Precies op het moment dat het boek, De Ronde van Boogerd, uitkwam kreeg Michael Boogerd van de UCI te horen kreeg dat hij alsnog voor 2 jaar is geschorst. Dit wordt in het laatste hoofdstuk dan ook maar eventjes aangestipt.

Het boek gaat ook over Boogerd voor deze schorsing. Het laat hem zien van twee kanten, de eerste tijdens de gesprekken die Filemon met hem had in zijn huis in België en de tweede wanneer Filemon hem volgt als ploegleider in actie tijdens de wedstrijden die Team Roompot reed. Dat is een leuke wisseling waardoor je Boogerd privé een beetje gaat begrijpen maar ook professioneel.

Dit boek leest gewoon heel erg lekker weg. Filemon heeft een prettige manier van schrijven en we kunnen ons hem ook goed voorstellen tijdens de gesprekken die in het boek worden beschreven. Ook laat Filemon geen onderwerp liggen en vraagt over allerlei privé onderwerpen, maar ook over de bekende doping. Oké, heel erg kritisch doorvragen wordt er niet gedaan, wat ook logisch is als je nog een aantal interviews gepland hebt met de renner. Als wielerliefhebber zijn de stukken over Boogerd als ploegleider ook erg interessant omdat het als het ware een kijkje geeft in de keuken van het wielrennen.

Na het lezen is het wat mij betreft wel lastig om een mening over Boogerd zelf te vormen. Is hij nou zielig of is hij hypocriet? Misschien wel beide een beetje. Zonder doel in zijn leven, komt hij wat moedeloos over, maar heeft hij wel een doel, dan gaat hij er 100% voor. Typerend hiervoor is zijn antwoord tijdens de ploegenprestatie op de vraag of hij niet ziek was dat ze niet Nederlands kampioen zijn geworden; “Wat had ik anders in Ahoy moeten roepen? Dat we geen Nederlands kampioen wilden worden?”. Ook is hij tegen doping voor de huidige renners omdat er volgens hem te winnen valt zonder doping. Later in het boek twijfelt hij weer aan die opmerking. Tel je daarbij op dat hij in het begin vertelt dat als z’n zoon als wielrenner met de Tour mee zou mogen alleen wanneer hij doping zou gebruiken dat hij het hem niet zou ontraden het te gebruiken. Daarnaast zorgen opmerkingen als “mensen veranderen niet. De renners van mijn tijd zijn in de kern niet anders dan de renners van nu” ervoor dat het heel lastig te bepalen of hij nou pro of anti doping is. Maar dat mogen jullie zelf bepalen na het lezen van het boek.

Eigenlijk is het hele verhaal heel mooi samengevat in de omslagfoto. Boogerd in zijn ploegleidersauto maar met een ietwat melancholische, dromerige blik. Dat ietwat melancholische beeld blijft achter na het lezen van dit erg vermakelijke boek over passies en doelen van een geweldige wielrenner, want dat was het.

Boek: De Ronde van Boogerd
Schrijver: Filemon Wesselink
Uitgever: OverAmstel Uitgevers