Shimano’s SPD-SL racepedalen zijn al jaren de referentie en dat blijkt niet voor niets te zijn. Tijdens vele kilometers hebben de Ultegra PD-6800 ons nooit teleurgesteld.

Dura-Ace is top of the bill en Ultegra zit daar altijd net even onder. Maar wat betreft de kwaliteit en betrouwbaarheid van Ultegra onderdelen hoeven we geen betoog te gaan houden. Die is alom bekend, en positief. En met de pedalen is het niet anders. De Ultegra PD-6800 lijken sterk op Dura-Ace’s PD-9000 pedalen met als grootste verschil de lagers, waarbij de PD-9000 er een extra set naaldlagers in het midden van de as bij heeft gekregen. Wat betreft gewicht doen ze niet voor elkaar onder. Op papier wel, maar na wegen blijkt het nagenoeg gelijk te zijn. De splinternieuwe Dura-Ace PD-9100 pedalen moeten echter wel zo’n 25 gram per pedaal lichter zijn. Ze hebben ook beide hetzelfde prettige functionerend veersysteem voor het inklikken en beide pedalen hebben een carbon body.

Voor de wielrenners
Shimano hanteert twee pedaalsystemen: SPD voor touren en off-road en SPD-SL voor de wielrenners. SPD-SL biedt een groot contactoppervlak tussen schoenplaatje en het pedaal dat zorgt voor stabiliteit en het zo goed mogelijk overbrengen van de krachten. Bij deze Ultegra pedalen vindt dat contact plaats op een slijtvast RVS plaatje dat op het pedaal gemonteerd is. In tegenstelling tot SPD kan je bij SPD-SL maar aan één kant van het pedaal inklikken. De achterkant van het pedaal waarin ook de veer van het klikmechanisme zit is zwaarder dan de voorkant waardoor het pedaal altijd met de punt naar boven wijst. Als je de pedaal met je tenen naar voren ‘duwt’ klik je er zo in. Uitklikken doe je door met je enkel naar buiten of naar binnen te bewegen. Hoe makkelijk dit gaat kan je zelf eenvoudig instellen door de veer vaster of losser te draaien.

Ervaring
Over een fietspedaal valt toch niet veel spannends te vertellen, zou je misschien denken. Nee, inderdaad, in eerste instantie niet. Maar dat is ook een goed teken. Je klikt in en je zit vast. Dat is wat ze moeten doen, zonder gepiep of gekraak. Misschien met een beetje speling met je hiel, maar dat komt door de schoenplaatjes. Je voelt dat de verbinding tussen schoen en pedaal goed en stabiel is. Veel mensen die beginnen met fietsen zijn altijd een beetje huiverig voor dergelijke pedalen, maar als je er een paar keer mee gefietst hebt weet je niet beter en gaat alles vanzelf. En ja, iedereen valt bij de eerst rit een keer, meestal bij een verkeerslicht, dat hoort er ook bij.

De Ultegra pedalen staan hun mannetje. Ze malen niet om het weertype en kunnen tegen een stootje. Als je schoenplaatjes vies zijn door sneeuw of modder kan je waarschijnlijk niet inklikken, maar dat vind ik niet minder dan logisch. Daar zijn ze ook niet voor gemaakt en alles sluit vrij nauw op elkaar aan. Even je schoenen tegen de pedalen tikken zodat het vuil loskomt en je kan weer inklikken.

Je fiets op zijn zij laten vallen, zal je een beetje wielrenner niet snel zien doen, maar bij een valpartij zijn de pedalen wel een van de eerste contactpunten met de ondergrond met krassen tot gevolg. Ze worden er niet mooier op, maar ze blijven goed functioneren. Duurzame dingen dus waarmee je duizenden kilometers mee kan rijden zonder problemen.

Schoenplaatjes in drie smaken
De pedalen worden standaard met de gele (SM-SH11) schoenplaatjes geleverd. De plaatjes zijn overwegend zwart, maar de kleur komt terug in het antisliprubber op de uiteinden. De kleur geeft de hoeveelheid zijwaartse speling aan die de plaatjes hebben in het pedaal als je ingeklikt bent. Dat is bij de gele 3 graden vanuit het midden van het plaatje. Het geeft je knie wat ruimte om te draaien en geeft je wat foutmarge bij het monteren van de plaatjes, om het zo zeggen. De rode (SM-SH10) plaatjes hebben namelijk geen enkele speling en dan moet je er zeker van zijn dat je je plaatjes goed gemonteerd hebt om blessures te voorkomen. De derde soort zijn de blauwe (SM-SH12) plaatjes die 2 graden speling bieden, maar in tegenstelling tot de gele naast het midden ook voor. De rode en blauwe plaatjes kan je er los bij bestellen, maar laat je goed adviseren als je deze voor het eerst gaat gebruiken.

Misschien raar om het over te hebben in deze context, maar het is toch ook belangrijk dat je nog best redelijk kan lopen met de Shimano plaatjes. Heel natuurlijk is het allemaal niet, maar de grip is niet slecht dankzij de uiteinden met antisliprubber. Dat is niet bij alle merken zo, weten we uit ervaringen. En hoe meer je erop loopt hoe sneller ze slijten, maar gelukkig is een set plaatjes met zo’n € 15,- nog behoorlijk betaalbaar als je ze moet vervangen.

Details
Shimano Ultegra SPD-SL PD-6800 pedalen
Incl. SM-SH11 gele schoenplaatjes
Gemeten gewicht: 129 gram per pedaal (excl. 37 gram voor schoenplaatje en schroefjes)
Pedalen zijn ook met een 4mm langere as verkrijgbaar
Adviesprijs: € 144,99
Meer info bij Shimano

Plus
+ Betrouwbaar
+ Geen onderhoud
+ Afstellen d.m.v. veer en type plaatjes

Min
– geen

Conclusie
Ultegra zit altijd op alle fronten net iets onder Dura-Ace, en dat is met deze pedalen niet anders. Maar de verschillen zijn minimaal en eerlijk gezegd merken wij geen of nauwelijks verschil met zijn luxere broer, behalve in de prijs. Je mag er echter wel van uitgaan dat de Dura-Ace pedalen nog duurzamer zijn en dat ze nog langer soepel blijven draaien. De Ultegra’s zijn heerlijk betrouwbaar en je hebt er geen omkijken naar. De afdichting van de lagers laat niets door en het pedaal blijft ook na vele kilometers in weer en wend net zo soepel draaien als hij uit de doos kwam. Inklikken gaat altijd goed en makkelijk. Ik kan eigenlijk niet goed een minpunt vinden aan deze pedalen. Misschien is het aardig om ze eens in een andere kleur uit te brengen?

 

Gerelateerd

  • SpaceKnight

    Sorry, Maar ongeveer iedere review mist dat carbon slijt. Als je voeten bewegen in de haak aan de voorkant slijt het daar weg. (Als je beweegelijke voeten hebt.) mijn pedalen waren binnen anderhalf jaar (-20.000 km) versleten. Misschien dat het niet slijt met plaatjes zonder speling.
    Hoe dan ook, carbon moet eigenlijk niet gebruiken worden voor dingen waar tegen aan geschuurd wordt.
    Verder prima pedalen, en Lang niet zo complex als Speedplay. Maar Ik wil pedalen die niet slijten of pas kapot gaan als de lagers het begeven, anders kan je net zo goed de goedkoopste metalen pedalen komen: gaan langer mee.

    • Dennis Booms

      20000 op een half jaar is ook niet niks he.

      welk bewegend onderdeel op je fiets gaat 20000 km mee ?

      • SpaceKnight

        Lees even goed: er staat anderhalf jaar, en Ik fiets zo’n +12.000 km per jaar
        Dat is aardig wat, Maar niet absurd. (En nu Ik er over na denk, een deel van die kilometers is op het velodrome dus de slijtage is waarschijnlijk binnen 15.000 km.) in die tijd zijn de lagers nog prima in orde, terwijl het systeem serviceable is gemaakt. Wat heb je daar aan als het carbon je plaatje niet meer kan vasthouden.
        Voorgaande metalen pedalen gingen echt wel een jaar of +drie mee. Zelfs die van Time die van Epoxy zijn gemaakt.

        • Coen Telgenhof

          Het materiaal van de Time schoenplaatjes is zachter, waardoor die slijten ipv het pedaal. tenminste, dat is mijn ervaring.

          • SpaceKnight

            Klopt, die moest Ik vaker vervangen en sleten op vakantie als je er vaak mee loopt als een gek. (Ik raad Time ook niet aan hoor, is meer om de vergelijking in duurzaamheid aan te geven.) Maar Ik vervang liever een paar keer vaker de plaatjes dan het pedaal.

          • Coen Telgenhof

            Dan ligt het dus niet aan het carbon, maar aan de combinatie van materialen. Wanneer je jou bovenstaande idee gaat uitvoeren is de gewichtsbesparing van carbon teniet gedaan en zal je alsnog weer je plaatjes vaker moeten vervangen.
            deze producten zijn aan slijtage onderhevig, dat is bekend. Net als een ketting, daarbij wordt ook niet vermeld dat deze slijt….

          • SpaceKnight

            Persoonlijk zie Ik pedalen meer als schoenen, en Ik heb echt niet ieder jaar nieuwe wielrenschoenen nodig, bovendien is de prijs gelijk aan een paar redelijk wielrenschoenen. Een ketting is eerder 3 tientjes en niet 150 euro. En Ook: dat het premium product korter mee gaat dan de goekoopste uitvoering vind Ik nogal krom. (En verder:agree to disagree? Want Ik ben het niet met je eens)