Officieel is de nieuwe Lazer Aerohelm die de naam Bullet heeft gekregen tijdens de Tour de France gepresenteerd. Wij hadden hem eerder al eens mogen bekijken maar toen waren er nog geen specificaties bekend. Nu wel.

De helm is als basis een aerohelm maar ze hebben ook tijdens het ontwerp op het comfort gelet. Om ervoor te zorgen dat er toch genoeg ventilatie is, heeft Lazer een manier bedacht die Air Slide heet. Als je op de foto’s kijkt, is dit de ventilatieopening aan de voorkant die je open of dicht kan zetten. Zo kan je zelf kiezen of je meer aerodynamisch voordeel wil en dus minder ventilatie of dat je meer ventilatie wil en iets minder aerodynamisch voordeel. Erg handig omdat je je tijdens een etappe in de Tour kunt voorstellen dat je tijdens het grootste gedeelte met lekker veel ventilatie wil rijden, maar tijdens de sprint net dat extra beetje aero wil hebben. Wil je echt alleen maar het maximale aerodynamische voordeel uit de helm, dan kan je de Air Slide kap gebruiken die de opening helemaal afdicht. Deze wordt met de helm meegeleverd. De helm is er met en zonder het extra beschermende MIPS systeem. Ook is de helm geschikt voor het Lifebeam systeem waarmee je je hartslag kan meten.

Meten is weten
Na metingen geeft Lazer aan dat de winst van de Bullet vergeleken met de Z1 (ook van Lazer) 7 Watt is bij 45 km/u maar dat dit tijdens een sprint kan oplopen tot 10 Watt. Als je de Bullet gebruikt met de vaste Air Slide kap dan win je nog eens 5 tot 6 Watt meer.

De sprinter van Lotto Soudal, Andre Greipel, is tijdens de ontwikkeling betrokken geweest en heeft zijn bevindingen gegeven met als resultaat de helm zoals die nu wordt gepresenteerd. Naast Lotto Soudal mogen de renners van Lotto Jumbo ook kiezen voor de Aero helm. Je hebt hem al op het hoofd kunnen zien van Groenewegen en Greipel tijdens de sprint.

De gegevens van de Lazer Bullet
Gewicht: 315 gram (maat S)
Prijs: € 249,- (€ 279,- met MIPS)
Kleuren: diverse kleuren
Beschikbaar vanaf oktober 2017
Meer info bij Bikegear.cc

Tags: