De BBB Commander fietsbril is het nieuwe topmodel van het Nederlandse merk. De Commander is een moderne bril met een grote lens en de pootjes zijn in lengte te verstellen. Maar de bril heeft nog meer in huis. In deze review bespreken we wat de bril allemaal te bieden heeft en natuurlijk hoe hij voelt tijdens het rijden.
Moderne looks
Het frame ziet er robuust uit, maar heeft ook elegante lijntjes. Het is een goede mix en samen met het grote glas is het ontwerp helemaal up-to-date. Het frame is gemaakt van Grilamid, een plastic dat licht, sterk en flexibel is. Eigenschappen die ideaal zijn voor een sportbril. Door de vormen en omdat de bril strak is afgewerkt, denk je zelfs even dat het frame van metaal is. De kleur helpt ook wel. Wij hadden de metallic rode kleur en die trekt de aandacht. Niet omdat het schreeuwerig is, maar omdat de kleur ook een beetje luxe uitstraalt. Naast rood heb je ook de keuze uit zwart, wit, geel of blauw.
Compleet pakket
De bril wordt geleverd met een zakje dat je ook als doekje kunt gebruiken. Maar om de bril echt goed te beschermen bij transport, zit er ook een hardcover box bij. Ik ben altijd blij als er zo’n box wordt meegeleverd en dat je alles mooi kunt opbergen. Ook voor de extra bijgeleverde lenzen is er plek. Naast de standaard lens zitten er namelijk ook nog een doorzichtige en gele lens bij voor de verschillende lichtomstandigheden. De lenzen hebben een coating aan de binnenkant en de buitenkant. Aan de binnenkant om het beslaan te voorkomen en aan de buitenkant om het regenwater er te laten aflopen. Er is overigens ook een PH versie met fotochromatische lenzen. Dan hoef je geen lenzen meer te wisselen.
Wisselen van lenzen
Het wisselen van de lenzen gaat erg makkelijk trouwens. Je klikt het neusstukje eraf en vervolgens klik je de lens aan de twee zijkanten eruit door het frame licht te buigen. Soms heb je bij het vervangen van de lenzen van een bril de angst dat je het frame breekt, maar door de flexibiliteit van het Grilamid materiaal heb je dat nu totaal niet. Wat ik ook prettig vind, is dat het glas aan de bovenkant niet nog in een randje moet worden gedrukt. Vaak denk je alles op zijn plek te hebben en dan zit het aan de bovenkant net niet goed in. Nu zorg je dat de bril aan de achterkant over een sleufje gaat en vervolgens steek je hem in de zijkanten.
Geavanceerde pootjes
Bij het ontwerpen van de bril is er ook veel aandacht gegaan naar de pootjes. Als eerste zijn de pootjes in lengte te verstellen. Het verstelsysteem valt niet zo op. Dat is natuurlijk alleen maar positief. Aan de zijkant van de bril zit het logo verwerkt. Het logo dient ook als knopje waarmee je de pootjes kunt verstellen. Druk je het in, dan kan je de pootjes in twee stapjes van 5mm naar achter of voren trekken. Zo heb je dus een centimeter speelruimte voor wie een groter of kleiner hoofd heeft. Maar ook het inklapsysteem is slim aangepakt. Zijn de pootjes uitgeklapt, dan voel je weerstand als je er tegen aandrukt. Hij klapt dus niet zomaar naar binnen. Handig als je hem in je helm wilt steken, want dan heb je niet het probleem dat ie per ongeluk tegen de helm aankomt en naar binnen klapt. Druk je door de weerstand heen, dan kom je in het ‘kantelgedeelte’ en gaan de pootjes makkelijk dicht. De pootje worden bij een bepaald punt ook weer geblokkeerd zodat de ze niet tegen de glazen aankomen. Het zijn kleine dingetjes, maar het maakt het gebruik van deze bril net wat aangenamer.
Makkelijk afstellen van pootjes en neusstukje
Dan wordt het nu echt tijd om ermee te gaan rijden. Ik zet de pootjes in de langste stand en het zit gelijk goed. Ik test de pootjes ook nog even in de twee andere standen. Dat gaat ook, maar in de langste stand zit hij stabieler op mijn hoofd, zonder dat de pootjes teveel doorschieten voorbij mijn oren. Voor de rit controleer ik nog even het neusstukje. Die kan je makkelijk afstellen door er tegen aan te duwen.
Prettig grote lens
Als ik de bril op heb, voel ik er weinig van. Het lage gewicht van 32 gram voel je dan ook niet. Door de grootte zie je geen randen. De enige momenten waarop ik doorheb dat ik de bril draag, is bij het opzij kijken. Door de vorm van mijn neusbeen, die vrij breed is, sluit het neusstukje net niet helemaal aan rond mijn neus, waardoor er aan de bovenkant een klein kiertje van licht ontstaat. Bij het recht vooruit kijken is dat geen enkel probleem. Bij het opzij kijken valt het streepje licht op, maar ik wen er snel aan en bovendien is het niet storend. De donkere lens vind ik prettig. Hij levert voldoende verduistering op bij zonnig weer, maar als het wat bewolkter is, zie je ook nog steeds goed. Al kan je als het zwaar bewolkt is beter een van de andere glazen kiezen.
Stabiel en luchtig
De bril ligt stabiel op mijn oren en neus. Hij gaat nergens heen. Ik heb de bril ook gebruikt op wat gravelstrookjes, en ook daar ontstaan er geen problemen. Geen enkele keer heb ik de bril hoeven terug te duwen of te verzetten. Ook de ventilatie was goed te voelen. Als je de eerste keer rijdt met de bril voel je door gleufjes aan de bovenkant duidelijk een luchtstroompje lopen. Het beslaan van de glazen heb ik dan ook niet meegemaakt.
Details
BBB Commander BSG-61
Gewicht (zelf gemeten): 32 gram
Adviesprijs: € 89,95
Beschikbare kleuren: zwart, wit, rood (getest), blauw, geel
Meer info via BBB
Conclusie
De Commander ziet er niet alleen goed uit, maar zit ook goed. De stabiliteit van de bril, het lage gewicht en het comfort van de grote lens, maakt het een fijne bril om mee te fietsen. En de aandacht die is gestoken in de pootjes, met de verstelbaarheid en de beveiliging maakt de bril ook prettig in gebruik. En dan hebben we het nog niet over de prijs gehad, want met € 89,95 is de bril ook nog eens prima geprijsd. Hiermee heeft BBB met de Commander een bril neergezet die qua looks en functionaliteit niet onder doet voor duurdere brillen.