“Snel, veel grip, lekbestendig, duurzaam en nog mooi ook.” Dat waren de woorden die Hendrik in april 2017 schreef over de Vittoria Corsa G+ banden. Een half jaar later, in oktober, presenteerde Vittoria de Corsa Control band. Een band die meer grip en een betere lekbestendigheid heeft. In het artikel gaven we al aan dat niet iedereen de positieve mening van Hendrik deelde en ook ik was gematigd positief over de Vittoria Corsa band. Inmiddels heb ik exact 2817 kilometer gereden met de nieuwe Corsa Control banden en ik kan je vast verklappen dat ik mijn mening heb bijgesteld.
Control?
De Corsa Control is eigenlijk de 2.0 versie van Vittoria Corsa zoals we deze eerder getest hebben. De toevoeging Control heeft het te danken aan een betere lekbestendigheid en een vernieuwd profiel dat voor een betere grip moet zorgen. Dit allemaal naar de wens van de renners van Team Lotto-Soudal voor met name de voorjaarsklassiekers. Het loopvlak heeft nog steeds de herkenbare parallel lopende groeven waarbij er nu aan de zijkant een profiel zichtbaar is. Allemaal kleine schuine lijntjes die zigzaggen dwars over de band. Dit is niet de enige optische verandering van de band want hij is nu ook verkrijgbaar in het zwart. Daar waar zijn voorloper verkrijgbaar is met lichtbruine en grijze wangen, zijn de Corsa Control banden ook echt zwart. Het materiaal is gelijk gebleven en ook deze band voelt erg soepel aan.
Ja, Control!
Twee dagen voordat ik vertrek voor The Ride, monteer ik de 28 mm variant van deze banden. Lekker comfortabel en met de wisselende kwaliteit van het wegdek in het buitenland lijkt me dat geen verkeerde keus. Bij het monteren van de band vallen de zwarte wangen van de band op. Het ziet eruit alsof ze geverfd zijn en er zit een lichte glans op. In feite klopt het ook wel van het verven, want het gaat om een karkas van Vittoria’s Corespun materiaal van katoen. Dat is van nature niet zwart zoals rubber. Van een afstandje zie je dit niet waardoor ik het niet heel storend vind. De band moet worden gemonteerd met binnenband, want ze zijn niet tubeless ready.
Zoals ik aangaf heb ik er 2817 km mee gereden waarbij er weinig situaties en ondergronden zijn geweest die ik niet heb bereden met deze band. Klimmen en dalen, toeren en koersen, regen en hoosbuien, strak asfalt, belgisch wegdek en ook nog hier en daar een gravelstrook. Kortom, dat de banden flink wat te verduren hebben gehad moge duidelijk zijn.
Al deze omstandigheden hebben ze probleemloos doorstaan. De 28 mm brede banden zorgen voor een comfortabel gevoel en met ongeveer 4,5 bar in de banden lopen ze lekker soepel. De ideale bandenspanning voor deze band ligt voor een racefietsband, best laag. Tussen de 4 en 6 bar wordt geadviseerd door Vittoria. De bredere band heeft een groter volume, waardoor de bandenspanning minder hoog is. Ter vergelijk: de 25 mm heeft een optimale bandenspanning tussen de 6 en 10 bar. Het compound dat gebruikt is voor het loopvlak is Vittoria’s eigen 4C, eigenlijk een mix van 4 compounds met grafeen.
De grip van de Corsa Control band is goed en dat geeft vertrouwen. Zonder aarzeling stuur ik de bochten in, ook bij hoge snelheden tijdens afdalingen of in koers. Het profiel dat aan de zijkant van het loopvlak zit merk je goed wanneer je er mee in slecht weer rijdt. Bij een nat wegdek en in een regenbui rij je natuurlijk niet volle bak een bocht door, maar ik heb elke bocht met vertrouwen ingestuurd. En dat geeft, zeker bij natte ondergrond, een gevoel dat je de fiets goed onder controle hebt. Hendrik gaf aan dat hij bij de Corsa regelmatig kleine steentjes uit de band haalt en dat is bij de Corsa Control niet anders. Het compound is ook niet veranderd, enkel het profiel. Na een kleine 3000 kilometer is de achterband in het midden behoorlijk versleten en de groeven zijn bijna verdwenen. De band heeft in het midden diverse beschadigingen van steentjes terwijl de zijkant er nog goed uitziet. De band is door de slijtage overigens ook nog 22 gram lichter geworden. De voorband daarentegen lijkt nog geen 500 kilometer oud, terwijl deze toch echt het gelijke aantal aan kilometers heeft gebolt. Het middelste gedeelte van de achterband verraad de leeftijd van de band, die ondanks dat nog steeds goede grip biedt.
Specificaties
Vittoria Corsa Control G+
Adviesprijs: € 59,95
Gewicht: 281 gram (zelf gewogen)
Maat: 700x28c
Breedte: 28 mm (zelf gemeten op velg met 17,5 mm binnenbreedte)
TPI: 320
Verkrijgbaar in 25 mm en 28 mm
Verkrijgbaar met zwarte wang of lichtbruine wang
Pluspunten
+ Soepel
+ Grip
+ Comfortabel
+ Lekbestendigheid
Minpunten
– Niet tubeless ready*
Conclusie
Zoals ik al aangaf in de eerste alinea was ik over de voorloper van deze band gematigd enthousiast. De lekbestendigheid was een verbeterpuntje en dat hebben ze bij de Corsa Control goed aangepakt. Geen enkele lekke band en ondanks enkele beschadigingen heb ik ook afgelopen weken nog probleemloos over gravelstoken gereden. De grip is erg goed, zowel bij droge als natte omstandigheden. De band voelt vertrouwd en doet zijn naam eer aan. Met deze banden heb ik geen enkele keer het gevoel gehad de controle over de fiets kwijt te raken. De brede 28 mm band is erg comfortabel en rolt ook met lage bandenspanning soepel over de weg. De achterband is na een kleine 3000 km aan vervanging toe en daarmee is hij vergelijkbaar met andere banden uit dit segment. Dat de voorband minder hard slijt is normaal en deze zou nog prima een ronde mee kunnen. Volgende stap in de ontwikkeling mag wat mij betreft een tubeless ready* band zijn, dan is de band echt ‘af’ wat mij betreft.
* : Van Vittoria heb ik inmiddels vernomen dat er een TLR (tubeless ready) uitvoering van zowel de Corsa als de Rubino aankomt voor komend seizoen!