Het zal weinig mensen ontgaan zijn dat komende zaterdag de Tour de France start. Is het niet om het sportieve aspect, dan wel om het gedoe rondom de viervoudig winnaar Froome. Maar daar gaan wij het dus niet over hebben. Dit jaar is het Grand Depart, de eerste drie etappes, in de Vendée. Te beginnen met een rit in lijn vanaf het eiland Noirmoutier-en-L’île.

Grand Depart – Eerste, tweede en derde etappe
De verbindingsweg van het eiland met het vaste land is de beruchte Passage du Gois. Een weg die bij vloed onder water komt te staan en bij eb het wegdek hierdoor gevaarlijk glad kan zijn. In 1999 werd deze Passage du Gois voor het eerst opgenomen in de Tour en was direct spectaculair. Een grote valpartij zorgde destijds voor veel achterstand bij veel klassementsrenners. Overigens is dit de vierde keer dat deze weg is opgenomen in het parcours waarvan de laatste twee keer alle renners zonder kleerscheuren aan de overkant zijn geraakt. Laten we hopen dat dat dit jaar ook gebeurd. Totaal is de eerste etappe 187,5 km waarbij ze de eerste helft langs de kust rijden om vervolgens door het bosrijke gebied van de Vendée te finishen in Fontenay-le-Comte. Na 173 kilometer zal er worden gesprint om de bolletjestrui. Klinkt gek, maar met een 4e categorie klim van 4% en 700 meter lang vermoed ik dat er geen pure klimmer als eerste op de top zal zijn. De finish zal waarschijnlijk een massasprint zijn waarbij Dylan Groenewegen al heeft aangegeven een gooi naar het geel te willen doen. Daarbij zal hij zeker niet de enige zijn en naast alle sprinttreinen zullen ook de klassementsmannen hun trein op de rails zetten om geen tijd te verliezen op de eerste dag. Ik ga er vanuit dat het een hectische finale zal worden.

De tweede dag zal starten in Mouilleron-Saint-Germain waar er na 28 km punten liggen voor de bolletjestrui. Wederom een erg korte en relatief vlakke klim waarbij de klimmers pur sang zich nog niet zullen tonen. Na 182,5 km zullen het wederom de sprinttreinen zijn die de laatste kilometers zullen domineren.

Dat beeld zal op dag drie wel anders zijn, tijdens de ploegentijdrit over 35,5 km. Hier zullen de eerste echte tijdsverschillen wellicht worden gemaakt en ook zal duidelijk worden welke klassementsrenners een sterke ploeg aan de start hebben staan. Het glooiende parcours start en finisht in Cholet.

Vierde tot en met de negende etappe
Na de Grand Depart zullen de renners in de vierde etappe een perfecte sprint finish voorgeschoteld krijgen. Op 4 km is de laatste rotonde waarnaar de weg kaarsrecht naar de streep in Sarzeau gaat. De dagen daarna zullen de sprinters het wat lastiger krijgen, en trekt het peloton door de heuvels van Bretagne. De klimmen zijn met 2 tot 3 kilometer gecategoriseerd als derde of vierde categorie klimmen en de finish van etappe vijf ligt in Quimper na een klim van een ongeveer een kilometer. De dag erna heeft een minder grillig verloop, maar is nog steeds heuvelachtig met een pittige slotklim op de Mûr de Bretagne. Twee kilometer met stijgingspercentages tot 10% maakt dat dit een klim is waar de klassiekerrenners hun kans kunnen grijpen.

Etappe zeven en acht zullen weer twee etappes zijn waar de sprinters kunnen zegevieren. Etappe zeven is met 231 km de langste van deze rond. Twee etappes die door het glooiende landschap van Noord-Frankrijk gaan. De kenmerkende beelden met lange rechte wegen, gele velden en hoogstwaarschijnlijk hoge temperaturen. De dag erna zal hoogstwaarschijnlijk voor het nodige spektakel zorgen, als de renners richting Roubaix rijden. Roubaix betekent kasseien. Met 156 km geen erg lange etappe al zal het voor velen niet snel genoeg voorbij kunnen zijn. Maar liefst 15 kasseistroken krijgen de renners voorgeschoteld en ik ben erg benieuwd hoe de klassementsrenners hier mee om gaan. Veel stroken zullen bekend zijn uit de voorjaarsklassiekers, maar dat geldt niet voor alle stroken. Mons-en-Pévèle is de enige vijf-sterren strook uit de voorjaarsklassiekers die in deze etappe zit. Echter zal hij hier geen vijf sterren krijgen, aangezien hij in deze vorm nog geen kilometer lang is. Dit in tegenstelling tot de drie kilometer zoals hij in de route van Parijs-Roubaix zit. Neemt niet weg dat er bijna 22 kilometer aan kasseien in deze etappe zit en dat zal voor veel niet-klassiekerrenners een pittige opgave worden. Een mooie kans voor bijvoorbeeld Niki Terpstra om voor eigen kans te gaan in deze rit. De finish is dan wel in Roubaix, maar deze zal niet in het bekende Vélodrome zijn. De dag na de kasseienrit door Noord-Frankrijk is de eerste rustdag. Dit zal voor velen een welkome rustdag zijn na het dokkeren over de kasseien.

De Nederlandse Berg – Tiende, elfde en twaalfde etappe
Naast bijkomen, staat de rustdag in het teken van een lange verplaatsing van Roubaix naar Annecy vanwaar etappe de tiende etappe zal vertrekken. Drie etappes door de Franse Alpen te beginnen met een etappe van 158 km over drie klimmen van de eerste categorie en een buitencategorie klim. De Montée du Plateau des Glières is het vernoemen waard vanwege het gemiddelde stijgingspercentage van 10% over 6 km. Daarbij zijn de laatste 1,5 km onverhard en daarmee lijkt het erop dat de parcoursbouwer met een schuin oog naar de Giro heeft gekeken. Overigens ligt deze klim al vrij vroeg in de etappe, al hebben we in de Giro ook kunnen zien dat dat geen reden hoeft te zijn om niet te gaan demarreren. De dag erna staan er wederom vier zware klimmen op het programma over een afstand van ‘slechts’ 108 km. Twee klimmen van de buitencategorie, gevolgd door een klim van de tweede categorie brengt ze bij de voet van de slotklim. Een eerste categorie klim van een kleine 18 km tot de meet. Donderdag 19 juli is de dag met een Nederlands tintje want de Alpe d’Huez zal vandaag de slotklim zijn. De twaalfde etappe stuurt de renners vanuit Bourg-Saint-Maurice over een aantal klimmen van de buitencategorie. Tussen deze reuzen komen de renners naar zo’n 83 km boven op de Lacets de Montvernier. Met 3,4 km een korte, maar schitterende klim met maar liefst zeventien haarspeldbochten en een stijgingspercentage van gemiddeld 8,2%. Na 159 km arriveren de renners in Bourg d’Oisans waar de slotklim start.

Dertiende, veertiende en vijftiende etappe
Na drie dagen in het hooggebergte zal etappe 13 waarschijnlijk voor de sprinters of de ontsnapping zijn. Het lijkt een ideale etappe voor de vroege vlucht, al hebben we de laatste jaren nog maar weinig vluchters als eerste de streep zien halen. Een aantal kleine knikjes, met name in het begin van de etappe, die naar mijn idee niet zwaar genoeg zijn om sprinters te lossen uit het peloton. De veertiende etappe heeft een vlakke aanloop maar dit zal gaandeweg de etappe veranderen in een bergetappe. Geen echt hooggebergte, maar meer het middelgebergte met klimmen uit de tweede en derde categorie. De finish is op een ‘muur’ in Mende. De Côte de la Croux Neuve is ongeveer 4,5 km lang waarvan de eerste 3 km met meer dan 10% stijgt. Het middelgebergte zal ook het decor zijn van de vijftiende etappe waarbij de meet is getrokken na een afdaling van ruim 35 kilometer. Een etappe waarbij de sprinters waarschijnlijk niet in het peloton over de bergen zullen geraken dus biedt dit kansen voor de vluchters of rappe mannen die de bergen wel goed kunnen verteren. De dag nadien zal in elk geval de tweede rustdag zijn.

De derde week –  Zestiende etappe
De beruchte derde week zal beginnen met een pittige etappe van 218 km. Een vlakke aanloop met in het tweede deel een drietal bergen van eerste en tweede categorie. Hierbij passeren de renners de eerste (en enige) keer de landsgrens, in dit geval de grens met Spanje. In Spanje beklimmen de renners de Col du Portillon om vervolgens af te dalen richting het Franse Bagnères-de-Luchon. Wellicht dat dit een etappe wordt waarin renners zich gaan sparen voor de dag nadien want dat wordt, als het aan de organisatie ligt, een spektakel.

De alternatieve zeventiende etappe
De zeventiende etappe gaat over slechts 65 km met daarin drie beklimmingen. Totaal zo’n 38 klimkilometers waarbij er zal worden gestart op volgorde van het klassement. De eerste twintig renners van het klassement starten vooraan. De tweede groep zal bestaan uit renners van plek 21 tot en met 40 enzovoorts. De laatste groepen zullen wat groter zijn van omvang zodat er in totaal vijf groepen met renners zullen zijn. Wat de afstand tussen de verschillende groepen zal zijn is mij niet helemaal bekend, maar het kan wel voor een verrassend koersverloop gaan zorgen. Vaak staan de knechten ver in het klassement, waardoor de kopmannen misschien wel vanaf het begin van de etappe al geïsoleerd zitten. En wat te denken van de sprinters die over het algemeen ergens rond plek 150 staan? Zij zullen goed moeten rekenen die dag, want een korte etappe betekent ook weinig marge voor de tijdslimiet.

Achttiende, negentiende en twintigste etappe
De sprinters die op dag 18 nog in koers zijn kunnen in elk geval de dag erna weer volop in actie komen in de vlakke etappe naar Pau. Wel een etappe waarbij de laatste kilometers nerveus kunnen worden door de vele verkeersobstakels. Etappe 19 en 20 zijn de etappes waar de klassementsrenners nog een laatste kans hebben om wat aan het klassement te doen. De negentiende etappe is een bergrit die begint met in de aanloop twee klimmetjes van de vierde categorie. Vanaf de tweede klim blijven ze op een plateau rijden die overgaat in de beklimming van de Col d’Aspin. Aansluitend volgen er nog een klim van tweede categorie en een tweetal buitencategorie klimmen. De finish ligt na 200,5 km in het dal, nadat de renners de Col d’Aubisque zijn afgedaald. De voorlaatste etappe is de eerste en enige individuele tijdrit die er in deze Tour zit. Een tijdrit die op geen moment vlak is met als uitschieter zelfs een klimmetje van 10%. Daarmee lijkt het wel een mooi profiel voor Tom Dumoulin, die aangeeft dit soort tijdritten goed te kunnen.

Champs Elysées
Zondag 29 juli is de laatste dag van deze Tour de France en traditiegetrouw eindigt dit in een massasprint op de Champs Elysées. Een etappe die start in Houilles en na 116 km eindigt in hartje Parijs. Na zo’n 55 km komen de renners Parijs binnengereden en zal het bekende plaatselijke rondje langs de Arc de Triomphe totaal negen keer worden gereden. Een rondje van 6,5 km waarbij er na een totale afstand van 116 km wordt gesprint op de kasseien van de Champs Elysées. Kan Dylan Groenewegen hier zijn stunt van afgelopen jaar herhalen?

Tour de France 2018 LIVE op TV
De Tour van 2018 wordt dagelijks live uitgezonden op NOS, Sporza en Eurosport. Daarnaast zijn er in de avonduren weer de bekende talkshows als de Avondetappe (NOS), Vive le Vélo, niet tijdens de hele tour (VRT) en Tour du Jour (RTL7). Mocht je geen tv bij de hand hebben kan je via diverse livestreams van eerder genoemde tv-aanbieders de wedstrijd volgen via je smartphone of tablet.

Meer info via Le Tour