Het is misschien even stil, maar de discussie rondom schijfremmen is lang niet voorbij. Tune is vóór en helpt een handje.

Voor de gemiddelde wielertoerist staat het gebruik van schijfremmen niet sterk ter discussie. Natuurlijk zijn er voor- en tegenstanders, maar in het profpeloton is de inzet anders. En ook daar zijn de meningen verdeeld. Voor de UCI is elke verandering spannend en de introductie van de schijfrem bij de profs maakt dat maar eens te meer duidelijk. Eén van de voornaamste argumenten die ze daarbij aanvoeren heeft betrekking op de veiligheid: de schijfremmen zijn te scherp, te warm, te gevaarlijk. Een mening die niet iedereen is toebedeeld, maar het is wel de – voorlopige – showstopper geweest.

Het Duitse Tune, altijd al goed geweest in specialistisch werk als het gaat om fietsonderdelen, heeft iets bedacht waardoor bijna alle issues met betrekking tot de veiligheid in één keer van tafel geveegd kunnen worden: de Disc Sheath, of vrij vertaald de schijfremhoes. Het is eigenlijk meer een kapje die de naar buitengericht helft van beide schijfremmen omsluit waardoor de schijven niet meer direct in contact komen met renners. Hier op de foto’s gaat het nog om een wit 3D geprint prototype, maar uiteindelijk zal het om carbon gaan. Misschien heb je zoiets al wel eens gezien bij de MotoGP waar de motoren soms ook zo’n kapje over de schijf hebben. De reden voor deze kap is niet als bescherming maar om de schijfremmen warm te houden (maar dat is iets voor een ander blog).

De Disc Sheath is eenvoudig te monteren aan de remklauwen. Hiervoor moet wel eerst een ringetje tussen de remklauw en het frame zodat er voldoende ruimte is. Vooralsnog gaat het alleen om een uitvoering voor 160mm schijfremmen. De gaten die je ziet zijn enerzijds voor het besparen van gewicht, maar ook ten behoeve van de luchtstroom met het oog op aerodynamica en de koeling van de schijven.

We zien de fietsen liever zonder extra kapjes, maar vooralsnog vinden we dat Tune hiermee een aardige tussenoplossing heeft gevonden. Met een zwarte carbonnen uitvoering zal het geheel steviger en stijver worden, maar zal het visueel gezien de schijfrem nóg wat aanweziger maken op het gehele plaatje van de fiets. En wat natuurlijk ook belanglijk is om je te realiseren, is dat bij deze oplossing je vooral anderen ermee beschermt. Dus eigenlijk moet het Nee-kamp het Ja-kamp zien te overtuigen om deze Disc Sheaths te gaan gebruiken en dan is iedereen blij.

tune.de