Vittoria is al geruime tijd actief in de wereld van fietsbanden en sinds 2014 maken ze ook wielen. Zowel van carbon als aluminium en de laatste twee maanden heb ik rondgereden met een set full carbon Vittoria Qurano 46 disc wielen. Een set wielen dat gebouwd is rondom de eigen Vittoria straight-pull naven die zijn voorzien van het SwitchIT 2-freewheel systeem en centerlock montage voor de schijven. De 46 mm hoge velgen zijn asymmetrisch en zijn opgebouwd uit carbon waar grafeen in zit verwerkt.
Eerder waren de wielen van Vittoria al beschikbaar voor velgremmen voor de racefiets, maar sinds eind vorig jaar zijn de carbon Qurano en aluminium Elusion wielen er ook voor schijfremmen. Een prima reden om ze eens te gaan proberen!
De naaf
De naven die Vittoria gebruikt voor de wielen komen zoals gezegd uit hun eigen fabriek. De achternaaf heeft een ‘oversized’ flens aan de aandrijfzijde van het wiel. Met het SwitchIT 2-freewheel systeem kan je de body zonder gereedschap van de as af trekken. Hiermee kan je in tien seconden een body vervangen, bijvoorbeeld van Shimano naar Campagnolo of van vlakke naar bergcassette. Naast het vervangen of verwisselen van de body is het ook makkelijk voor het onderhoud. Als je de body van de as hebt, zie je aan de binnenkant van de body de tweeëndertig kartels die over de vier palletjes vallen die rondom de as zitten. Aan de linkerkant heeft de naaf een normale hoogte en zit de centerlock bevestiging voor de schijf. De naaf heeft uitwisselbare doppen waardoor je makkelijk kan wisselen tussen 12 mm steekas bevestiging of een snelspanner. Het achterwiel heeft vierentwintig spaken en deze zijn gelijk verdeeld. Door het hoogte verschil van de flens zijn de platte aero spaken aan de aandrijfzijde korter. Het spaakpatroon is aan beide zijden gekruist met een aantal millimeter ruimte tussen de spaken.
Het voorwiel heeft eveneens een straight-pull naaf voor vierentwintig spaken en een centerlock bevestiging. De flens hoogte is aan beide zijden van de naaf gelijk en net als het achterwiel heeft de naaf uitwisselbare doppen. Het voorwiel is hierdoor geschikt voor een steekas van 12 mm of 15 mm. De wielen van deze review hebben zowel voor als achter een 12 mm steekas.
Asymmetrische velgen met grafeen
De Qurano velgen hebben vanwege de schijfrem geen remrand waardoor de decals tot aan de velgrand doorlopen. Het logo van Vittoria staat drie keer afgebeeld op de velg. Een keer in een glanzende grijstint en twee keer glanzend zwart. Op de matzwarte velg valt het logo met grijstint direct op. De glanzend zwarte letters zijn minder opvallend maar wel goed leesbaar. In witte letters staat, ter hoogte van het ventiel, “Qurano 46 disc”. Daarboven in het wit een klein Vittoria logootje die samen de naam van het wiel aanduiden. Op de velg staat ook een afbeelding met daarbij de tekst “Graphene Plus”. Vittoria gebruikt grafeen niet alleen in de banden, maar dus ook in hun velgen. Grafeen is volgens Vittoria het materiaal van de toekomst. De combinatie van carbon en grafeen zorgt voor een sterker materiaal. Hierdoor neemt de stijfheid van de velg toe en kan er in verhouding minder materiaal gebruikt worden. Dit moet zorgen voor een lichte, maar toch stevige set wielen. Het gebruik van grafeen heeft geen zichtbare uitwerking op de wielen.
Wat beter zichtbaar is als je de wielen in je hand hebt, is het gebruik van de asymmetrische velg. De velgen staan 2,5 mm uit het midden. Bij de achtervelg is deze offset aan de kant van de schijfrem om te zorgen voor een betere balans ten opzichte van de aandrijfzijde. Door gebruik van schijfremmen is de naaf minder breed waardoor de hoek van de spaak veranderd. Om te zorgen dat het wiel zoveel mogelijk in balans blijft is deze offset in de velg aangebracht. Indirect zorgt het daardoor ook voor een betere verdeling van de krachten bij het remmen en aanzetten. Het voorwiel heeft deze offset aan de ‘vrije’ kant. Dit om de offset in de flens op te vangen die ontstaat door het gebruik van de schijfrem.
Smoelt goed!
Voordat ik de wielen in de fiets zet zal er eerst een set schijven en cassette moeten worden gemonteerd. Vittoria levert er een set adapters bij zodat je ook ‘6-bolt’ schijven kan monteren op de centerlock naaf. Het monteren hiervan is vrij eenvoudig, echter merk ik bij het vastdraaien dat de lock-ring van Vittoria aan de platte kant is. Hierdoor krijg ik met een dunne bracketsleutel te weinig grip om deze voldoende strak aan te draaien. Een bracketsleutel in de vorm van een cup biedt uitkomst en hiermee kan ik de lock-ring aandraaien tot de aangegeven 30 Nm. Cassette erop en de wielen kunnen de fiets in. En ja, dat ziet er direct goed uit. Persoonlijk vind ik velgen met deze hoogte qua looks het mooist. Mooi in verhouding met mijn ‘niet-al-te-grote’ frame. Mooi vind ik ook dat de decals niet overdreven of schreeuwerig aanwezig zijn, terwijl het wel duidelijk is dat het om wielen van Vittoria gaat. Niet erg ook, want met een set van deze wielen kan je prima gezien worden.
De opmerkingen onderweg geven ook aan dat de wielen opvallen. Veel positieve reacties op wielen die je tot op heden relatief weinig ‘in het wild’ tegenkomt. Looks zijn dus een plus, maar de rij eigenschappen is waar het bij wielen uit dit segment om gaat. En die zijn goed! Het sturen gaat strak en direct en wanneer je gaat staan op de pedalen heb je het gevoel dat je ook daadwerkelijk vooruit gaat. Wanneer ik er mee op slecht wegdek kom beginnen de ventielen te tikken in de velg, maar de wielen geven geen krimp. Dat tikken van de ventielen is een euvel dat veel carbon wielen hebben en dat is met bijvoorbeeld een stukje tape snel te verhelpen.
Voordeel van de schijfremmen is dat ik bij natte weersomstandigheden nog steeds ruim voldoende remkracht heb. Na een rit in de regen hebben de wielen wel een grondige poetsbeurt nodig en als ik de body van het achterwiel haal zie ik dat dit gedeelte van het wiel nog mooi schoon is. Goed om te weten dat vuil geen kans krijgt om door te dringen tot de lagers en het pallen systeem. Om de cassette te reinigen haal ik deze wel even van de body en dan valt me wel op dat de body al lichtjes is ingesleten. Bij het poetsen van de wielen valt de asymmetrische velg me weer op. Als je er mee rijdt zie je dit niet en het is ook niet zo dat het wiel hierdoor opvallend anders reageert dan andere wielen. Het poetsen van de velgen en spaken is zo gepiept, maar de straight-pull naven kosten toch de nodige extra tijd aangezien er veel ruimte tussen zit.
Bij het aanzetten merk je dat het een fractie van een seconde duurt alvorens de body aangrijpt op de pallen. Eenmaal het aangrijpingspunt te pakken merk je weer de stijfheid van de wielen. De stijfheid die ook opvalt bij het sturen. Het voorwiel reageert snel en direct en ook bij stevige wind is het prima rijden met deze wielen. Hoge velgen vangen logischerwijs ook wat meer wind, maar het kost nauwelijks moeite om de fiets bij stevige wind in bedwang te houden.
Specificaties
Vittoria Qurano 46 mm disc wielen
Vittoria straight-pull road disc naaf met SwitchIT freewheel system
Gekruist spaak patroon van 24 spaken per wiel
Asymmetrische carbon velg met Graphene+ technologie
Gemeten binnenbreedte velg: 17 mm
Gemeten buitenbreedte velg: 24 mm
Gemeten gewicht: 1589 gram (excl. cassette, schijven en banden)
Standaard 2 jaar garantie en 1 jaar extra als je de wielen (gratis) registreert
Adviesprijs: € 1890,-
Alle info bij Vittoria
Conclusie
De Vittoria Qurano disc wielen zijn technisch hoogwaardige wielen en daar is de prijs dan ook naar. € 1890,- is een stevige prijs, echter krijg je daarvoor wel een set wielen waar Vittoria veel nieuwe technieken in heeft toegepast. Niet al die technieken zijn zichtbaar. De rij-eigenschappen zijn ook niet zichtbaar, maar die voel je wel en die zijn uitstekend. Door het gebruik van de asymmetrische velg weet Vittoria de wielen toch goed uit te balanceren waardoor de kans op spaakbreuk of ander materiaalpech verder wordt beperkt. De combinatie van deze velg en de straigh-pull naven met rechte spaken zorgen voor een stijf wiel met direct stuurgedrag. Je voelt tijdens het rijden natuurlijk niet dat er grafeen in het carbon is verwerkt, maar het draagt wel bij aan het geheel. Op de weegschaal is het totale gewicht van de kale wielset 1589 gram en dat is netjes voor een set disc-wielen met 46 mm hoge velgen.
Dankzij het SwitchIT freewheel systeem haal je zonder gereedschap de body (met of zonder cassette) van het achterwiel. Onderhoud gaat hierdoor snel en makkelijk. De afdichting is goed en na 1500+ km in verschillende weersomstandigheden is er nog geen vuil in de body gekomen. De aangrijping van de pallen op de body mag naar mijn smaak iets directer. Daarnaast zou een hardere legering van de body ervoor kunnen zorgen dat de cassette er iets minder snel in ‘vreet’. De straight-pull naven zijn goed en ogen mooi, maar met poetsen is het een uitdaging om elk hoekje goed schoon te krijgen. Een tandenborstel biedt uitkomst, maar tijdrovend is het wel. De meegeleverde lock-ring voor het monteren van de schijven is erg plat. Dit geeft een strakke look.
Die laatste paar aandachtspunten nemen niet weg dat de Qurano 46 Disc een strakke wielset is met zeer goede rij eigenschappen. Ondanks dat Vittoria zich pas vier jaar bezig houdt met het bouwen van wielen, lijkt het erop alsof ze al hier al veel langer ervaring mee hebben.
WINACTIE – VIP kaarten voor de Hammer Series komend weekend in Limburg!
Geen wielset helaas, sorry, maar wel een mooie ervaring, namelijk VIP kaarten voor Hammer series komend weekend! Een spectaculair en vernieuwend wielerevent met o.a. Tom Dumoulin, Greg Van Avermaet, Richie Porte, Simon Gerrans, John Degenkolb, Robert Gesink.
Voor 2x twee personen:
- Op de vrijdag (Climb) óf zaterdag (Sprint) meerijden in een Service Course wagens van Vittoria!
- toegang tot het VIP programma en dorp die dag
Lang niet slecht dachten wij. Prima besteding van je weekend toch? En als je al kaarten had dan is het alsnog een erg leuke upgrade. Zowel voor de vrijdag (Climb) als de zaterdag (Sprint) mogen we 1x 2 kaarten weggeven, dus je hoeft er niet alleen naartoe. Het programma begint ’s middags en loopt tot het begin van de avond.
Hoe doe je mee: laat in een reactie op dit bericht op het blog of op Facebook weten met welke banden je momenteel rijdt op je racefiets en hoe dat bevalt.
De winnaars worden willekeurig gekozen uit alle reacties. Geef dan ook meteen je voorkeur voor de vrijdag of de zaterdag, dan kunnen we daar rekening mee houden als nodig. Je hebt tot woensdag om 14.00 uur maken we de winnaars bekend.