Meson? Waar komt die naam vandaan, vroeg ik mij af toen de Isaac Meson bij ons werd gebracht om te testen. Het internet leert mij dat het een begrip uit de natuurkunde is: een Meson is een subatomair deeltje. Waarom precies dit deeltje aan deze aeroracer van Isaac wordt gekoppeld is mij onduidelijk. Maar als je naar de andere namen kijkt van de fietsen van Isaac zoals de Hadron, komt je erachter dat Isaac allemaal natuurkundige namen kiest. En de link tussen natuurkunde en fietsen die snappen we natuurlijk wel!

Luchtweerstand

De Meson is dus de aeroracer van Isaac en dan gaat het natuurlijk om de luchtweerstand zo laag mogelijk te houden. En dat levert carbonbuizen op met interessante vormen. Voor mij blijft de onderbuis favoriet. Als je de buis in de hand hebt, voelt het aan als een driehoek. En bij het voorwiel is er dan nog een hap uitgehaald zodat de buis de ronding van het voorwiel volgt.

Een tweede favoriet is de aansluiting van de achtervork op de zitbuis. Zelfs die hebben een aerodynamische vorm meegekregen. Alles lijkt piekfijn in orde te zijn onder de fraaie blauwe kleur. Alleen door het traditionele balhoofd zit er nog een ring tussen het balhoofd en de stuurpen. Iets waar de concurrentie net een stap verder is. Bij een ‘normaal’ frame niet bijzonder, maar bij dit frame waar alles verder klopt valt het net op.

Geen standaard zit

Bij een aeroracer denk ik naast snel ook een beetje aan spartaans. Wat wie snel is moet pijn lijden… Maar die vlieger gaat niet helemaal op met de Isaac Meson. Ik merk dat de zit niet te diep of te lang is, maar eigenlijk best comfortabel. Hierdoor is het een fiets waar je het langer op weet vol te houden. Hij zit niet zo rechtop als een enduranceracer, maar een extreme race houding is het ook niet.

Ook het comfort van het frame is hoger dan verwacht. Vooral aan de achterkant merk je dat de achtervork die laag op de zitbuis vast zit de klappen weet te dempen. De tubeless banden waardoor je met wat minder druk kunt rijden, helpen ook. Ik heb er zelfs een gravelstrook mee aan gedurfd. En dat ging zonder problemen.

Door de bocht

De Meson is op een aantal punten geen standaard aeroracer. Je zit net wat comfortabeler en over slecht wegdek hoor je niet gelijk je tanden klapperen. Waar de fiets wel meer standaard is, is dat de fiets net wat minder wendbaar is. Niet dat de fiets log stuurt, maar je komt net wat ruimer uit de bocht. De fiets voelt zicht meer thuis op een lang recht stuk asfalt, dan op een kermiskoers. Logisch, want daar is de fiets voor gebouwd. Ook met staand fietsen de helling op voel je dat de fiets zich niet makkelijk heen en weer laat slingeren. Klimmen in het zadel voelt beter aan. Door het stijve bracket en onderbuis voel je dat het met de efficiëntie goed zit. Het gewicht van 7,88 kilogram wat netjes is voor een aeroracer helpt natuurlijk ook wel.

Eigen keus bepaalt de prijs

Bij Isaac heb je de keuze om een aantal onderdelen van je fiets te kiezen. In dit geval werd het een SRAM Force eTap AXS afmontage en Fore Five CRD wielen als belangrijkste speerpunten. Door deze luxe kwam de prijs van deze fiets op € 5.649,-. Maar de fiets is te koop vanaf € 3.599,-. Maar dat is dan wel met een Shimano 105 afmontage en Shimano WH-RS171 wielen. Niks mis mee, maar voor deze Meson toch een beetje onder de maat naar mijn mening. Maar er zijn nog genoeg keuzes tussen Shimano 105 en SRAM Force eTap AXS.

SRAM Force eTap AXS

Veel van de fietsen die voorbij komen op Racefietsblog hebben toch een Shimano afmontage. Vaak kunnen we dan snel een oordeel vellen, omdat we met een vertrouwde groep op pad zijn. Op deze Isaac Meson zit een volledige SRAM Force eTap AXS groep. Werkt net even anders, maar na snel wennen ben ik overtuigd van deze groep. Aan de rechter kant schakel je zwaarder en links schakel je lichter. Ook het schakelen van het voorblad door allebei de shifters in te drukken gaat gauw op de automatische piloot.

Deze groep met twaalf versnellingen achter heeft net wat andere verhoudingen dan je wellicht gewend bent. Een crankstel met een 46 en 33 blad. En aan de achterkant een 10-33 cassette. De verhouding lijken op andere merken, maar door dat kleine tandwieltje van 10 tandjes heb je toch een net iets groter bereik dan bijvoorbeeld een 50/34 crankstel met een 11-34 cassette setup. Merk je het tijdens het fietsen? Eigenlijk niet.

Wat je wel merkt, is dat het schakelen met draadloze Force eTap AXS erg snel en trefzeker gaat. Ook over de remmen geen klagen. Voldoende remkracht en goede dosering. Ook liggen de hendels prettig in de hand. Niet te groot, maar door de vorm wel goed om lekker stevig vast te pakken.

Fore Five CRD wielen

Voor we naar de kers op de taart gaan eerst nog even de rest van de onderdelen. De fiets is afgemonteerd met onderdelen van Isaac zelf. En zoals dat tegenwoordig hoort, sluit dat mooi aan bij de rest van het frame. De zadelpen is van carbon en heeft een aerodynamische vorm zoals je kon verwachten. Het stuur is afgeplat, maar ook niet extreem. Het houdt lekker vast. De stuurpen heeft een afgekapt balhoofdkapje. Helaas sluit het niet helemaal strak aan. Het eigen zadel zit prima. Alleen de stalen rails past net niet bij het niveau van de fiets. Maar een zadel vervangen kan altijd nog en is zo gedaan.

Wat deze Isaac Meson een extra boost geeft zijn de Fore Five CRD wielen. Zoals gezegd kan je bij Isaac altijd een aantal onderdelen zelf kiezen. De keuze voor hoge velgen is bij een aeroracer natuurlijk een must. Dat Fore ook een Nederlands merk is, is natuurlijk een leuke combinatie met het Nederlandse Isaac. Maar goed, het gaat om de wielen, niet om nationalistisch sentiment. De wielen voelen strak aan en rollen licht. De DT Swiss 350 naven zijn een betrouwbare keuze en draaien soepel rond. Zoals zo vaak maken de wielen ook hier de fiets echt af.

Specificaties

Frame: Advanced Carbon Tech Triad 40
Voorvork: Advanced Carbon Tech Triad 40
Achterderailleur: SRAM Force eTap AXS
Voorderailleur: SRAM Force eTap AXS
Shifters: SRAM Force eTap AXS HRD
Remmen: SRAM Force eTap AXS HRD schijfremmen 160 mm
Crankstel: SRAM Force – 46/33
Cassette: SRAM Force XG-1270 10-33
Wielen: Fore Five CRD met DT Swiss 350 naven
Banden: Schwalbe One 25mm
Stuurpen: Isaac PCS Meson (by Contrai)
Stuur: Isaac PCS Meson
Zadelpen: Isaac Carbon
Zadel: Isaac Pro
Gemeten gewicht: 7,88 kilogram (zonder pedalen in maat 55)
Adviesprijs: € 5.649,-
Verkrijgbaar in de maten: 49, 52, 55, 58, 61 cm
Meer informatie bij Isaac

Conclusie

De Isaac Meson heeft de looks en de prestaties die een aeroracer moet hebben. Ten opzichte van de concurrentie laat de Isaac rond het balhoofd wat puntjes vallen. Wat mij echter het meest bijblijft, is dat de fiets op niet alle punten een standaard aeroracer is. En dat is voor mij positief! De net wat meer comfortabele zitpositie en de demping aan de achterkant van het frame geven je volgens mij altijd net wat meer plezier. En dat is in combinatie met de stijfheid en het aeroframe een goede combinatie om optimaal te presteren.

Comments are closed.