Er wordt niet heel veel ruchtbaarheid aan gegeven, maar het is toch zeker nieuws: Trek’s eerste elektrische racefiets, de Domane+.

Beetje bij beetje doet elk merk zijn intrede in de wereld van de elektrische racefiets. Steeds meer merken hebben een elektrische racefiets, maar nog niet iedereen. En als ze er al een hebben, dan gaat het vaak maar om één of twee modellen. Dat terwijl ze vaak jaren ervaring hebben met elektrische mountainbikes en tourfietsen en dergelijke. Maar met de racefiets is het toch een ander verhaal, kennelijk. Nu is het ook niet makkelijk om iets nieuws te doen in de conservatieve wielerwereld, toch gaat dit nog wat langzamer dan ik had verwacht. Tijdens Trek World lieten de Amerikanen hun een eerste model zien.

Taboe
Bij ’s werelds grootste sportieve fietsenbeurs Eurobike voeren de elektrische mountainbikes al bijna de overtoon. Bijna. De racefiets blijft achter. En dat terwijl de toepassing van zo’n fiets nagenoeg gelijk is aan die van de mountainbike, al is het terrein daar wel de bepalende factor in. De limiet van 25 km/u heb je snel bereikt in de polder. Maar bij een uitstapje in Zuid-Limburg of de Ardennen wordt het alweer een heel ander verhaal. Nu verwacht ik niet dat de elektrische racefiets een bestseller gaat worden in het vlakke Nederland, de eerste elektrische racefiets moet ik nog tegenkomen, maar ook in andere meer heuvelachtige landen lijkt het maar niet opgepikt te worden. Is het dan toch dat taboe dat er maar omheen blijft hangen? Dat zou toch wel jammer zijn. Hoe meer mensen op de fiets, hoe beter!

Trek eindelijk ook aan boord
De keuze in elektrische racefietsen is dus nog maar beperkt helaas. Des te beter dat Trek, toch een van de grote namen, ook eindelijk meedoet. En niet met een ‘snel en makkelijk ontwikkelt modelletje’, maar meteen goed met een carbon frame met geïntegreerde accu. Ze doen het ook op hun eigen manier. De Bosch aandrijving zagen we nog niet eerder op een racefiets bijvoorbeeld. Het is een Performance Speed motor met een vermogen van 350 Watt en een koppel van 63 Nm. En net als alle andere e-bikes stopt hij met ondersteunen bij 25 km/u. Er zit standaard een 500Wh Bosch PowerTube accu in. Daarmee kan je in de Turbo stand zo’n 40 km vooruit.

High-end carbon
De fiets is zoals de naam ook al zegt, gebaseerd op de Domane. Een van de comfortabelere modellen van Trek die toch heel sportief is. Het frame is vervaardigd van Trek’s eigen 600 OCLV carbon. Daar hebben ze verschillende gradaties in (verschil in stijfheid en gewicht onder andere) en het 600 OCLV carbon wordt bijvoorbeeld ook in de SLR, de toplijn van de Domane’s gebruikt. Geen halfbakken racefiets dus. De fiets heeft ook de IsoSpeed techniek in de zitbuis, een taps toelopend balhoofd, flat mount schijfremmen, Bontrager Paradigm aluminium wielen met steekassen.

Een gewicht van de fiets hebben we nog niet, maar je moet rekening op ergens tussen de 12 en 14 kg. Je vraagt je wellicht af in hoeverre dat nog belangrijk is voor een elektrisch aangedreven fiets, maar dat is het wel degelijk, net zoals het bij motoren en auto’s belangrijk is. Het gewicht heeft enerzijds grote invloed op het rij- en stuurgedrag en anderzijds verlengt een laag gewicht de accuduur.

Toch weer anders
Hoewel de fiets in alle opzichten een racefiets is, verschilt hij in één opzicht wel sterk door het ontbreken van een groot kettingblad. De fiets is afgemonteerd met SRAM Force 1×11. Derailleur, shifter, remmen, alles is zoals je gewend bent, maar het kettingblad vóór ontbreekt. Hiervoor krijg je een heel kleintje terug die aan de motor gekoppeld is. Dat ziet er even anders uit, maar eigenlijk valt nog niets zo erg op omdat, zeker bij een zijaanzicht, de motor op die plek al ruimte inneemt.

Ook anders maar noodzakelijk voor een e-bike is een controller. Deze zit op het stuur. Het gaat om de Bosch Purion. Hiermee kan je de motor aansturen. Deze geeft ook de status van de batterij en bijvoorbeeld snelheid aan. Hij is alleen niet te vergelijken met een fietscomputer. GPS, routes en trainingen moet je dus met een andere apparaat oplossen. Dat kan prima, maar je stuur wordt wel wat vol. Het lijkt mij een kwestie van tijd voordat de fietscomputers zoals wij ze kennen ook e-bikes aan kunnen sturen en zo de rol van de controllers overnemen.

Trek Domane+
Verkrijgbaar in de maten 52, 54, 56, 58 en 60
Adviesprijs: € 4.999,-

Via Trek