Voor deze test hebben we 2 wielen van FastForward (FFWD) naast elkaar gezet. De F4R-c en de F6R-c met de FFWD eigen naven.

Wat is nou het verschil tussen de 4 cm hoge (38 m, om precies te zijn) en de 6 cm hoge (58 mm om precies te zijn) wielen, behalve de hoogte natuurlijk. FFWD was zo vriendelijk om ons beide sets op te sturen zodat wij kilometers met beide konden maken.

Goed begin is het halve werk
De 2 dozen met de wielen werden netjes door de pakketbezorger afgeleverd. Altijd leuk om pakketjes te openen. De wielen zitten netjes verpakt in FFWD wielhoezen. Net als bij autoliefhebbers dat hebben bij mooie velgen, zijn de wielen van de fiets vaak de kers op de slagroom voor wielerliefhebbers. Snel de velgen voorzien van banden. Gewone draadbanden passen er op deze wielen, wil je met tubes gaan rijden dan moet je niet deze maar de tubes versie hebben. De Sram cassette monteren op het achterwiel en de wielen in onze testfiets (Gir’s G-max) zetten. Omdat de wielen een aluminium rand hebben, kunnen we de gewone remblokjes gebruiken, lekker handig. We begonnen met de F6R.

Tik tik tik
Wat direct opvalt is de lekkere zwaar klinkende tikjes van de achternaaf (wanneer het achterwiel ronddraait terwijl de ketting stil staat). Dat geluid geeft me altijd een prettig gevoel. Het eerste tochtje ging Noord Holland in. Het waait er altijd lekker hard zodat we de wielen ook echt in harde wind konden testen. De wielen zijn lekker stijf door het carbon. Dit valt vooral op tijdens een 35km/u + bochtje over wat slecht liggende klinkers… Ik stuiterde bijna de bocht uit. De wielen rollen heerlijk door. Vooral met hoge snelheden op rechte stukken heb je profijt van de hoge wielen.

Windstoten
Fietsen met de hoge wielen (F6R) en harde windstoten gaan niet lekker samen. Bij normale wind geen probleem maar wanneer er windstoten zijn of de wind tegen de storm aan zit merk je dat voornamelijk aan je voorwiel. Die zwabbert af en toe wat. Je wordt echt niet van de fiets geblazen maar wanneer je in iemands wiel zit (of er schuin naast) dan is zo’n zwabber niet echt relaxed.

“Coole fiets”
Leuke bijkomstigheid van de hoge wielen van FFWD is dat het je fiets een stuk mooier maakt. En dat vinden niet alleen kenners, maar ook niet-kenners. Het is echt opvallend hoe vaak tijdens de verschillende ritjes mensen commentaar geven op de fiets/wielen. “Zohoo nieuwe fiets” tot “gave wielen” En dat doet een fietser altijd goed 🙂 Dat komt natuurlijk doordat de wielen van FFWD overal te zien zijn en mensen bij het zien dus een “hey-moment” hebben. De wielen zijn te zien bij Team Vacansoleil DCM, maar ook overal rond de wereld (zie hun facebookpagina).

Dan de F4R-c
Deze wielen zijn iets minder hoog en wegen iets minder. Het scheelt 200 gram met de F6R-c.  1635 gram voor de F4R-c en 1835 gram voor de F6R-c.  De minder hoge wielen fietsen ook heel erg lekker en rollen ook goed door. Toch de bocht met klinkers nog maar eens genomen, deze keer iets gecontroleerder en ondanks dat de wielen erg stijf zijn, gaat het een fractie minder schokkerig dan met de hoge versie. Ook van de harde wind heb je iets minder last dan met de hoge wielen. Had ik niet verwacht maar grappig is dat er met deze wielen toch minder vaak complimenten werden gegeven…

De prijs
De prijs voor beide sets is gelijk, namelijk € 1198,- De geteste wielen zijn uitgevoerd met een FFWD naaf maar je kan natuurlijk nog upgraden naar de bekende ceramische DT Swiss 180 naaf maar dan gaat de prijs wel stevig omhoog. Dan komt de set op € 1898,-

Voordelen F6R-c:

  • fiets net even strakker (vooral fijn bij gladde wegen)
  • veel complimenten

Voordelen F4R-c:

  • iets meer comfort en minder last bij wind
  • iets lichter

Conclusie:
Zou ik uberhaubt wielen van FFWD willen na deze test: Jazeker!!! Maar welke van de 2 zou ik kiezen… Het is een lastige keus. Dat de F6R-c gevoeliger is bij harde windstoten vind ik een beetje zenuwachtig rijden. Waarom dan niet de F4R-c die ook heerlijk rijden en nog lichter zijn ook? Eerlijk is eerlijk… het gaat ook om de uitstraling en dat heeft de F6R-c nou eenmaal meer. Ik heb daardoor nog een tijdje gereden met achter een F6R-c en voor de lagere F4R-c. Dat is eigenlijk “best of both”. Je hebt minder last van windstoten omdat je voorwiel daar meer last van heeft dan je achterwiel, en je hebt toch de leuke reacties. Mochten ze deze combi voor dezelfde prijs aanbieden als de normale setprijs (UPDATE: de combi kost net zoveel als de normale set) dan zou dit onze keus zijn (zie bovenstaande foto…), anders gaan we toch voor de F4R-c, heerlijke wielen maar net even comfortabeler.

En voor de liefhebbers hieronder wat fotootjes en een video met het mooie klikgeluid 🙂

 

Dank aan FFWD voor het lenen van de wielen.

Gerelateerd

Tags: