Het heeft even geduurd, maar eindelijk was hij er dan aan het begin van dit seizoen: de nieuwe Bontrager XXX fietsschoen. Het topmodel van Bontrager waar je de renners van Team Trek-Segafredo ook mee ziet fietsen. Omdat ik ook al met het vorige model heb gereden, mocht ik deze nieuwe schoenen aan een uitvoerige test onderwerpen.

De schoen is er in het wit met zwarte details, helemaal zwart en wit met blauwe details. Die laatste vind ik het mooist, dus die werd ook bij ons op kantoor afgeleverd. Al vind ik Bontrager over het algemeen een tikkeltje ingetogener qua design, deze schoenen zien er in het echt ook echt strak uit en goed afgewerkt uit.

Goede drukverdeling

De nieuwe schoen is op verschillende punten veranderd. Hij heeft 2 Boa (IP1) sluitingen zonder een klittenbandsluiting bij de neus. De lus van de 2e Boa sluiting neemt dit gedeelte mee. Je kan de schoen hiermee net even beter sluiten zodat de druk overal op je voet naar wens is. Tijdens alle fietskilometers (ook de 100 KM+ ritjes) heb ik ook geen vervelende drukpunten gevoeld. Deze Boa sluiting kan je met tikjes strakker of losser draaien en door de knop uit te trekken is de spanning direct van de draad en kan je de schoen in een keer uit doen.

Vaste tong

De grootste verandering, wat mij betreft, is de tong. Die zit niet meer los, maar is nu een soort flap die aan een kant met een elastiek vast zit zodat je je voet erin kan krijgen. Het elastiek is flexibel genoeg, waardoor je ook met een hogere wreef makkelijk in je schoen komt. Wel gaat het makkelijker wanneer je twee handen gebruikt omdat je het elastiek even moet uitrekken om ruimte te maken voor je voet. Voordeel van deze constructie die je overigens ook ziet bij sommige andere merken is dat je nooit meer het probleem hebt dat de tong tijdens het fietsen langzaam scheef gaat zitten. Al vind ik de losse tong van de vorige versie net even zachter aanvoelen.

Comfort rond de hielcup

Ook de hielcup is vernieuwd en zit nu aan de buitenkant. Hierdoor merk je dat je hiel nog minder kan bewegen in de schoen wat je vooral met klimmen en sprinten merkt. Het anti-slip stukje voor je hiel is niet veranderd, maar werkt nog steeds prima. Ook hebben ze aan extra comfort gewerkt door genoeg padding in de schoen te verwerken zonder dat het een zachte schoen wordt. Die balans hebben ze wat mij betreft uitstekend weten te vinden, er wel vanuit gaande dat dit de echte wedstrijdschoen van Bontrager.

Bij het zien van het materiaal had ik de verwachting dat de schoenen ietwat warm zouden zijn tijdens zomers weer. Het lijkt een soort kunstleer. Maar de ventilatiegaten in zowel de zool als in het bovenmateriaal doen goed hun werk. De ventilatie die ik graag zie bij zulke schoenen. De buitenkant voelt ook als een soort kunstleer. Dit is met een doekje erg makkelijk schoon te houden. Dus ook bij mijn witte versie.

Stijfheidsindex 14/14

De zool is de stijfste die Bontrager heeft. Hij scoort 14 uit 14 van hun eigen stijfheidsindex. Als de profrenners ermee rijden kan je ervan uitgaan dat dat wel goed zit. En in de praktijk voelt de zool ook erg stijf. Staan, sprinten, wat je ook doet, je hebt nergens het gevoel dat de zool iets van flext. Het gewicht is ook prima. Niet extreem licht, maar 271 gram in maat 43. Bij een topmodel hoort ook een topmodel-adviesprijs, namelijk € 349,99. Stevig inderdaad, maar hij kan zeker mee in zijn klasse qua concurrenten. De schoen valt bij mij een half maatje kleiner, maar zelf passen heeft altijd de voorkeur.

Bontrager XXX fietsschoen
Kleur: Wit/blauw (ook in zwart en wit/zwart)
Gemeten gewicht: 271 gram (maat 43)
Adviesprijs: € 349,99
Meer info via Bontrager

Conclusie

De schoen voelt heel direct om je voet en daardoor voel je het contact met je pedalen goed aan. Toch hebben ze er door de padding op verschillende plekken in combinatie met de 2 Boa-sluitingen toch genoeg comfort aan kunnen meegeven voor een wedstrijdschoen. Dat maakt dat je uren in het zadel kan zitten zonder dat je nare drukpunten voelt. Toch weer een verbetering van het ook al fijne vorige model. En dat makkelijke schoonmaken komt goed uit bij witte schoenen in combinatie met het regenachtige seizoen waar we midden in zitten.