Het Italiaanse helmenmerk Kask heeft veiligheid hoog in het vaandel staan. Zo werkt het merk met een eigen veiligheidstest, waarbij de standaarden hoger liggen dan de internationale eisen. In het wielerpeloton zien we de helmen van Kask op de hoofden van de Ineos-Grenadiers renners, zoals Tom Pidcock. Angelo Gotti, de CEO van Kask, vind veiligheid enorm belangrijk en heeft dit onderwerp dan ook hoog op de agenda gezet bij Kask.

De Rotational Impact WG11 Test 

Deze veiligheidsstandaard voert Kask overigens door in alle branches waarin het merk actief is. Dus bijvoorbeeld ook in het paardrijden, skiën en bergsporten. BrIC staat voor Brain Injury Criteria en aan de hand van deze waarde wordt de ernst van een hersenletsel na een val gemeten. Deze waarde mag volgens internationale eisen bij helmen nooit hoger zijn dan 0.68. Deze waarde is bij de helmen van Kask nooit hoger dan 0.39. Dit laat zien dat Kask veiligheid serieus neemt en een stapje verder gaat dan alleen het behalen van de minimale eisen.

Om helmen te testen of ze voldoen aan de maximale BrIC-waarde van 0.39 heeft Kask dus zelf een test ontwikkeld, de Rotational Impact WG11 Test. Je kunt deze test zien als een alternatief op het bekende Mips-veiligheidssysteem. De testen worden uitgevoerd in een onafhankelijk lab en dus niet door Kask zelf. Om dit realistisch uit te voeren worden de testen uitgevoerd met een minimale snelheid van 6 meter per seconde, omgerekend is dat 21,6 km/u.

De test die Kask heeft ontwikkeld is gebaseerd op wetenschappelijke studies. In de Rotational Impact WG11 Test kijkt men specifiek naar de impact op de menselijke schedel, zodat de test een zo realistisch mogelijke weergave is van een val. Net als bij Mips gaat het uiteindelijk om het opvangen van roterende impact. Want in de praktijk val je nooit alleen maar recht op je hoofd.

Verdeler Carbonbike doet er nog een schepje bovenop met 50% crash replacement

Hoe veilig een helm ook is, na een val is het altijd verstandig om je helm te laten checken en bij schade te vervangen. Want als een helm je hoofd heeft beschermd bij een val is de kans groot dat de helm beschadigd is. In dat geval beschermt de helm je hoofd niet meer optimaal. Kask verdeler Carbonbike staat hier volledig achter en is zelf een crash replacement programma gestart via de dealers. Na een val kan je een nieuwe helm aan schaffen voor de helft van het geld, zodat je weer veilig op weg kan. Met deze 50% korting van Carbonbike willen ze voorkomen dat je met een defecte helm blijft rondfietsen. Je hoofd beschermen staat dan ook bovenaan bij het dragen van een helm.

Ook 20% inruilkorting zonder crash

Ook is er bij dealers een regeling om je wat oudere Kask helm in te ruilen voor een nieuwe Kask helm met 20% korting, zodat je altijd verzekerd ben een veilige helm op je hoofd. Carbonbike is overtuigd van de veiligheid van de Kask helmen en wil alle renners de kans bieden om veilig op pad te gaan. Dus als je je helm tussen de 2 en 5 jaar oud is kan je hem inruilen voor een nieuwe met 20% korting. Voor wielerteams heeft Carbonbike ook een regeling waarbij je met korting een Kask helm voor het hele team kan aanschaffen. Gaaf voor de uitstraling van de team, en veilig.

Meer info vind je op de website van Kask of bij de verdeler van Kask, Carbonbike.

Tags: