Deze Kask Nirvana fietshelm is een mooi voorbeeld van de zoektocht naar steeds nieuwe manieren om snelheid te winnen. Een helm die net over de oren valt om de impact van luchtweerstand nog verder te verminderen. Ik vond dat in het begin een wat vreemd gezicht. Inmiddels ben ik eraan gewend en dat komt ook omdat ik er al een tijdje mee rondrijd. Als je tegenwoordig wielrennen op tv kijkt, zie je steeds meer helmen die neigen naar een helm voor een tijdrit. Zo extreem is de Kask Nirvana overigens niet, vind ik, maar opvallend is hij zeker wel.

De Nirvana in detail

Als ik de helm uit de verpakking haal, merk ik op dat de helm heel erg gesloten oogt. Aan de voorkant zitten vier gaten voor de ventilatie, die in één lijn doorlopen naar drie openingen aan de achterkant. Aan de onderkant van de rand aan de voorkant van de helm, net achter de padding, zijn er nog drie openingen.

Dat zijn de enige openingen voor de ventilatie, want verder is de helm gesloten. En daarbij loopt hij dus aan de zijkanten ver door waardoor hij over je oren valt. Als je de helm op tafel legt, valt dit niet eens op. Maar als je de helm opzet merk je het des te meer. Ik test de helm in de Ultraviolet kleur waarbij de voorkant paars is, die langzaam overgaat in zwart aan de achterkant.

Aan de binnenkant van de helm zit de multipod padding, die we ook zagen bij de Kask Elemento. Deze padding kan luchtstromen beter aan dan stoffen padding. Bij deze Nirvana zie je dit midden in de schaal tussen de drie luchtkanalen. Aan de zijkanten en voorkant zit namelijk stoffen padding. De helm heeft Kask’s eigen WG11 impact protectie voor de veiligheid, waarover we al eerder schreven.

De bandjes rondom je oren zijn van stof, en vanaf het punt dat ze bij elkaar komen gaat dit over in kunstleer. Onder je kin zit dus een bandje van flexibel kunstleer, dat lang genoeg is om goed af te kunnen stellen. De helm weegt 266 gram op onze weegschaal, en dan heb ik het over maat M. Opvallend, want dat is lichter dan de eerder genoemde Kask Elemento die een meer open structuur heeft. Zelf had ik verwacht dat de helm meer zou wegen, gezien de gesloten schaal.

Bijzonder, maar comfortabel

Het is even wennen als ik de helm opzet, maar dat is vooral wanneer ik in de spiegel kijk. De helm oogt heel rond door de dichte structuur. Doordat hij over je oren valt is de vergelijking met Calimero toch snel gemaakt. Deze Hyvent-structuur (zoals Kask het noemt) is gemaakt voor een optimale airflow rondom de helm voor een verbeterde aerodynamica ongeacht de positie van je hoofd. Uit de onderzoeken van Kask is de negatieve drag met 35% verminderd. De vorm moet daarnaast ook bijdragen aan een goede luchtinlaat voor de ventilatie. Volgens Kask is dit 19% beter dan concurrerende helmen. Klinkt natuurlijk heel mooi, maar met welke helmen deze vergelijkingen zijn getest, wordt helaas niet vermeld.

De rand van de helm komt tegen mijn oren, maar dit is niet storend of irritant. Bij het opzetten van een fietsbril moet je er wel even rekening mee houden dat je oren heel licht naar binnen worden gedrukt. De helm heeft meer dan genoeg ruimte voor verschillende brillen, die tussen de schaal van de helm en je hoofd zit. Zoals gezegd heb ik er geen last van dat de helm zachtjes tegen mijn oren drukt, maar ik kan me wel voorstellen dat dit het geval kan zijn als je oren wat verder naar buiten staan.

Dit is niet een helm die je voor een rustig toerritje gaat gebruiken. Daar is hij ook niet voor ontwikkeld, want Kask geeft aan dat hij is gemaakt voor de wedstrijdrenners, triatleten en baanrenners. Het retentiesysteem is makkelijk in hoogte verstelbaar, en met het wieltje aan de achterkant draai ik de helm comfortabel maar strak om m’n hoofd. Het kunstleren bandje onder de kin is iets minder flexibel dan een bandje van stof maar zit toch lekker. Het leren bandje is makkelijk schoon te maken waardoor dit hygiënischer is dan een bandje van stof waar zweet in blijft zitten. Het comfort van deze helm vind ik erg hoog, zoals ik ook al verwacht had nadat ik hier al erg over te spreken was bij de Kask Elemento helm.

Snel en verkoelend

Eén van de grootste uitdagingen van helmfabrikanten is de combinatie van aerodynamica en ventilatie. Voor de aerodynamische winst wil je een helm die zo dicht mogelijk is, terwijl daar juist veel warmte in blijft zitten. Voor ventilatie wil je een helm met een open structuur, maar dat is dan weer niet aerodynamisch. Onderweg merk ik dat de frisse lucht makkelijk de helm instroomt. Zeker als je snelheid de hoogte ingaat, voel je dat de lucht door de helm over je hoofd gaan. In de afgelopen periode hebben we al de nodige warme dagen gehad. Hierbij heb ik met deze helm geen moment last heb gehad dat de warmte niet weg kon. Daarbij moet je wel voldoende snelheid hebben zodat je rijwind hebt dat de helm ingaat. Daarbij moet je dan denken aan snelheden van zo’n 27 of 28 km/u of harder.

Echt lange klimmen hebben we natuurlijk niet in Nederland, maar je merkt wel dat bij een lager tempo er minder frisse lucht door de helm stroomt. Dit is ook het geval wanneer je je fietsbril afdoet en voor in de helm steekt. Dit zit stevig en deze blijft goed op z’n plek, maar je zet daarmee wel de ventilatiegaten ‘dicht’ waardoor er minder ruimte is voor frisse lucht om in de helm te komen.

Wat me bij elke rit opvalt is dat de helm niet opvalt. Wel qua looks, maar niet wat betreft de pasvorm en het comfort. En dat bedoel ik natuurlijk positief. Ik krijg veel reacties over de helm, en die lopen nogal uiteen. De een vindt het niks en moet erom lachen, terwijl een ander het juist gaaf vindt. Zelf ben ik de helm steeds meer gaan waarderen. Al moet ik als ik langs de spiegel in de berging loop, nog steeds een beetje wennen aan de looks. Aan de andere kant geeft het ook een moraal-boost en krijg je zin om er hard mee te gaan fietsen.

Specificaties

Kask Nirvana fietshelm
Gewicht: 266 gram (maat M)
Prijs: € 360,-
Kleur: Ultraviolet (ook verkrijgbaar in mat-zwart, mat-wit, cherry-burst en blueberry fade)
Maat: Verkrijgbaar in maat M (52-58 cm) en L (59-62 cm)

Conclusie

Het is een opvallende verschijning, en dat maakt het in het begin wel een bijzonder gezicht als je de helm opzet. De helm is echt gemaakt voor hogere snelheden en wedstrijden. Hoe hoger de snelheid is hoe beter de ventilerende werking ervan. Het aero model met minder drag, geeft extra moraal. Voor wedstrijdrenners en profs is deze ‘gratis snelheid’ zeker € 360,- waard, maar als je op zoek bent naar een allround helm waarmee je ook in het hooggebergte comfortabel kan rondrijden is wellicht de Kask Elemento een betere optie.

Het draagcomfort van de helm is hoog, zoals Kask al eerder heeft bewezen. De combinatie van de 3D-geprinte Multipod padding en dikke stoffen padding maakt dat hij lekker om je hoofd zit. Met het retentiesysteem kan je de pasvorm goed finetunen doordat deze in hoogte en omtrek makkelijk te verstellen is. Het gewicht van 266 gram is licht voor een aero-helm, waarmee deze Kask Nirvana je naast snelheid en ventilatie ook nog een paar gram winst oplevert.

via Kask en verdeler Carbonbike