Net als de voorgaande jaren hebben we een overzicht gemaakt van de machines waarmee de profs dit seizoen gaan koersen. Met de start van de Tour Down Under is het ook weer tijd om de materialen eens wat beter te gaan bekijken. Het meest opvallende voor dit seizoen is eigenlijk dat er geen verschuivingen zijn geweest qua frame-leveranciers. De teams die we dit jaar in de ProTour zijn de fietsfabrikanten trouw gebleven. Doordat het aantal ProTour teams voor dit seizoen is uitgedund missen we wel een tweetal merken ten opzichte van vorig jaar. Door de fusie tussen Cannondale en Garmin-Sharp zullen we dit jaar helaas geen Cervelo fietsen meer tegenkomen in ProTour koersen. Daarnaast zullen we de fietsen van Colnago minder vaak tegen komen nu Europcar een Pro-Continental ploeg is geworden (in de Tour zullen we ze in elk geval wel zien, die Wild-Card hebben ze reeds binnen).
Veel teams houden het bij ‘het oude’. De fietsen zijn dan wel allemaal de 2015 modellen en de kleurenschema’s zullen gebaseerd zijn op de nieuwe kleding. Maar bij Lotto-Jumbo is er eigenlijk niets veranderd; de Bianchi Oltre X2 heeft alleen een andere kleur, maar er wordt nog steeds geschakeld met Shimano Dura-Ace en het vermogen wordt gemeten met Pioneer.
Giant-Alpecin kent zo ook wat betreft de fiets geen veranderingen behalve het feit dat de SRM is ingeruild voor de vermogensmeters van Pioneer. De sprinttrein zal veelal rijden op de Giant Propel, waar overige koersen worden gereden op een Giant TCR Advanced.
Het aantal ploegen dat met Campa schakelt is gelijk gebleven; Astana, Lotto-Soudal en Movistar. De hoeveelheid ploegen die Shimano op de fietsen hebben gemonteerd is echter toegenomen. Anders gezegd, er is nog maar een ploeg die met SRAM schakelt nl. AG2R. Waar dat vorig jaar nog Tinkoff, Omega-pharma-quickstep en Cannondale waren, zien we nu dat deze alle drie zijn overgestapt op Shimano. Gek genoeg hebben ze dan allen wel gekozen voor een andere crank dan de bijbehorende crank van Shimano. Zou het te maken hebben met het achterblijven van het elektronische schakelen dat ploegen geen SRAM meer kiezen? En ja; ze zijn er wel mee bezig, maar lopen inmiddels wel een jaar of twee/drie achter op de concurrentie al zijn ze nu weer druk aan het testen bij AG2R met hun draadloze elektronische groep. Naast de overstap van Tinkoff en (tegenwoordig) Ettix-Quickstep naar Shimano, hebben ze ook de wielen leverancier ZIPP aan de kant geschoven. Beide ploegen rijden nu met de wielen van Specialized nl. Roval.
De mannen van Movistar en FDJ zullen dit jaar een nieuw (aero) model rijden ten opzichte van vorig jaar. Movistar rijdt op de Canyon Aeroad CF SLX (deze had team Katusha afgelopen seizoen ook al tot hun beschikking) en FDJ zal gaan rijden op de zeer fraaie Lapierre Aircode.
De kans dat we lopende het seizoen nieuwe/andere fietsen tegen zullen komen is erg groot. Zo zullen de sprinters van Ettix-Quickstep wellicht weer op de Specialized Venge gaan rijden, in plaats van de reguliere Tarmac. Daarnaast zullen de meeste ploegen tijdens de klassiekers kiezen voor een comfortabelere fiets. Bijvoorbeeld de Cannondale Synapse, Giant Defy, Bianchi Infinito CV, Trek Domane, Specialized Roubaix en de Ridley Fenix.
Helaas waren we niet bij de Tour Down Under, waar elk jaar de eerste foto’s van alle fietsen worden gemaakt in een mooi zonnetje. Dus wij moesten het doen met de foto’s die sommige teams op hun sites hadden geplaatst.
Mocht je alle fietsen willen zien in een mooi zonnetje:
Pelotonmagazine en CyclingTips