Shimano’s SPD-SL racepedalen zijn al jaren de referentie en dat blijkt niet voor niets te zijn. Tijdens vele kilometers hebben de Ultegra PD-6800 ons nooit teleurgesteld.

Dura-Ace is top of the bill en Ultegra zit daar altijd net even onder. Maar wat betreft de kwaliteit en betrouwbaarheid van Ultegra onderdelen hoeven we geen betoog te gaan houden. Die is alom bekend, en positief. En met de pedalen is het niet anders. De Ultegra PD-6800 lijken sterk op Dura-Ace’s PD-9000 pedalen met als grootste verschil de lagers, waarbij de PD-9000 er een extra set naaldlagers in het midden van de as bij heeft gekregen. Wat betreft gewicht doen ze niet voor elkaar onder. Op papier wel, maar na wegen blijkt het nagenoeg gelijk te zijn. De splinternieuwe Dura-Ace PD-9100 pedalen moeten echter wel zo’n 25 gram per pedaal lichter zijn. Ze hebben ook beide hetzelfde prettige functionerend veersysteem voor het inklikken en beide pedalen hebben een carbon body.

Voor de wielrenners
Shimano hanteert twee pedaalsystemen: SPD voor touren en off-road en SPD-SL voor de wielrenners. SPD-SL biedt een groot contactoppervlak tussen schoenplaatje en het pedaal dat zorgt voor stabiliteit en het zo goed mogelijk overbrengen van de krachten. Bij deze Ultegra pedalen vindt dat contact plaats op een slijtvast RVS plaatje dat op het pedaal gemonteerd is. In tegenstelling tot SPD kan je bij SPD-SL maar aan één kant van het pedaal inklikken. De achterkant van het pedaal waarin ook de veer van het klikmechanisme zit is zwaarder dan de voorkant waardoor het pedaal altijd met de punt naar boven wijst. Als je de pedaal met je tenen naar voren ‘duwt’ klik je er zo in. Uitklikken doe je door met je enkel naar buiten of naar binnen te bewegen. Hoe makkelijk dit gaat kan je zelf eenvoudig instellen door de veer vaster of losser te draaien.

Ervaring
Over een fietspedaal valt toch niet veel spannends te vertellen, zou je misschien denken. Nee, inderdaad, in eerste instantie niet. Maar dat is ook een goed teken. Je klikt in en je zit vast. Dat is wat ze moeten doen, zonder gepiep of gekraak. Misschien met een beetje speling met je hiel, maar dat komt door de schoenplaatjes. Je voelt dat de verbinding tussen schoen en pedaal goed en stabiel is. Veel mensen die beginnen met fietsen zijn altijd een beetje huiverig voor dergelijke pedalen, maar als je er een paar keer mee gefietst hebt weet je niet beter en gaat alles vanzelf. En ja, iedereen valt bij de eerst rit een keer, meestal bij een verkeerslicht, dat hoort er ook bij.

De Ultegra pedalen staan hun mannetje. Ze malen niet om het weertype en kunnen tegen een stootje. Als je schoenplaatjes vies zijn door sneeuw of modder kan je waarschijnlijk niet inklikken, maar dat vind ik niet minder dan logisch. Daar zijn ze ook niet voor gemaakt en alles sluit vrij nauw op elkaar aan. Even je schoenen tegen de pedalen tikken zodat het vuil loskomt en je kan weer inklikken.

Je fiets op zijn zij laten vallen, zal je een beetje wielrenner niet snel zien doen, maar bij een valpartij zijn de pedalen wel een van de eerste contactpunten met de ondergrond met krassen tot gevolg. Ze worden er niet mooier op, maar ze blijven goed functioneren. Duurzame dingen dus waarmee je duizenden kilometers mee kan rijden zonder problemen.

Schoenplaatjes in drie smaken
De pedalen worden standaard met de gele (SM-SH11) schoenplaatjes geleverd. De plaatjes zijn overwegend zwart, maar de kleur komt terug in het antisliprubber op de uiteinden. De kleur geeft de hoeveelheid zijwaartse speling aan die de plaatjes hebben in het pedaal als je ingeklikt bent. Dat is bij de gele 3 graden vanuit het midden van het plaatje. Het geeft je knie wat ruimte om te draaien en geeft je wat foutmarge bij het monteren van de plaatjes, om het zo zeggen. De rode (SM-SH10) plaatjes hebben namelijk geen enkele speling en dan moet je er zeker van zijn dat je je plaatjes goed gemonteerd hebt om blessures te voorkomen. De derde soort zijn de blauwe (SM-SH12) plaatjes die 2 graden speling bieden, maar in tegenstelling tot de gele naast het midden ook voor. De rode en blauwe plaatjes kan je er los bij bestellen, maar laat je goed adviseren als je deze voor het eerst gaat gebruiken.

Misschien raar om het over te hebben in deze context, maar het is toch ook belangrijk dat je nog best redelijk kan lopen met de Shimano plaatjes. Heel natuurlijk is het allemaal niet, maar de grip is niet slecht dankzij de uiteinden met antisliprubber. Dat is niet bij alle merken zo, weten we uit ervaringen. En hoe meer je erop loopt hoe sneller ze slijten, maar gelukkig is een set plaatjes met zo’n € 15,- nog behoorlijk betaalbaar als je ze moet vervangen.

Details
Shimano Ultegra SPD-SL PD-6800 pedalen
Incl. SM-SH11 gele schoenplaatjes
Gemeten gewicht: 129 gram per pedaal (excl. 37 gram voor schoenplaatje en schroefjes)
Pedalen zijn ook met een 4mm langere as verkrijgbaar
Adviesprijs: € 144,99
Meer info bij Shimano

Plus
+ Betrouwbaar
+ Geen onderhoud
+ Afstellen d.m.v. veer en type plaatjes

Min
– geen

Ultegra zit altijd op alle fronten net iets onder Dura-Ace, en dat is met deze pedalen niet anders. Maar de verschillen zijn minimaal en eerlijk gezegd merken wij geen of nauwelijks verschil met zijn luxere broer, behalve in de prijs. Je mag er echter wel van uitgaan dat de Dura-Ace pedalen nog duurzamer zijn en dat ze nog langer soepel blijven draaien. De Ultegra’s zijn heerlijk betrouwbaar en je hebt er geen omkijken naar. De afdichting van de lagers laat niets door en het pedaal blijft ook na vele kilometers in weer en wend net zo soepel draaien als hij uit de doos kwam. Inklikken gaat altijd goed en makkelijk. Ik kan eigenlijk niet goed een minpunt vinden aan deze pedalen. Misschien is het aardig om ze eens in een andere kleur uit te brengen?