In het begin kiezen we waarschijnlijk allemaal een fiets die niet te duur is, maar wel aansluit bij de aspiratie om fysieke grenzen te verleggen. Het is dan de bedoeling om het wielrennen af te tasten, zonder een al te grote financiële investering te doen.

Soms wordt hiervoor een afgestoft model uit de schuur getrokken, die ooit werd gebruikt door een familielid. Of er wordt gekozen om een instapmodel te kopen. In deze test wordt zo’n model van het merk Cube behandeld. De Duitse fietsfabrikant is vroeger bekend geworden door het aanbieden van fietsen met veel kwaliteit voor een lage prijs. Tegenwoordig worden er ook luxe en opvallende racers aangeboden, maar toch is de aandacht voor het goedkopere segment niet verminderd. De naam Attain staat tegenwoordig op de instapmodellen van de Cube racefietsen. Deze lijn is nogal breed, want er zijn aluminium en carbon versies. De carbon versie aangeduid met GTC herbergt modellen tot en met een afmontage van Shimano Ultegra. Deze fietsen zijn duidelijk voorbij het segment instapmodel. De bescheiden Attain Race, die hier wordt getest past beter in dit segment. Dit model staat in het midden van de aluminium HPA reeks van zes modellen. Toch is het woord instapmodel ook voor deze fiets op twee punten misschien wat slecht gekozen. Met €999,- is de fiets namelijk nog steeds geen pak melk dat je zomaar bij de supermarkt koopt. En het woord met een wat denigrerende klank, sluit tegelijkertijd niet aan op de geleverde kwaliteit.

De fietswereld wordt jaarlijks nog steeds verrast met ontwikkelingen die fietsen stijver, lichter en sneller maken. Instapmodellen hobbelen vaak wat achter deze ontwikkelingen aan, maar profiteren uiteindelijk van alle nieuwigheden. Zo ook deze fiets, met het press-fit bottombracket, de door het frame lopende kabels en de conische balhoofdbuis. Ook de Tiagra afmontage doet tegenwoordig qua uiterlijk nog maar weinig onder voor duurdere groepen. De keuze om de kabels bij de shifters binnendoor te laten lopen, is daarbij wel het grootste esthetische pluspunt. De rood-zwart-witte kleuren zijn over de hele fiets doorgevoerd, van de wielen tot aan het stuurlint. Het doorvoeren van kleuren is niet voor iedereen, maar het geeft de fiets een verzorgd en af uiterlijk. De lasnaden van het aluminiumframe die op sommige plekken wel afgevlakt zijn, maar op andere plekken weer niet, zijn esthetisch gezien iets minder.

cube-attain-race-11

Op de fiets
Gelukkig laat de Cube je al rijdend niet in de steek. Met de comfortabele zitpositie voel je je gemakkelijk en snel thuis. De fiets is niet langgerekt of laag. Ideaal voor iemand die langzaam wil wennen aan de voorovergebogen zitpositie van een racefiets. De hoge voorkant kan later altijd nog worden ingekort (spacers kunnen nog verwijderd worden) voor degene die op zoek is naar meer een racepositie. De geometrie van de fiets is niet nerveus, maar voelt ook niet log aan. Het levert op de rechte stukken een rustig rijdende fiets op die op een bochtig parcours ook goed uit de verf komt. Die combinatie geeft voldoende vertrouwen om de fietser uit te dagen om steeds iets harder door de bocht te gaan. De Conti Ultra Sport 2 banden helpen met het bochtenwerk door voldoende grip. De 25mm breedte van deze banden geven ook nog een beetje extra comfort.

Niet alleen het uiterlijk van de Tiagra groep valt op, ook het functioneren is meer dan in orde. Het schakelen gaat soepel en trefzeker. En de remmen zijn voldoende stijf en krachtig. De gekozen 50-34 kettingbladen en 11-34 cassette is een verstandige keuze, want met deze lichte versnelling zijn veel hellingen goed te doen, ook voor de beginnende fietser. Het is niet duidelijk hoe de Tiagra onderdelen op de lange duur functioneren, maar tijdens de testperiode deden zij niet onder voor 105, die een plaats hoger in rang van Shimano staat. Het gewicht van de groep is wel hoger dan de duurdere versies. De Cube heeft het relatief zware gewicht van net onder de 10kg.

De Fulcrum 77 wielen op de fiets zijn opvallend met de witte naven. Het functioneren van de wielen laten wel wat gemengde gevoelens achter. De wielen zijn voldoende stijf en lopen best mooi, maar op het einde van de testperiode kwamen er toch wat korrelige geluiden uit het freewheel. Naast de wielen ligt het zadel uit de eigen stal van Cube mij minder. Persoonlijk vind ik het zadel te zacht, zeker voor langere tochten. Het zadeldek is wel prettig ruw, hierdoor schuif je minder heen en weer. De zadelpen, de stuurpen en het stuur komen ook van Cube zelf. De zwart-rood-witte kleuren komen ook hier terug. De rode streep die optisch doorloopt van stuur naar stuurpen in combinatie met het dubbelgekleurde stuurlint geven de fiets iets extra’s. De zadelpen daarentegen komt ietwat lomp over met een grote strop.

Details
Frame: Aluminium 6061 T6 Superlight
Voorvork: CUBE CSL Race, 1 1/8″ – 1 1/4″
Achterderailleur: Shimano Tiagra
Voorderailleur: Shimano Tiagra
Shifters: Shimano Tiagra
Remmen: Shimano Tiagra
Crankstel: Shimano Tiagra 50-34
Ketting: Shimano CN-HG54
Cassette: Shimano CS-HG500, 10 Speed 11-34
Wielen: Fulcrum Racing 77
Banden: Continental Conti Ultra Sport 2, 700x25c
Stuurpen: CUBE Performance Stem Pro, 31.8mm
Stuur: CUBE Compact Race Bar
Balhoofd: FSA Z-t, 1 1/8″ – 1 1/4″
Zadelpen: CUBE Performance Post, 27.2mm
Zadel: CUBE RP 1.0
Gemeten gewicht: 9,51 kg (zonder pedalen in maat 58)
Adviesprijs: € 999,-
Verkrijgbaar in de maten 50, 53, 56, 58, 60 en 62cm (getest in 58cm)

Plus
+ comfortabele zitpositie
+ Tiagra

Min
– wielen

Conclusie
De Cube Attain Race weet op veel punten te overtuigen. De zit van de fiets is comfortabel genoeg voor degene die beginnen met sportief fietsen. Ook de geometrie die tussen relaxed en nerveus zit, geeft beginners de kans om te wennen aan het racefietsen. Maar de fiets herbergt zelfs voldoende kwaliteit om ook meer ervaren fietsers tevreden te stellen. Zo functioneert de Tiagra afmontage boven verwachting. Waar de fiets wat steekjes laat vallen zijn details zoals de lasnaden, het zadel en de wielen. Deze minpunten zijn deels esthetisch en persoonlijk, maar met de wielen ook technisch. Bij deze minpunten moet men wel de prijs van €999,- in gedachte houden. Met deze prijs moeten er op sommige punten concessies worden gemaakt. Cube levert ondanks de prijs een complete beginnersfiets die zijn berijder uitnodigt om meer en harder te gaan fietsen. Dat is het belangrijkste.

cube-attain-race-6 cube-attain-race-7 cube-attain-race-4 cube-attain-race-8 cube-attain-race-2 cube-attain-race-3 cube-attain-race-5 cube-attain-race-9 cube-attain-race-10cube-attain-race-12

Gerelateerd