Jumbo-Visma begint het seizoen ook met nieuwe helm. Lazer heeft namelijk een opvolger voor hun Bullet, en wel de Bullet 2.0.

Zo op het oog zijn de verschillen maar moeilijk te ontdekken, maar ze zijn er wel degelijk. De toevoeging van ‘2.0’ in de naam is daarom ook een goede keuze. De bestaande Bullet is nog altijd de basis, maar de 2.0 kan je zien als een verbeterde en verfijnde versie daarvan. De essentie van de helm is volgens Lazer hetzelfde: om zo snel mogelijk te zijn. Een aerohelm dus, maar dat verraadt de vormgeving al.

7 Watt aero winst
Een van de kenmerken van de Bullet is het Airslide systeem. Dit systeem over het midden van de helm kan je tijdens het fietsen naar wens openen en sluiten om op die manier de ventilatie te beïnvloeden. Gesloten is beter voor de aerodynamica, open is beter voor de ventilatie. Voor het beste aerodynamische resultaat kan het Airslide systeem ook nog worden vervangen door een geheel gesloten kap. Dat zie je in de foto hierboven bij Robert Gesink. Deze gesloten kap wordt standaard meegeleverd. Lazer geeft aan dat ten opzichte van de hun Z1 helm deze configuratie je meer dan 7 Watt oplevert bij een snelheid 58,68 km/u. Overigens heeft de Bullet 2.0 naast de Airslide nog 8 ventilatieopeningen.

Lazer liet de Bullet 2.0 debuteren tijdens de Down Under Classic waar naast Jumbo-Visma ook Team Sunweb met de helm reed om het 100-jarig bestaan van Lazer luister bij te zetten. Daarvoor was er een speciale uitvoering van de helm, zoals je op de foto’s kan zien.

Meer koeling dan de Z1
Naast de Airslide draagt ook de achterkant bij aan de ventilatie door het Venturi-effect te creëren. Kort gezegd wordt hierdoor voor extra luchtversnelling gezorgd wat zowel de ventilatie als het comfort ten goede komt. Volgens Lazer is het thermisch warmteverlies 11% beter ten opzichte van de oorspronkelijk Bullet en ten opzichte van de Z1 4%. Dat zou je in eerste instantie niet zeggen als je de Z1 en de Bullet 2.0 naast elkaar ziet. Maar metingen hebben dit aangetoond. Aan de binnenzijde is er een nieuwe luchtkanalisatiesysteem, zoals dat zo mooi heet, toegepast voor een betere luchtstroom en verdeling in de helm.

De helm heeft een magnetisch lenssysteem. Er wordt standaard ook een lens meegeleverd die het gezicht omsluit en naast tegen de zon ook moet beschermen tegen vuil en dergelijke. De lens kan je ook achterop de helm kwijt voor als je deze even niet wilt gebruiken.

Ook het Advanced Turnfit Systeem is opnieuw ontworpen. De voorhoofdband moet nauwsluitend en toch comfortabel zijn. Achterop het systeem, bij de draaiknop, is een LED-achterlicht geïntegreerd. Hetzelfde is het geval bij de prijsstelling. De MIPS-uitvoering is namelijk slechts € 20,- duurder dan de niet-MIPS helm. Een beperkte meerprijs voor extra bescherming van je hoofd.

Gewicht
Coen reed afgelopen jaar The Ride met de Bullet en zijn ervaringen ermee zijn te lezen in zijn review. Daaruit kwamen positieve, maar ook kritische punten naar voren. Een daarvan was dat het gewicht aan de hoge kant was. Zijn helm in maat M van destijds was 366 gram. Dat is zwaarder dan sommige andere aerohelmen in dit segment. Lazer geeft een gewicht voor de Bullet 2.0 op van 375 gram in maat S. Nog iets zwaarder dus. Lazer geeft hierbij aan dat de nadruk bij de helm echt op snelheid en koeling lag en dat ging in dit geval een beetje ten kostte van het gewicht. De klimmende ‘weight weenie’ zal er niet vrolijk van worden, maar die paar gram is natuurlijk ook zo weer ergens terugverdiend.

Specificaties
Lazer Bullet 2.0
Maten: S, M en L
Gewicht: 375 gram (maat S)
Adviesprijs: € 259,99 (zonder MIPS) en € 279,99 (met MIPS)
meer info via Lazer