Je hebt het nieuw dichte achterwiel van Specialized al kunnen zien tijdens de afgelopen Tour de France of al eerder want er werd al met de prototypes gereden sinds 2017. Mocht je het niet zijn opgevallen: hierbij wat foto’s van de Roval 321 zoals het wiel officieel heet.

Het wiel is van carbon en is er voor schijfremmen of voor velgremmen. Het wiel is gemaakt voor clincher banden. De velg heeft een binnenbreedte van 19 mm en een buitenbreedte van 27,3 mm. De naaf is een DT Swiss 240. De body maakt gebruik van CeramicSpeed lagers. De velgremversie weegt 1000 gram en de schijfremversie weegt 15 gram meer.

Ontwikkeling
Tijdens de ontwikkeling hebben ze gebruik gemaakt van 3D-prints van prototypes. Hiermee hebben ze steeds kunnen testen om te komen tot het wiel zoals die hier op de foto’s staat. De linkerkant van het wiel loop licht bol om het zo aero mogelijk te maken. De rechterkant is richting het midden vlakker om ruimte te maken voor de verschillende cassettes en derailleurs. Helemaal in het midden bij de naaf is het wiel weer breder voor extra stijfheid. Bij de overgang naar de band is de velg wat breder zodat de luchtstroom daar zo soepel mogelijk langs beweegt. Richting het midden is het gedeelte vlakker om ruimte te maken voor de verschillende cassettes en deraileurs. Helemaal in het midden bij de naaf is het wiel weer breder voor extra stijfheid.

Cijfertjes
Het verschil met een Roval CLX 64 wiel is over 40 km (in een uur) 8 seconden. Dit is getest bij rustige weersomstandigheden. Hoe meer wind hoe meer het verschil zal zijn. Alleen zal het met een windkracht 8 niet heel fijn zijn om met een dicht wiel te rijden. Het gewicht van 1000 gram is minder dan het gewicht van de Zipp Super 9 en de Hed Jet Disc. De prijs van het wiel in zowel schrijfrem- als velgremversie is € 2199,90.

Meer informatie bij Specialized.