De Lazer helmen zie je regelmatig in het wild. Ook op tv kom je ze tegen bij Team Lotto Belisol. Daar rijden de renners met het nieuwe topmodel: de Lazer Z1. Het doel van deze helm was om de lichtste Lazer helm te maken die ook gewoon nog lekker zit en veilig is.  De vraag is; is dat nou gelukt?

De helm heeft 31 ventilatiegaten en ziet er strak uit. Licht is de helm zeker. In maat M geeft onze weegschaal 222 gram aan. Dit is dan wel zonder aerokap en zonnebril. Maar een zonnebril is toch nooit onderdeel van een helm, hoor ik jullie denken. Bij deze Lazer Z1 dus wel. Je kan er een magnetische zonnebril erbij bestellen. Deze heeft kortere pootjes dan een normale bril, omdat ze vast blijven zitten aan het magneetje dat aan de riempjes van de helm zit. Zo heb je geen last van strakke pootjes die boven je oren drukken. De bril komt met 3 verschillende glazen: transparant, geel en een mooie oliekleur (zie foto) Dat vraagt om een testrit!

De fit van de helm is echt om over naar huis te schrijven. Sommige helmen staan meer op je hoofd maar deze helm valt over je hoofd heen. Door het spansysteem dat werkt met draadjes zoals bij de Boa-schoensluitingen, wordt je hele hoofd omsloten met de helm. Nergens te strak, nergens te los. Echt top!

Zijn er dan ook wat negatieve punten te vinden? Dan moet je wel even zoeken. Er zit geen insectennetje bij (iets wat je bij steeds meer helmen ziet). En de bril die met magneetjes aan je straps zit. Het negatieve is niet de bril. Die blijft prima zitten, zelfs bij hobbels en drempels. Ook is de bril makkelijk op te zetten (verrassend goed zelfs) Je hoeft niet lang te zoeken naar de mageneetjes maar het gaat eigenlijk automatisch wanneer je je bril opzet. Klik, en vast. Maar als je de bril wilt afzetten? Waar laat je hem dan?  Je kan hem door de korte pootjes niet op je hoofd zetten. Op onze helm zaten aan de achterkant geen magneetjes zodat je de bril aan de achterkant van je helm kan bevestigen, maar deze magneetjes zitten aan wel aan de Z1 in de winkels. Dus dat is wel handig wanneer je tijdens het fietsen regelmatig je bril even in je helm wilt steken. Er is wel een optie om de bril zonder helm te gebruiken, er zitten bij de bril namelijk ook langere pootjes, maar dan moet je de pootjes even wisselen.

Eigenlijk zijn na wat kritisch kijken dit de enige “minpunten” die er te vinden zijn. De Z1 is niet voor niks het topmodel van Lazer. De aerokap die je er los bij moet kopen, maakt de helm aerodynamisch. Deze kap zit strak op de helm en valt er niet zomaar af. In de praktijk gebruik ik de kap eigenlijk niet, tenzij het regent. (maar dat geld voor alle helmen met zo’n aero optie).

De prijs van een Lazer Z1 is 250 euro.  De M1 brillenset is er vanaf 110 euro.

Conclusie
We kunnen kort zijn. De helm zit heerlijk! Hij zit echt om je hoofd. Drukt nergens te hard. Het strakke design moet je mooi vinden. Wij denken dat het wel goed gelukt is van Lazer. Duidelijk een topmodel. Enige echte puntje is dat wanneer je de M1 magneetbril erbij koopt je pootjes moet wisselen om hem zonder helm te gebruiken. (dus tijdens andere sporten). Kijk nog even vandaag tijdens de Tour bij Lotto Belisol. Sommige renners rijden ook met de magneetbril.

Lazer via Wolvenberg

De foto’s (de eerste is met aerokap):

lazer-aerokap lazer-magneetbril2 lazer-magneetbril lazer-z1-magneetbril lazer-z1-achterkant

 

Met dank aan Bikeparts4u.nl voor het ter beschikking stellen van de weegschaal!

Tags: