We hadden hem al voorbij laten komen, het Cadex Race stuur. We laten niet zomaar elk nieuw stuur onze revue passeren, maar deze verdient wel wat aandacht. De fabricage is anders en daarmee het gewicht en ja, ook de prijs is wat anders dan we gewend zijn.

Cadex is een high-end componentenmerk van Giant. Daar hebben we al vaker wat van in handen gehad en we zijn er ook al vaker van onder indruk geweest. Zoals het Cadex Boost zadel en de Cadex 42 Disc wielset. Het zijn onderdelen die enerzijds opvallen door hun lage gewicht, maar juist ook door hun prestaties. Alleen maar een laag gewicht is ook niet alles.

cadex race stuur

Een stuur is net zo persoonlijk als je zadel

Net zoals niet elk zadel bij je past, zal je ook met een stuur de één prefereren boven de andere. Het verschil zal hem niet zozeer in het sturen zelf zitten, als wel in het vasthouden. Handen zijn dus eigenlijk net zo kieskeurig als je achterwerk, hoe raar dat ook klinkt.

Bij een stuur kijk ik altijd eerst naar de afmetingen. Waar het vroeger eigenlijk alleen om de breedte ging, zijn tegenwoordig ook de reach en de drop afmetingen om in de gaten te houden. Bij dit stuur van 420 mm breed gaat het om respectievelijk 72 mm en 125 mm. Voor beide maten moet je het stuur van de zijkant bekijken. Reach staat voor de afstand van het midden van de bovenkant tot verste naar voren gelegen punt van de bocht. Drop wil zeggen van het midden van de bovenkant tot laagste punt van de bocht (altijd op het midden van de ‘buis’ gemeten). Het 380 mm brede stuur, de kleinste maat die ze hebben, heeft met 68 en 120 mm een kortere reach en drop.

cadex race stuur

Het is met deze afmeting op basis van reach en drop wat je noemt een compact stuur. Persoonlijk vind ik dat altijd prettig omdat ik niet heel lenig ben in mijn onderrug. Een compact stuur als deze maakt het voor mij makkelijker om in de beugels te rijden zonder dat ik mijn stuurpen iets hoger hoef te zetten om het comfortabel te houden. Die hou ik altijd het liefst dicht bij het frame, ook om esthetische redenen. Een korte reach en drop hebben ook als voordeel dat het wisselen van handpositie iets makkelijker gaat, het zit allemaal wat dichter bij elkaar.

Het stuur is overigens niet overal helemaal rond. De achterkant, dan bedoel ik het gedeelte naar de renner toe, is ietsje afgevlakt voor je handen en duimen en de beugels zijn ellips van vorm zodat je hand er mooi omheen past in die positie. Ergonomisch dus, zoals dat heet.

Extreem laag gewicht

Eén van de speerpunten van het Cadex Race stuur, en eigenlijk van bijna alle Cadex producten, is natuurlijk het lage gewicht. Het extreem lage gewicht, mag ik wel zeggen, want probeer maar een stuur met een vergelijkbaar gewicht en prijs te vinden bij de directe concurrentie. Eigenlijk alleen relatief kleine specialisten als Schmolke en MCFK maken sturen van deze orde. Het kan dan zelfs nog iets lichter en daarmee nog iets duurder. Het geeft in ieder geval aan dat Cadex zich met dit stuur in de buitencategorie begeeft, en dat is ook precies wat ze nastreven.

cadex race stuur

Terug naar dat lage gewicht. Ik lees 159 gram af op het weegschaaltje. Dat het licht is voelde ik natuurlijk al meteen toen ik het vast had. Nu zijn racesturen over het algemeen niet direct bijzonder zwaar te noemen. Door de ronde buizen kunnen de wanden bij zowel aluminium als carbon vrij dun blijven, maar de ondergrens ligt bij gangbare sturen toch wel bij 200 gram. Met aluminium haal je dit al niet en bij carbon zal de prijs omhoog schieten zodra je hierbij in de buurt komt. Als we stellen dat dit stuur 100 gram lichter is dan een gemiddeld carbon stuur dan win je bij een fiets van 7 kg 1,4% aan gewicht. Zat je fiets al onder de 7 kg, dan stijgt dat percentage natuurlijk en een beetje weight weenie zal hiermee verguld zijn.

Veelal wordt een racestuur samengesteld uit 3 stukken, te weten 2 bochten en de rechte bovenkant die met elkaar verlijmd worden. Het Cadex Race stuur is uit één stuk gemaakt waardoor er geen verbindingsstukken meer zijn. Een ‘one-piece’ techniek die is ontwikkeld door het team van Cadex. Klinkt logisch dat dit gewicht scheelt. Daarbij draagt het ook bij aan de stijfheid van het stuur, laten ze weten.

Kleine compromissen

Mindere puntjes van dit stuur zijn esthetisch en functioneel van aard. Niet iedereen zal over deze punten struikelen, maar toch vielen ze mij op. Ten eerste de naam. Het gaat om het Cadex Race stuur. Daar is niets mis mee en vooral duidelijk, ook omdat er de Cadex AR is, een gravelstuur. Het enige is dat deze naam Race ook pontificaal vermeld staat op het stuur. Het komt mij een beetje overbodig over, om het zo te zeggen. Natuurlijk is het een racestuur. Daar had ik dan liever Cadex zien staan geloof ik. Als je kijkt naar onderstaande foto dan links Cadex en rechts het logo. Het viel mij op, maar het zou mij niet weerhouden van een aankoop.

Een ander punt, maar dan van functionele aard, is het feit dat het stuur geen gaten heeft om hydraulische leidingen binnendoor te voeren. Navraag bij Cadex leert dat hier bewust voor gekozen is. Er zou extra carbon gebruikt moeten worden om het gebied rond de gaten te versterken en dat zou weer ten koste gaan van dat lage gewicht en hoge stijfheid. Het stuur is wel compatible met de Di2 Junction Box aan het einde van de stuurbocht. Heb je een fiets en stuurpen waarbij je de kabels volledig binnendoor kan voeren, dan is dit niet het stuur voor jou. Aan de andere kant bespaar je jezelf of je lokale fietsenmaker heel wat hoofdpijn met het onderhoud.

cadex race stuur

Details

Cadex Race stuur

Adviesprijs: € 349,-
Gemeten gewicht: 159 gram (42 cm)
Breedte: 420 mm
Reach: 72 mm
Drop: 120 mm
Alle info bij Cadex Cycling

Eerste indruk

Ik ga er nog meer mee fietsen voor een volledige review, maar een eerste indruk is ook belangrijk, al zegt het natuurlijk nog niet alles. Het gewicht van het stuur is zeer indrukwekkend. Als je het vasthoudt merk je dat heel goed. Zodra het stuur op je fiets zit merk je dat verschil in gewicht ten opzichte van je oude stuur in eerste instantie minder goed. Logisch, het wordt opgenomen in het geheel van je fiets. Het stuur oogt wat betreft vorm vrij traditioneel en rond, maar is op specifieke plaatsen ergonomisch gevormd en ligt lekker in de hand. Een goede eerste indruk dus, en ik ga er nog een aantal weken mee fietsen om een complete indruk te krijgen. Later meer dus!

Tags:

Comments are closed.