Wij hebben Pim Heemskerk geïnterviewd. Hij is een van de mechaniekers van Team Sunweb. Wij waren blij dat hij tussen de voorbereidingen van Parijs-Nice nog tijd voor ons kon maken. We waren benieuwd wat hij nou zo leuk vindt aan zijn vak en hoe een dag eruit ziet voor hem in de koers.

Waarom heb je gekozen voor het vak mechanieker?
Het is begonnen doordat ik zelf actief was op de fiets en ik wilde dat mijn materiaal altijd goed voor elkaar was. Na een aantal jaar heb ik de keuze gemaakt om mij meer te gaan concentreren op mijn werk, omdat het fietsen op een hoog niveau voor mij te hoog gegrepen was. Inmiddels was ik al bezig met een opleiding als fietstechnicus, en werd ik door verenigingen benaderd om als mecanicien mee te gaan naar een aantal koersen.

“Bij een eendaagse wedstrijd komt bijna net zoveel voorbereiding kijken als bij een meerdaagse koers”

Wat was jouw werkervaring voordat je aan de slag ging bij Sunweb?
Voor mijn opleiding fietstechnicus moest ik werken in fietsenwinkels, hier begon ik op mijn 17e jaar al mee. Naast doordeweeks in de werkplaats/winkel te werken ging ik in het weekend mee met verenigingen naar wedstrijden als mecanicien. Na verloop van tijd kreeg ik steeds meer vrienden en contacten in de wielerwereld en kon ik aan de slag bij SEG Racing Academy, wel combineerde ik dit nog steeds met het werken in een fietsenwinkel. Vanuit daar heb ik na 1,5 jaar de overstap kunnen maken naar toen nog team Giant-Alpecin om er mijn fulltime-baan van te maken.

Met welke wedstrijden ga je graag mee als mechanieker van Sunweb?
Persoonlijk ga ik graag naar meerdaagse wedstrijden. Dit komt doordat je in een dagelijks ritme komt en je bent ook veel in koers. Ook komt er bij een eendaagse wedstrijd bijna net zoveel voorbereiding kijken als bij een meerdaagse koers terwijl je dan maar 1 dag in koers bent.

Heb je in jouw eerste jaren een blunder gemaakt als mechanieker die je nu nooit meer zou maken?
Goede vraag, ik zou nu niet zo snel een echt blunder kunnen herinneren. Wel zou ik in een heel aantal situaties anders hebben gehandeld, maar dat is omdat ik op dit moment meer ervaring heb en niet specifiek omdat het fout was. Zo stel ik nu bijvoorbeeld de snelspanners van de reserve wielen af die we gebruiken in de koers. Het voordeel ervan is dat we nu precies weten hoever we de snelspanner moeten draaien. In het begin had ik er nooit aan gedacht maar inmiddels is het een must om dit soort dingen voorbereid te hebben.

“Een meerdaagse wedstrijd zijn we vaak met drie mechaniekers”

Er komen steeds nieuwe technische onderdelen op een racefiets, maakt dat jouw vak moeilijker of makkelijker?
De techniek op de fiets gaat inderdaad steeds een stukje verder. Het maakt het werk voor mij uitdagender maar niet moeilijker of makkelijker. Dit omdat we cursussen krijgen over het materiaal voordat we er mee gaan werken. Op deze manier leren we alle nieuwe in en outs van het materiaal. Wel mis je een stukje ervaring dat je nog moet opdoen, maar dit vind ik juist het leukste aan het vak.

Binnen een bedrijf zijn er vaak rangordes/taken, is ook binnen Sunweb een rangorde voor mechaniekers?
Binnen het team is er onder de mechaniekers niet bepaald een rangorde, wel zijn er mechaniekers met verschillende taken. In bijvoorbeeld een meerdaagse wedstrijd zijn we vaak met drie mechaniekers. In meerdaagse wedstrijden hebben we vaak 2 auto’s met materiaal in koers en is er in elke auto een mecanicien aanwezig.

De derde mecanicien gaat dan met de vrachtwagen al naar het volgende hotel om daar alles voor te bereiden voor de avond zodat we snel de fietsen kunnen wassen en zo nodig te controleren/repareren. Deze rol draait vaak elke dag door. Dus iedereen heeft elke dag een andere taak. Wel is één van deze drie mechaniciens dan de hele meerdaagse het aanspreekpunt en verantwoordelijk voor de communicatie. Bij een eendaagse wedstrijd werkt dit vaak hetzelfde, maar dan zijn we met één auto/mechanicien in koers en dus we gaan dan met twee mecaniciens naar de wedstrijd.

Heb je inspraak op het materiaal waarmee de renners in de wedstrijd gaan rijden of bepalen de renners het zelf?
We hebben bij het team een expert die is gespecialiseerd in al het materiaal wat beschikbaar is voor het team. Ik kan misschien kennis hebben van materiaal maar ik weet niet wat er beschikbaar is vanuit fabrikanten. Deze expert kan dus in samenspraak met de fabrikant keuzes maken voor de renners om hun te voorzien van het beste materiaal. Uiteraard komt er nog wel een stukje vrije keuze in voor. Als een renner in een vlakke etappe bijvoorbeeld toch graag met de lagere wielen rijdt in plaats van de hoge aerodynamische wielen kan dit. Als de renner vraagt naar mijn mening kan ik hem natuurlijk altijd advies geven.

“Tijdens de koers ben ik druk met alle drie de radio’s”

Help je mee met de ontwikkeling van het nieuw materiaal waar de ploeg mee gaat rijden?
Ik help niet direct mee aan ontwikkeling van nieuw materiaal. Wij moeten zorgen dat we gedurende het jaar zoveel mogelijk feedback verzamelen zodat de experts op de hoogte zijn van alle mogelijke problemen. Alleen dan kan hij de juiste keuzes maken. Dus indirect helpen we hier weer wel aan mee.

Hoe ziet een gebruikelijke dag voor jou als mechanieker eruit in een grote ronde?
Na het gezamenlijke ontbijt gaat de vrachtwagen open en beginnen we met het klaarmaken van de auto’s. Alle fietsen en wielen worden op de dakrek gezet nadat de banden zijn opgepompt en we zorgen dat we al het juiste materiaal in de auto bij de hand hebben (gereedschap, reserveonderdelen, pomp enz.). Als dit klaar is en we hebben nog even tijd dan helpen we de derde mechanieker, die met de vrachtwagen naar het volgende hotel moet, door alle koffers in te laden en water/stroom los te koppelen. Hierna vertrekken we met alle auto’s en de bus naar de start. Hier checken we de bandenspanning nog 1x, kalibreren we de powermeters en zorgen we dat alles er netjes bij staat. Tijdens de koers ben ik druk met alle drie de radio’s (1 koersradio, 1 voor communicatie met de renners en 1 voor communicatie tussen alle auto’s van het team), bidons en eventueel lekke banden en alle andere problemen. Al zijn dat er hopelijk nooit veel. Na de finish gaan we zo snel mogelijk door naar het volgende hotel waar we beginnen met het wassen van alle fietsen en we controleren/repareren de fietsen zo nodig. Alle auto’s weer opruimen en ook deze worden allemaal gewassen. Hierna snel even douchen en eten waarna nog een korte meeting volgt met alle info voor de volgende dag.

“Elke renner heeft dus tussen de 6 en 9 fietsen tot zijn beschikking”

Welke renner is vaak kritisch over zijn materiaal?
Er zijn meerdere renners die kritisch zijn op hun materiaal. Vaak zijn het wel de renners waar druk op staat omdat ze moeten presteren en dus wat zenuwachtig worden voor een wedstrijd. Vaak komen ze dan met vragen net voor de start zoals een beetje extra olie op de ketting, of toch het balhoofd nog even nakijken. Als ze eenmaal gestart zijn nemen de zenuwen af en horen we er niets meer van.

Hoeveel fietsen heeft een Sunweb renner tot zijn beschikking?
Dit verschilt per type renner. Elke renner van ons World Tour team heeft drie wedstrijdfietsen, één trainingsfiets, één tijdrit trainingsfiets en één wedstrijd tijdritfiets. Belangrijke renners die een Grand-Tour rijden of andere belangrijke tijdritten gepland hebben beschikken ook nog over een reserve tijdritfiets. De renners die in het voorjaar de klassiekers rijden hebben ook nog twee speciale klassieke fietsen voor bijvoorbeeld Parijs-Roubaix. Elke renner heeft dus tussen de 6 en 9 fietsen tot zijn beschikking.

“De meeste renners rijden standaard 53/39 met een 11/28t cassette”

Welk verzet is gebruikelijk voor een bergetappe?
Dit is persoonlijk voor een renner. We hebben standaard tot 34T voorblad en 30T cassette bij ons. Als we weten dat er een hele steile klim in zit dan nemen we ook nog 32T cassettes mee met speciale derailleurs met een langere kooi.

Welk verzet is gebruikelijk voor een vlakke etappe?
De meeste renners rijden standaard 53/39 met een 11/28t cassette. Veel sprinters rijden echter met een 54t voorblad en een aantal klimmers weer standaard met een 36t voorblad.

“De ketting vervangen we veel eerder dan gebruikelijk”

Welke renner rijdt met het zwaarste verzet rond in een tijdrit en met welk verzet rijdt die dan?
Ook dit is weer een persoonlijke keuze en hangt uiteraard sterk af van het parcours. Ik weet zo niet echt een renner te noemen die altijd met een heel zwaar verzet rijdt. Wel zijn het vaak de sprinters en renners met wat meer macht die wat zwaarder rijden dan de klimmers. Standaard hebben we voor een tijdrit tot 58 tands voorbladen bij ons. Dus er zijn opties genoeg.

Welke onderdelen worden regelmatig vervangen uit voorzorg voor een wedstrijd?
Ik denk dat we de ketting en remblokken toch wel het snelste vervangen op een fiets. Vooral de ketting vervangen we veel eerder dan gebruikelijk. Dit omdat we heel veel wielen hebben met verschillende cassettes. Vooral de cassettes slijten erg snel in als je te lang doorrijdt met een versleten ketting. Om de wielen netjes en uitwisselbaar te houden met alle fietsen vervangen we de kettingen dus redelijk snel.
We meten de ketting vaak nog op met een slijtage meter. Als deze er net aan of nog net niet doorheen valt dan vervangen we de ketting al. In grote rondes doen we het vaak elke rustdag. Het ligt er wel aan hoeveel km er door de weeks gereden is. Vooral de eerste week is altijd lang omdat je dan 2 weekenden hebt dus dan willen we de ketting nog wel eens eerder vervangen.

Heb je simpele tips voor onderhoud die toerfietsers vaak vergeten?
Onderhoud is het makkelijkste als je het regelmatig bijhoudt. Het gaat dan vooral om de aandrijving. Als je deze regelmatig ontvet en opnieuw in de juiste olie zet gaat alles het langste mee en ziet het er altijd tiptop uit.

Heb je tips aan toerfietsers die hun fiets willen upgraden zonder veel geld kwijt te zijn aan dure onderdelen?
Een fiets ziet er altijd heel anders uit als hij netjes is schoongemaakt en goed onderhouden. Ook doet een nieuw fris stuurlint vaak al heel wat aan de looks.