De RENNKOMPRESSOR is vorig jaar na 57 jaar helemaal vernieuwd en is er nog een digitaal topmodel boven komen te staan; de RENNKOMPRESSOR NXT DIGI. Wij pompen er al een tijdje mee en hieronder lees je onze ervaring! Het was geen makkelijke opdracht om de RENNKOMPRESSOR op te volgen als topmodel van de fietspompen van SKS Germany, want hij is toch een soort legende in fietspompenland. In in de loop van de tijd zijn de veranderingen minimaal geweest want waarom zou je zo’n icoon, want dat is het, veranderen?

Maar moderne tijden brengen andere wensen met zich mee en zo ook in de fietspompwereld. Digitale manometers, grotere volume banden en nieuwe technieken hebben ervoor gezorgd dat deze RENNKOMPRESSOR NXT werd geboren. Hij is er in twee uitvoeringen. Eentje met een digitale manometer en eentje met een grote analoge manometer. Op kantoor gebruiken we nu de DIGI-versie. Overigens is de klassieke RENNKOMPRESSOR ook nog steeds beschikbaar. Jaarlijks worden daar nog steeds zo’n 25.000 exemplaren van verkocht.

Net zoals vroeger 

Met dit model fietspomp wil SKS Germany de retrostijl van de eerste vloerpompen samenbrengen met de techniek van nu. Als eerste valt op dat de pomp niet meer oranje is maar chic grijs, met witte letters. De oranje huiskleur van SKS Germany is op deze pomp niet terug te vinden. Het handvat is nog steeds van hout maar van beukenhout in dito lichte kleur. Hij ziet er daardoor al meteen lekker modern uit.

Als je deze NXT naast de klassieke RENNKOMPRESSOR zet, zie je meteen dat hij een stuk groter is geworden. Met een hoogte van 73 cm is hij 8 cm hoger geworden en de pompbuis is ook dikker dan die van z’n voorganger. Behalve het houten handvat is de buis en het onderstel van metaal. Hij voelt mede daardoor ook erg robuust. Hij weegt 2,02 kg. Dat is iets lichter dan de klassieke RENNKOMPRESSOR.

De slang van de pomp is 120 cm en aan het einde zit de Multivalve Easy pompkop. Daarmee is hij geschikt voor presta, dunlop en schrader ventielen. Zoals we inmiddels wel gewend zijn bij SKS-Germany zijn de losse onderdelen na te bestellen. Mocht een rubbertje versleten zijn, of de pompkop aan vervanging toe is, hoef je niet meteen een hele nieuwe pomp aan te schaffen. Een stukje duurzaamheid van de Duitse fabrikant.

Doorontwikkelen

De RENNKOMPRESSOR NXT Digi is gebaseerd de oorspronkelijke RENNKOMPRESSOR, aangevuld met de nieuwste pomptechnologie van SKS Germany. Zoals we ook bij de SKS AIR-X-PLORER DIGI 10.0 vloerpomp zagen, is ook de RENNKOMPRESSOR NXT Digi uitgerust met een digitale manometer. Dit maakt het precies aflezen van de bandendruk erg makkelijk en duidelijk. Door het oplichtende scherm kun je ook als het donkerder is, goed de druk zien, tot twee cijfers achter de komma. Wat nieuw is aan deze pomp is de hogere stalen buis die zou moeten zorgen voor extra pompvolume volgens SKS Germany. Het handvat van de pomp is te demonteren zonder gereedschap en de pootjes zijn net als bij de oude versie inklapbaar. Ideaal dus voor als hij mee op reis moet.

In de praktijk

Na 10 jaar pompen met de ‘oldschool’ RENNKOMPRESSOR, ben ik benieuwd hoe groot het verschil is met deze nieuwe versie. Het valt natuurlijk meteen op dat hij niet meer oranje is. Dat valt toch wat minder op als hij in de hoek van de schuur staat. De pompkop werkt heel eenvoudig en met het heveltje klem je deze op het ventiel. De slang van de pomp is 120 cm en dat is best lang, maar erg handig. Je hoeft niet heel dichtbij je fiets te staan, en je hebt altijd voldoende lengte om bij het ventiel te komen.

Als ik een 25 mm band tot zeven bar wil oppompen kost dat 35 slagen met deze pomp. Vergeleken met de oranje RENNKOMPRESSOR is dit 8 slagen minder, want daarbij had ik 43 slagen nodig om tot zeven bar te komen. De langere buis van de pomp is ideaal, want je kan met één slag meer lucht in de band pompen. De pomp is zelfs zo lang dat ik met mijn 1,76 m, de pomp niet maximaal omhoog hoef te halen.

Als je begint met pompen begint de digitale manometer vanzelf op te lopen naar de bandendruk zoals die in de band zit. De oranje cijfers, die je ook in het donker goed kan aflezen, geven tot twee decimalen aan hoeveel bar er in de band zit. Als je nog een keer op de knop drukt switcht deze naar psi, waarbij er één decimaal achter de komma zichtbaar is. Het aflezen is heel handig, want gaat sneller dan het aflezen van een anologe manometer, omdat je dan goed moet kijken of het pijltje bij de juiste cijfers staat. De grote digitale cijfers geven in één oogopslag aan hoe hard je band is en dat is gewoon veel makkelijker. Daarnaast valt van het schermpje ook nog af te lezen wat de status is van de batterijen. De manometer moet je met een knopje aanzetten, maar hij gaat wel vanzelf uit wanneer je klaar bent met pompen.

De inklapbare pootjes van de pomp hebben niet een heel groot oppervlakte. Je kan prima met één voet erop pompen, maar met twee voeten staat het wat steviger. Het rubber om de voet zorgt ervoor dat hij niet gaat schuiven en niet krast. Het houten handvat is ergonomisch vormgegeven en dat ligt lekker in de hand, ook als je meer kracht gaat zetten om de band nog harder op te pompen. De pomp kan volgens de beschrijving tot 16 bar. Bij het testen kwamen we tot de 11 bar daarna is de weerstand erg groot, en dat is wat ons betreft ook meer dan genoeg voor een raceband. En zeker nu de bandbreedte de laatste jaren breder wordt, is zo’n hoge bandenspanning helemaal niet meer nodig.

Specificaties 

SKS Germany RENNKOMPRESSOR NXT DIGI
Kleur: grijs met wit
Hoogte: 73 cm
Lengte slang: 120 cm
Maximale druk: 16 bar / 230 PSI
Geschikt voor: presta, dunlop en schräder ventielen
Materiaal cilinderbuis: metaal
Materiaal voet: metaal
Materiaal handgrepen: beukenhout 
Adviesprijs: € 119,99

Conclusie 

De nieuwe SKS Germany RENNKOMPRESSOR is wat betreft de kleur even wennen, die een stuk chiquer is geworden. Stiekem mis ik toch ook wel de opvallend oranje kleur, maar dat doet natuurlijk niets af aan de kwaliteit. Het is net als zijn voorganger trouwens een erg fijne en goede pomp. De pomp kost € 119,99 en dat is best een stevige prijs voor een pomp, al is ook deze pomp zo robuust dat je hier je hele fiets carrière mee uit de voeten kan. Door de lange buis kan je de band snel oppompen en met de digitale meter lees je de druk snel en nauwkeurig af. Vooral tijdens het veldrijden en gravelen vind ik dat echt een heel groot pluspunt, aangezien ik daarbij tot op tienden nauwkeurig mijn banden oppomp. De pompkop sluit goed aan waardoor er geen valse lucht ontsnapt, ook niet als je boven de 10 bar pompt. De slang is 120 cm lang en dat werkt prettig. De inklapbare voet is dankzij het rubber stroef, al kan het een beetje wiebelig voelen als je er met maar één voet op gaat staan.

via SKS Germany