In 2017 was Dylan Groenewegen er het snelste mee op de Champs-Élysées en ook afgelopen zomer wist hij er in de Tour de France twee massasprints te mee winnen. Ik heb het dan over de Lazer Bullet aerohelm waarmee hij, naast drie tour-etappes, al vele overwinningen heeft behaalt. Sinds juni heb ik vele kilometers gemaakt met deze helm en met name het rijden van The Ride was een goeie test.

De Lazer Bullet
De helm werd in 2017 officieel gepresenteerd en zoals we destijds al schreven is de Lazer Bullet ontwikkeld met hulp van o.a. Andre Greipel. Tests in de windtunnel geven aan dat je met deze helm tussen de 7 en 16 watt winst kan boeken ten opzichte van de Lazer Z1 helm.

De helm die ik test is de mat-zwarte uitvoering waarbij de letters en logo’s glanzend zwart zijn. Omdat ik er in eerste instantie in de zomer mee ga fietsen wissel ik de dichte Air Slide kap bovenop de helm voor de open variant. Deze heeft dezelfde honingraat structuur als de Air Slide aan de voorkant van de helm. Onder de voorste Air Slide zitten vier chromen kleppen die je open of dicht kan schuiven, afhankelijk van je persoonlijke voorkeur. Open biedt meer ventilatie doordat lucht makkelijk kan instromen en dicht is het meest aerodynamisch. Lazer geeft zelf aan dat deze helm de perfecte combinatie is tussen aerodynamica en ventilatie.

Naast het Air Slide systeem heeft de zijkant van de helm drie grote ventilatie gaten en aan de achterkant zijn er vier gaten waardoor de lucht weer naar buiten kan. Het verstellen van de helm gaat met het ATS systeem. Advanced Turnfit System: waarbij je door aan de knop te draaien de omtrek van de helm kan aanpassen. Daarnaast kan je dit ook nog in hoogte verstellen.

Koel
Wanneer ik de helm de eerste keer opzet voelt het alsof hij heel ver over m’n hoofd valt. Aan de achterkant loopt de helm ver door en voor mijn gevoel zit ook het ATS systeem erg laag. Dit wil overigens niet zeggen dat dit verkeerd is. Sterker nog, het geeft een gevoel dat de helm goed aansluit en je hoofd goed beschermt zonder dat dit vervelend zit. IJdel als ik ben werp ik even een blik in de spiegel en qua looks van de helm zit het wel goed!

Tijdens het fietsen merk je dat de ventilatie goed werkt. Frisse lucht stroomt via de voorkant door de helm. Wanneer de weg omhoog loopt en de rijwind afneemt is de ventilatie uiteraard wat minder, maar ondanks dat heb ik niet het idee dat mijn hoofd de warmte niet kwijt kan. De ventilatie gaten aan de zijkant bieden veel ruimte tussen je hoofd en de schaal van de helm.

Vooraf was ik een beetje huiverig voor de combinatie van een aerohelm in het hooggebergte, maar dit is goed meegevallen. In de afdaling is er natuurlijk veel rijwind en met open Air Slide suist dit lekker door de helm. Wanneer ik deze Air Slide dicht doe, is dit aanzienlijk minder maar is de helm dus wel aerodynamischer. Het dichtschuiven van de Air Slide is op zichzelf eenvoudig maar kost wat moeite. Met de ene hand houdt ik de helm vast zodat ik met de andere de Air Slide dicht kan schuiven. Dit betekent dus dat ik met beide handen het stuur moet loslaten. De voorste ventilatiegaten, naast de Air Slide, bieden ruimte om de bril in te steken.

Air Slide open
Air Slide dicht

De helm geeft een veilig gevoel, maar bij het opzetten valt me ook op dat hij best zwaar is. De weegschaal geeft 366 gram aan en dat is fors. Aerohelmen zijn door de meer gesloten constructie zwaarder dan helmen met een open constructie. De Lazer is ongeveer 100 gram zwaarder dan andere aerohelmen uit het topsegment. Voor snelheid in een sprint zal dit gewicht geen nadelige gevolgen hebben, maar wanneer je een berg op rijdt speelt gewicht wel een rol. De binnenkant van de helm is voorzien van anti-bacteriële X-static padding. Deze zorgt voor comfort en ondanks veel zweet en flinke regenbuien ruikt het nog steeds fris.

Specificaties
Lazer Bullet helm
Getest in maat M (55 – 59 cm) Ook verkrijgbaar in maat S (52 – 59 cm) en maat L (59 – 61 cm)
Gewicht: 366 gram
Prijs: € 249,-

Pluspunten
+ Air Slide systeem
+ Ventilatie
+ Looks

Minpunten
– Gewicht
– Air Slide gaat stroef

Conclusie
Na het opzetten van de Lazer Bullet helm heb je echt het gevoel dat je een degelijke en stevige helm op hebt. Hij valt ver over je hoofd, zit lekker en met het ATS systeem is hij simpel en goed af te stellen. De ventilatie is erg goed voor een aerohelm waardoor klimmen met deze helm geen problemen oplevert. Het gewicht is daarbij wel een nadeel en daar valt denk ik nog wat winst te behalen voor Lazer. Het Air Slide systeem is een slimme toevoeging waardoor je de keuze hebt uit een heel aerodynamische helm of een helm die meer ventileert. Het open en dichtschuiven van de Air Slide gaat stroef en je moet er twee handen voor gebruiken. Over smaak valt te twisten, maar wat mij betreft zijn de looks, zeker in de mat-zwarte kleurstelling, erg goed.

Tags: