tip en wat surfen ben ik bij de Lezyne Power Drive XL uitgekomen. Gisteren tijdens de lunch naar Van Herwerden geweest en omdat ik mijn huiswerk al had gedaan was ik er samen met de verkoper snel uit. Wat de ‘koplamp’ betreft althans, over het achterlicht was ik zelf nog niet uit. Dat is de Femto Drive Rear geworden, ook van Lezyne.

De verpakking en zijn inhoud
De verpakking van de Power Drive XL is niet extra large maar klein, net als de lamp zelf. De afbeelding op de zijkant is op ware grootte, blijkt. Als je een verlichting voor je fiets koopt verwacht je dat je het er zo op kan zetten zonder teveel gedoe. Daar denkt Lezyne gelukkig hetzelfde over. In de verpakking vind je gelukkig niet al te veel spullen maar precies wat je nodig hebt om meteen op pad te kunnen;

  • De lamp met daarin de accu/batterij
  • 2 houders voor sturen met verschillende diameters met daarbij één verbindstuk voor de lamp
  • Schroefje dat je zonder gereedschap kan aandraaien
  • 2 rubberen shims voor als het dan toch net lekker past
  • Kabeltje met mini-USB naar USB voor het opladen
  • De handleiding

Meteen valt de kwaliteit van de lamp op. Hij bestaat op de knop na in zijn geheel uit CNC gefreesd aluminium. Hij voelt erg solide en robuust aan daardoor. De keuze van het materiaal heeft overigens ook deels te maken met het beter verdelen van de warmte. Tijdens het rijden viel mij overigens niet op dat de lamp bijzonder warm werd dus kennelijk werkt het principe goed.

De lamp is in verschillende standen te gebruiken; Economy, Enduro, Blast en Flash met respectievelijk 125, 250, 400 en 250 lumen aan lichtsterkte. Uiteraard heeft de keuze van sterkte gevolgen voor de accuduur. Blast modus houdt het volgens Lezyne 2 uur vol, de Enduro 3 en Economy 5,5 uur. De Flash ook 5,5 al weet ik niet wanneer ik de lamp zo lang achter elkaar in die modus zal gebruiken. Raargenoeg kon ik zelf het onderscheid tussen Enduro en Blast niet heel goed zien terwijl er toch 150 lumen verschil in zit. Het verschil met Economy en de andere twee is duidelijk en volstaat overigens al prima, zeker op wegen die al redelijk verlicht zijn.

Infinite Light is een feature van de lamp die Lezyne gebruikt om te zeggen dat je oneindig lang licht kan hebben. Het komt er op neer dat de batterij verwisselbaar is. Wil je echt Infinite licht dan zal je er dus toch een paar mee moeten nemen. Zelf ben ik nog niet van plan een 24-uurs tocht te gaan rijden, want dan is het misschien wel handig om een extra batterij a 20 euro te kopen. Misschien klinkt het logisch dat je batterij kan vervangen maar kennelijk is dat niet bij alle lampen in deze categorie zo.

De lamp heeft een speciale oplaadbare batterij die in de lamp moet worden opgeladen door de lamp op een USB-poort aan te sluiten. De USB-poort op de lamp wordt afgesloten met een stukje rubber om het vocht buiten te houden. De terugduwen van de rubbertje gaat alleen niet heel lekker, het lijkt alsof deze makkelijk loskomt, maar sluit toch wel goed af. Als het gaat regenen wil je natuurlijk niet dat er vocht bij kan komen dus dit had misschien wat beter gekund.

Femto Drive achterlicht
Bij de Femto Drive zit geen handleiding, maar dat is ook niet nodig. Slechts aan de binnen kant van het plastic een plaatje hoe de twee knoopcellen goed moet plaatsen om de lamp te gebruiken. Eitje! (Er zit trouwens ook een rubbertje bij voor het monteren). Mooi is ook dat ze er rekening mee gehouden dat een zadelpen altijd iets schuin staat. Door het ontwerp schijnt de Femto toch recht naar achteren waardoor je goed zichtbaar blijft.

Montage
De houder voor op het stuur laat zich er makkelijk installeren. Je kiest de houder met de juiste doorsnede en doet deze om je stuur. Is de houder toch nog wat te los dan doe je er een shim tussen. Bij mij was dit echter niet nodig, meteen goed! Vervolgens doe je de schroef door de houder en draai je deze vast in het koppelstuk (het stuk waarin je de lamp schuift). Geen gereedschap nodig en zo klaar. Tijdens het rijden heb ik gemerkt dat het verstandig is de houder niet superstrak vast te draaien. Je hebt dan namelijk nog de mogelijk om de lamp wat hoger of lager op de straat te richten. Doordacht is ook de zijdelingse speling waardoor de lamp ook makkelijk van links naar rechts kan richten. Niet geheel onbelangrijk om te melden is dat de lamp echt stevig vast zit. Geen speling of iets dergelijks en ik heb geen enkele keer het idee gehad dat hij eraf kon vallen bijvoorbeeld. Nu heb ik wel alleen op een racefiets gezeten en niet op een mountainbike. Dan kan je de bevestiging natuurlijk pas echt goed testen.

Gebruik
Het was even wachten tot het echt donker was, ook in de schemer is het prettig om wat verlichting te hebben. Autobestuurders zien je nou eenmaal heel slecht als het wat donkerder wordt. Overigens moet de lamp wel eerst een paar uur aan een USB-poort hebben gezeten, hij komt niet volledig opgeladen uit de verpakking.

Met de knop bovenop stel je alle functies in. Er zit een kleine ledje onder die groen en rood licht kan weergeven. Heel handig is dat als hij uitstaat en je één keer op de knop drukt je meteen de status van de batterij kan zien. Nóg handiger is dit tijdens het rijden. Wanneer de batterij status op 50% zit is de knop groen/rood, het wordt helemaal rood als de batterij nog maar 20 minuten en gaat knipperen bij minder dan 5 minuten over. Dit heb ik overigens niet kunnen testen, wellicht volgt hier later nog meer over. Wel prettig dat er een indicatie op zit in ieder geval!
Houd je de knop langer dan twee seconden ingedrukt dan springt het licht aan. Met elke druk ga je naar een andere modus. Met weer twee seconden indrukken gaat de lamp uit. Het indrukken van de knop is wel wat zwaar waardoor je de lamp naar beneden kan drukken als je de houder niet stevig genoeg om je stuur hebt gedaan.

Eenmaal op de fiets valt meteen de hoeveelheid licht die de lamp produceert op. Dit is wel wat anders dan die koplamp op je stadsfiets of zo’n lullig led-lampje als van de HEMA bijvoorbeeld voor in de stad. Zelfs als je alleen de Economy stand gebruikt wordt ook een verlichte straat duidelijk verlicht door de lamp. Hierdoor ben je dus ook goed zichtbaar voor anderen, toch een fijn idee, zeker in de stad met al zijn verkeer.
De lamp geeft een duidelijk brede ‘vlek’ aan licht op de straat. Het is geen enkele straal, de direct omgeving wordt verlicht, maar natuurlijk minder sterk dan het gebied recht voor je. Eenmaal buiten de stad waar de straten minder goed verlicht zijn – en sommige straten in de polders hier helemaal niet – komt de lamp natuurlijk echt goed tot zijn recht. Dan is het helemaal prettig om de Blast functie te gebruiken, het ‘groot licht’ zeg maar dat je in de auto ook hebt. Je krijgt dan echt de indruk dat je net zo veel van het wegdek ziet als overdag. Niets ontgaat je, ook kleine oneffenheden in het wegdek niet. Onderstaande foto’s geven een goede indruk van de hoeveelheid licht.

Pluspunten

  • Is net zo stevig en robuust als dat hij oogt. Degelijke montage en mooi CNC werk!
  • Gaat ruim 5 uur mee in laagste stand die al voldoende licht geeft voor de meeste situaties
  • Batterij kan vervangen worden waardoor je er langer mee kan fietsen als dat nodig is
  • Indicatie van batterij niveau
  • Gereedschapsloze montage

Minpunten

  • Rubbertje voor afsluiten USB-poort tegen water kan beter
  • Bedieningsknop van de Power Drive XL gaat wat zwaar
  • Verschil tussen Enduro en Blast is niet heel duidelijk. Had misschien beter weggelaten kunnen worden?
  • Prijs van Power Drive XL is hoog als je er maar weinig gebruik van maakt. De Femto Drive is een stuk goedkoper.

Conclusie
Wil je meer in de avonduren gaan fietsen waarbij je graag goed zichtbaar wilt zijn voor andere weggebruikers en zelf ook goed zicht houden op de weg, dan is de Power Drive XL een absolute aanrader. Ondanks dat ik geen vergelijkingsmateriaal heb ben ik erg tevreden met het gebruik en de toepassing van de lamp. Los van het feit dat je zelf veel ziet voel je je ook een stuk veiliger omdat je merkt dat auto’s je beter zien. Op onverlichte wegen waar auto’s vaak met groot licht rijden merkte ik dat wanneer ze mij tegemoet kwamen al op grote afstand het groot licht uit deden omdat ze mij zagen. Fijn idee!

Ook voor wat betreft de Femto Drive ben ik heel tevreden. Een klein maar zeer effectief lampje dat gemakkelijk te installeren en in gebruik is, en veel licht afgeeft. En ook nog eens erg betaalbaar!

Lezyne Power Drive XL a €84,90
Lezyne Femto Drive a €12,90

UPDATE 24 oktober 2013
Tip; Haal de batterij uit de lamp als je deze langer dan twee of drie maanden niet gaat gebruiken. Ik wilde de lamp weer gebruiken voor een avondrit, maar ook na een nacht laden kwam er geen straaltje licht uit. De batterij lijkt defect te zijn, terwijl dit echt het geval is. Je kan een dergelijke situatie echter wel voorkomen.

Dit type batterij – lithium ion – loopt namelijk heel langzaam leeg en komt uiteindelijk in een soort van slaapstand. De batterij lijkt dan defect te zijn, maar heeft eigenlijk alleen een soort boost nodig om weer geactiveerd te worden. Lezyne raadt wel aan de batterij te verwijderen bij een langere periode, maar geeft niet aan hoe je een batterij weer actief krijgt wanneer deze in die ‘slaapstand’ is gekomen. Het schijnt ook te kunnen door twee batterijen tegen elkaar te houden waardoor de inactieve batterij weer ‘wakker schrikt’, maar dat is natuurlijk op eigen risico. Gelukkig voor mij is de service bij Van Herwerden dermate goed dat ik een andere batterij meegekregen heb, maar denk er dus aan als straks de zomer weer ingaat en het weer lekker licht is ’s avonds!